با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس

بیش از شش ماه بعد از وقوع حادثه ساقط شدن پرواز شماره 752 هواپیمای اوکراینی دقایقی پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، خوانش جعبه سیاه این هواپیما در پاریس آغاز شده است.
جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در همان روز سقوط کشف شد، با این حال خواندن محتویات آن تا هفته‌ها مورد بحث بود. گفته می‌شد که ایران قصد دارد محتویات جعبه سیاه در ایران خوانده شود. با این حال پس از این که به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا، حضور نمایندگان دیگر کشورها و کارشناسان خوانش جعبه سیاه از سوی شرکت بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما ممکن نشد و ارسال آن به کشور دیگر، از جمله اوکراین یا فرانسه به تاخیر افتاد، بالاخره هفته گذشته خبر رسید که ارسال جعبه سیاه به فرانسه ممکن شده است.
در همین راستا دیروز دادستان نظامی استان تهران از آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی با حضور نماینده دادسرای نظامی خبر داد.
به گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، غلامعباس ترکی گفت: روز جمعه جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور نماینده دادسرای نظامی به پاریس منتقل شد تا در آزمایشگاه‌های تخصصی کشور فرانسه خوانش آن آغاز شود. وی افزود: طبق مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی، از کشورهای ذی‌نفع شامل آمریکا سازنده هواپیما، اوکراین مالک هواپیما، کانادا، سوئد و افغانستان به لحاظ اتباع جانباخته در این سانحه، برای خوانش جعبه های سیاه دعوت به‌عمل آمده است. ترکی اظهار کرد: نمایندگان سازمان ایکائو، سازمان هواپیمایی کشوری ایران به همراه نماینده دادسرای نظامی تهران در عملیات خوانش حضور خواهند داشت. دادستان نظامی تهران با بیان مجدد این نکته که جعبه‌های سیاه این مدل از هواپیما تاکنون سابقه بازخوانی نداشته است، گفت: بنا به تشخیص سازمان هواپیمایی کشوری، آزمایشگاه‌های کشور فرانسه از امکانات فنی لازم برای خوانش اطلاعات جعبه‌های سیاه برخوردارند و این کشور بعد از اعلام آمادگی ایران به سازمان ایکائو برای ارسال جعبه سیاه، آمادگی خود را برای خوانش اعلام کرد.


وزیر امور خارجه کانادا نیز در پیامی توئیتری از تحلیل جعبه‫های سیاه هواپیمای اوکراینی روز دوشنبه در پاریس خبر داد. فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه کانادا در پیامی توئیتری درباره رسیدن جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه گفت: ما تاییدیه‌ای دریافت کرده‌ایم که جعبه‌های سیاه پرواز PS752 به پاریس رسیده است. او همچنین بیان کرد: این جعبه‌های سیاه قرار است صبح دوشنبه در آژانس سوانح هواپیمایی فرانسه  مورد بررسی قرار بگیرند مقامات سازمان حمل و نقل کانادا نیز حضور خواهند داشت.
گفتنی است، هواپیمای شماره 752 هواپیمایی اوکراین در ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصله ۲۴ ثانیه از سامانه موشکی تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شدند و کمی بعد این هواپیما در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همه ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند. چندی پیش سازمان قضایی نیروهای مسلح در گزارشی از دیدار با خانواده برخی از قربانیان این حادثه از سلسله اشتباهات منجر به این حادثه از جمله انحراف در تنظیم جهت شمال این سامانه و عدم اجازه از سامانه هماهنگی پدافند کشوری بدون توجه به دستور آتش محدود و نه آتش به اختیار خبر داده بود.
سایر اخبار این روزنامه
احمد پورمخبر درگذشت اشک سینما برای پیرمرد بانمک فیلم‌های کمدی ژوبین صفاری مردم سردرگم در چشم‫انداز آینده «ابتکار» دلایل کاهش اندک قیمت ارز بعد از صعود پرقدرت را بررسی می‌کند ترمزی برای دلار افزایش قیمت اینترنت همراه به عنوان بستر ایمن عصر کرونا چه چالش‌هایی برای مردم به دنبال دارد؟ چرا واکنش نشان دادن یا ندادن سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای آنان هزینه‌بر است؟ با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس قوه قضائیه از اعدام جاسوس سیا و موساد در سپاه قدس خبر داد محمود موسوی‌مجد بر دار رفت چالش‌های پیش روی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد روحانی در جلسه رفع موانع صادرات: باید از فرصت بازگشایی مرزها پس از کرونا استفاده کنیم هیچ شرکت خارجی با ما قرارداد امضا نمی‌کند با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس روحانی در جلسه رفع موانع صادرات: باید از فرصت بازگشایی مرزها پس از کرونا استفاده کنیم اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی دیدار کردند جنتی: نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است