هیچ شرکت خارجی با ما قرارداد امضا نمی‌کند

وزیر نفت گفت: اولا قرارداد با چین مطرح نیست یک موافقتنامه کلی است. آنچه مربوط به نفت است با قاطعیت می‌گویم نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی داده‌ایم. همکاری درازمدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود.
به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی با شرکت متن و پتروپارس گفت: دو قرارداد در ارتباط با میدان مشترک نفتی غرب کارون در منطقه رزم شهیدان منعقد شد. ارزش قرارداد 1.3 میلیارد دلار با شرکت ایرانی پتروپارس که از نهادهای فناوری ملی است. شرکتی که دانش‌بنیان و در سال 76 تاسیس شده و اکنون به بلوغ و بالندگی رسیده است. براساس این قرارداد، تولید میدان از 140 هزار بشکه به 320 هزار بشکه خواهد رسید و همچنین تاسیسات فرآورش، انتقال و تفکیک نفت ایجاد می‌شود. 200 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت نیز برای NGL 3200 که در حال ساخت است، ارسال می‌شود که در سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید و گاز تولیدی به پتروشیمی بندر امام منتقل می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه اولویت منطقه‌ای و جغرافیایی ما میادین مشترک هستند، تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه‌ها دستاوردهای خوبی برای مطالعات چهار ساله حاصل شده است.
قرارداد با هندی‌ها برای فرزاد منتفی است


زنگنه درباره قرارداد میدان فرزاد با هندی‌ها گفت: قرارداد توسعه این میدان به زودی امضاء می‌شود. اکنون Head OF Agreemenامضاء شده و قرارداد اصلی به زودی امضاء می‌شود و گاز تولیدی به پارس جنوبی منتقل می‌شود. تصمیمات اصلی در مورد این میدان گرفته شده و قرارداد در حال مذاکره نهایی و امضاء است. قرارداد توسعه میدان فرزاد با هندی‌ها نخواهد بود و با شرکت‌های داخلی است. اکنون هیچ کشور خارجی حاضر به قرارداد با ما در هیچ موضوعی نیست. قراردادهای موجود را نیز ادامه نمی‌دهند. ما نیز متکی به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خودمان هستیم.
چینی‌ها نه امتیاز خواستند و نه ما امتیاز می‌دهیم
وزیر نفت درباره قرارداد 25 ساله با چین و مذاکره با وزارت نفت برای توسعه میادین نیز گفت: اولا قرارداد با چین مطرح نیست؛ یک موافقت‫نامه کلی است. آنچه مربوط به نفت است با قاطعیت می‌گویم نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی داده‌ایم. همکاری درازمدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود.
زنگنه تاکید کرد: هر کشور دیگری جز اسرائیل بخواهد با ما قرارداد امضاء کند ما حاضریم. حتی در این شرایط آمریکا را نیز منع نکرده‌ایم که در میادین نفتی و گازی ما؛ چه به صورت پیمانکاری و چه سرمایه‌گذاری حضور داشته باشند. من نمی‌دانم چه جنجالی است که در خارج از کشور راه انداخته‌اند و عده‌ای هم در داخل پیروی کرده‌اند. نه دولت و نه ملت و مجلس موافق نیستند که از منافع ملی به نفع کشور دیگری بگذریم. کسی هم از ما چنین توقعی ندارد. ما با چین مذاکره کرده‌ایم و دو طرف ابراز علاقه برای همکاری داشته‌اند که آن هم باید بعد از امضاء به تصویب مجلس برسد.
گازوئیل گران نمی‌شود
زنگنه درباره افزایش قیمت گازوئیل گفت: بنده به کلی افزایش قیمت را تکذیب می‌کنم. یک جنگ روانی علیه ملت است که از خارج هدایت می‌شود و برخی هم در داخل دانسته یا نادانسته به آن دامن می‌زنند. دولت هیچ برنامه‌های برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد.
سهمیه بنزین خانوار فقط یک ایده است
زنگنه درباره سهمیه بنزین خانوار بیان کرد: اگر در این خصوص مجلس چیزی تصویب و به ما ابلاغ کرد همه از قانون اطاعت می‌کنیم. هنوز به صورت طرح هم نبوده است و فقط به صورت یک ایده است. اگر مطرح شود دولت نظر خود را خواهد گفت.
وی درخصوص برنامه‌های جهش تولید در وزارت نفت تصریح کرد: کمتر از یک سال 25 میلیون تن به تولید پتروشیمی اضافه می‌شود که بی‌سابقه‌ترین رشد تاریخی پتروشیمی ایران است. جهش دوم تا سال 1400 به انجام می‌رسد و رقم تولید به 100 میلیون تن خواهد رسید و ارزش تولید محصولات پتروشیمی به قیمت سال 95 به 25 میلیون دلار خواهد رسید. در حوزه پالایش پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با رفع تنگناهای فاز 4 مجازی به ظرفیت 450 هزار بشکه خواهیم رساند. در صادرات وضع‌مان قابل قبول است.
سایر اخبار این روزنامه
احمد پورمخبر درگذشت اشک سینما برای پیرمرد بانمک فیلم‌های کمدی ژوبین صفاری مردم سردرگم در چشم‫انداز آینده «ابتکار» دلایل کاهش اندک قیمت ارز بعد از صعود پرقدرت را بررسی می‌کند ترمزی برای دلار افزایش قیمت اینترنت همراه به عنوان بستر ایمن عصر کرونا چه چالش‌هایی برای مردم به دنبال دارد؟ چرا واکنش نشان دادن یا ندادن سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای آنان هزینه‌بر است؟ با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس قوه قضائیه از اعدام جاسوس سیا و موساد در سپاه قدس خبر داد محمود موسوی‌مجد بر دار رفت چالش‌های پیش روی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد روحانی در جلسه رفع موانع صادرات: باید از فرصت بازگشایی مرزها پس از کرونا استفاده کنیم هیچ شرکت خارجی با ما قرارداد امضا نمی‌کند با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر کشورهای ذی‌نفع اجرایی می‌شود آغاز عملیات خوانش جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در پاریس روحانی در جلسه رفع موانع صادرات: باید از فرصت بازگشایی مرزها پس از کرونا استفاده کنیم اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی دیدار کردند جنتی: نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است