ژوبین صفاری مردم سردرگم در چشم‫انداز آینده

شرایط اقتصادی کشور به غایت بد شده است. این را همه مردم لمس می‌کنند. در این شرایط شاید خوش‫بین‫ترین افراد هم نمی‫توانند از وضعیت موجود ابراز رضایت کنند. ویروس خرابی اقتصاد مانند ویورس کرونا حالا تبدیل به معضل فراگیری شده است که حتی صاحبان سرمایه را نیز در امان نگه نخواهد داشت چه برسد به مردمی که هر روز سفره‫شان کوچک‫تر و معیشت‫شان سخت‫تر می‫شود.
اما سوال اینجاست که در شرایط فعلی چه راهکاری برای عبور از این بحران وجود دارد؟ آیا در میان نخبگان، مسئولان و سیاست‫مداران کسی هست که با ارائه یک راهکار جامع و عملی بتواند امیدی ایجاد کند؟ آنچه که می‫بینیم تنها نقطه نظرات تکراری و کلی‌ای است که هیچ چشم‫اندازی را برای اقتصادی و جامعه ایران ترسیم نمی‫کند. ناگفته پیداست که اقتصاد در بخش‫های متعددی دچار مشکل است. مشکلاتی که حالا با کاهش درآمدهای نفتی بیشتر رخ‫نمایی کرده است و ابعاد معضلاتش بیش از گذشته آشکار شده است.
اما نکته‫ای که مردم را در دورنمای زیست معیشتی خود نسبت به آینده سردرگم کرده است، نبود یک راهکار بدیع در میان سیاست‫ورزان است. تردیدی نیست که دولت حسن روحانی در چهار سال اول، دستاوردهایی را داشت اما دور دوم ریاست وی بر قوه مجریه مصادف شد با انواع مشکلاتی که خود روزی منتقد آن بود و مردم به واسطه همان حرف‫ها به او رای دادند.
از سوی دیگر جناح تازه‫نفس اصولگرا که با رای حداقلی وارد مجلس شورای اسلامی شده است هم هیچ راهکار جایگزینی برای عبور از شرایط فعلی ندارد. در این بین اظهار نظرهای شنیده شده از سوی نمایندگان و حتی رئیس مجلس در‫خصوص شرایط اقتصادی امیدی در مردم برای خلق چشم‫انداز تازه ایجاد نمی‫کند. تصویب اختصاص کوپن به کالاهای اساسی اولین اقدام مهم اقتصادی مجلس است که نشانه‫ای است از بازگشت به دوران دهه شصت بدون آنکه هیچ توضیح کارشناسی شده‫ای در‫خصوص این مصوبه به مردم ارائه شود. از سوی دیگر رئیس مجلس یازدهم می‫گوید: «در حال حاضر همه باور دارند مشکل اصلی کشور پول نیست. زیرا در دوره‫ای درآمد کشور حدود 110 میلیارد دلار بود و وضعیت اقتصادی مردم با شرایط کنونی که درآمد به یک چهارم این عدد کاهش یافته تفاوت چندانی نداشت. مشکل اصلی این است که زنجیره تولید و خودکفایی به درستی طراحی نشده» گو اینکه رئیس محترم مجلس نمی‫داند که هیچ اقتصادی در دنیا نمی‫تواند ادعا کند که در همه موارد خودکفاست و تنها با طراحی درست زنجیره تامین می‫توان مشکل اقتصادی را برطرف کرد. اظهار نظرها و تصمیم های مجلس یازدهم یادآور تصویب طرح ثبات قمیت‫ها کالاهای اساسی در مجلس هفتم است که به عنوان عیدی از سوی آقای حدادعادل رئیس مجلس وقت به مردم بیان شد. طرحی از پیش شکست خورده که البته نتیجه عکس هم داد.


به نظر می‫رسد این اظهار نظرها و تصمیم ها شاید نتیجه عدم استفاده از نظرات کارشناسان و البته افراد با تجربه ای باشد که ناشی از یک اپیدمی خود همه چیز دانی در بین برخی مسئولان است.
تردیدی نیست که اقتصاد ایران خوب یا بد با مناسبات سیاسی و بین‫المللی پیوند خورده است. بنابراین راهمان به خطا خواهد بود که فکر کنیم می‫توان با چند مصوبه و شعار، به اصلاح وضع موجود بپردازیم. اقتصاد ایران امروز بیش از همه نیاز به ترسیم چشم‫انداز مثبت برای مردم دارد. چشم‫اندازی که نه از دل راه‫های قبلا امتحان شده و نه از دل مصوبه و دستور بیرون می‌آید. ساختار اقتصاد کشور در پیوند با سیاست باید دچار دگرگونی شود. این دگرگونی نیازمند راهبرد مشخص از سوی جریان‫های سیاسی کشور است. واقعیت تلخ این است که جریان‫های پر رنگ در سپهر سیاسی امروز هنوز نتوانستند یک مانیفست جامع برای ترسیم دورنمای درخشان در اقتصاد و معیشت مردم ارائه کنند. موضوعی که می‫تواند در انتخابات 1400 نیز با دلسردی مردم توام باشد و در نهایت به یاس عمومی دامن زند. یادمان باشد که اقتصاد کشور امروز بیش از همه نه به سیاستمدار پوپولیست با شعارهای بزرگ که به جریان‫های سیاسی واقع‫گرایی نیاز دارد که بتواند با آسیب‫شناسی و اصلاح گام به گام شرایط را تغییر دهد. موضوعی که در کمتر سیاست‫مدار حاضر می‫توان دید.
سایر اخبار این روزنامه
احمد پورمخبر درگذشت اشک سینما برای پیرمرد بانمک فیلم‌های کمدی ژوبین صفاری مردم سردرگم در چشم‫انداز آینده «ابتکار» دلایل کاهش اندک قیمت ارز بعد از صعود پرقدرت را بررسی می‌کند ترمزی برای دلار افزایش قیمت اینترنت همراه به عنوان بستر ایمن عصر کرونا چه چالش‌هایی برای مردم به دنبال دارد؟ چرا واکنش نشان دادن یا ندادن سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای آنان هزینه‌بر است؟ با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس قوه قضائیه از اعدام جاسوس سیا و موساد در سپاه قدس خبر داد محمود موسوی‌مجد بر دار رفت چالش‌های پیش روی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد روحانی در جلسه رفع موانع صادرات: باید از فرصت بازگشایی مرزها پس از کرونا استفاده کنیم هیچ شرکت خارجی با ما قرارداد امضا نمی‌کند با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس روحانی در جلسه رفع موانع صادرات: باید از فرصت بازگشایی مرزها پس از کرونا استفاده کنیم اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی دیدار کردند جنتی: نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است