صرفه اقتصادی گزینه تماس صوتی در پیام‌رسان‌ داخلی ‌



سوسن صادقی
 خبر‌نگار‌


حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به‌تازگی خبر از این داد که برقراری تماس صوتی (call out) پیام رسان‌های داخلی با اپراتورهای تلفن همراه در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات قرار گرفته است و گفت: این امکان با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در ‌پیام‌رسان‌های بالای 5 میلیون کاربر، عملیاتی می‌شود و نرخ پیشنهادی مکالمات فعلاً دقیقه‌ای ۲۵ تومان در نظر گرفته شده و قرار است هفته آینده مورد بررسی قرار بگیرد. با اعلام این خبر روزنامه ایران به سراغ کارشناسان شبکه‌های اجتماعی رفت و این سؤال‌ها را پرسید که ارزیابی شما از اضافه شدن این قابلیت جدید در پیام رسان‌های داخلی چیست؟ آیا افزوده شدن چنین قابلیت‌هایی می‌تواند کاربران بیشتری را در پیام رسان‌های بومی جذب کند؟ آیا عاملی رقابتی با شبکه‌های اجتماعی خارجی خواهد بود؟ و اینکه آیا نرخ پیشنهادی دقیقه‌ای 25‌تومان را مناسب می‌دانید؟
عامل رقابت با پیام رسان‌های خارجی
«پیام صوتی در حقیقت اتصال به شبکه ارتباطی کشور یعنی تلفن ثابت و تلفن همراه از طریق پیام رسان‌های داخلی است و برای اینکه این قابلیت در پیام رسان‌های داخلی فعال شود نیاز به اجازه سازمان رگولاتوری و ایجاد دسترسی به شبکه‌های مخابراتی و اپراتورها داشت.»
سهیل تقوی کارشناس حوزه شبکه‌های اجتماعی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: دو سال و نیم قبل، مرکز ملی فضای مجازی مصوب کرد که دستگاه‌های مختلف باید خدماتی را به پیام رسان‌های داخلی ارائه دهند که این خدمات شامل خدمات بانکی، صوتی، تبلیغاتی و... بود. بحث اضافه شدن تماس‌های صوتی به پیام رسان‌های داخلی در همین راستاست. طبق مصوبه مرکز ملی فضای مجازی هر پیام‌رسان داخلی که به 5 میلیون نصب از سوی کاربر رسیده باشد، می‌تواند تماس صوتی را برقرار کند به همین دلیل سازمان رگولاتوری می‌خواهد چنین قابلیتی را قانونی کرده و با تعیین قیمت آن را عملیاتی کند.
تقوی با اشاره به اینکه چند سال پیش پیام‌رسان داخلی  «ساینا» این قابلیت را به پیام‌رسان خود اضافه کرده و آن را راه‌اندازی کرد، گفت: ولی اپراتورها در این زمینه شکایت کرده و اعلام کردند پیام رسان‌های داخلی نباید بدون اجازه و پرداخت هزینه آن از سوی کاربر این قابلیت را راه‌اندازی کنند و این ویژگی جایگزین قابلیت از سوی سازمان رگولاتوری مسدود شد.
این کارشناس شبکه‌های اجتماعی افزود: قابلیت برقراری ارتباط از طریق اینترنت به تلفن ثابت یا تلفن همراه      مدت هاست در دیگر کشورها به پیام رسان‌ها اضافه شده و استفاده می‌شود و استفاده از این قابلیت در اسکایپ از دیگر شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌تر است بنابراین اضافه کردن چنین قابلیت‌هایی به پیام‌رسان‌های داخلی باعث می‌شود تا استفاده از آن پیام رسان برای کاربران جذاب تر شود.
وی اعتقاد دارد معمولاً تماس‌های رایگان از طریق دو اپلیکیشن در شبکه اینترنتی برای کاربران جذابیت دارد و کاربران پیام رسان‌های داخلی و خارجی از این نوع خدمات استقبال می‌ کنند از این‌رو برقراری ارتباط صوتی بین یک اپلیکیشن و تلفن همراه با قیمت پایین‌تر نیز برای کاربران جذاب خواهد بود و از این قابلیت استقبال خواهند کرد. تقوی درباره قیمت پیشنهاد شده نیز گفت: تماس تلفنی بین دو تلفن همراه از اپراتور مثلاً اگر دقیقه‌ای 50 تومان و از طریق اینترنت به اپراتور 25 تومان محاسبه شود، قطعاً برای کاربر مقرون به صرفه است و کاربران برای استفاده از آن رغبت نشان می‌دهند. مهم‌ترین مزیت دیگر آن هم این است که اگر کاربری می‌خواهد با کاربر دیگری که از اپلیکیشن استفاده نمی‌کند، تماس تلفنی برقرار کند به راحتی می‌تواند از طریق اینترنت به تلفن همراه وی زنگ بزند و با قیمت پایین تر این ارتباط را برقرار کند.
استقبال کاربران از این قابلیت جدید
مرتضی برجی دیگر کارشناس شبکه‌های اجتماعی نیز معتقد است، قابلیت call out به‌صورت غیررسمی در سال 96 از سوی اپلیکیشن  «ساینا» عملیاتی شد و مورد استقبال یکسری از کاربران نیز قرار گرفت که متأسفانه آن زمان با مخالفت مدیران سازمان تنظیم مقررات مواجه و بعد از مدتی جلوی این کار گرفته شد.
برجی به «ایران» گفت: با توجه به ماهیت این نوع تماس که در آن به پوشش شبکه تلفن همراه نیازی نیست و صرفاً با داشتن اینترنت می‌توان این تماس را برقرار کرد باید گفت برای کاربران بسیار جالب خواهد بود و فکر می‌کنم اگر دوباره در پیام رسان‌ها فعال شود با استقبال کاربران روبه‌رو شود.
 این کارشناس شبکه‌های اجتماعی افزود: نرخ پیشنهادی دقیقاً همان نرخی است که همان موقع ما در اپلیکیشن ساینا آن را ملاک قرار دادیم و قیمت تعیین شده منطقی بود، چراکه در تماس عادی هر دو کاربر از شبکه تلفن همراه استفاده می‌کنند و شبکه تلفن همراه اپراتور‌ها در هر دو سمت درگیر است و باید تمام هزینه‌های اپراتورها مدنظر قرارگیرد ولی در قابلیت call out یک طرف تماس از اینترنت است که هزینه را پیش از این با شارژ پرداخت کرده است و طرف دیگر تماس از طریق شبکه تلفن همراه است، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود مانند قبل نرخ تعیین شده به‌دلیل ارزان بودن برای بسیاری از کاربران جذاب شود.
برجی در ادامه گفت: البته برای سوق دادن بیشتر کاربران به سمت پیام رسان‌های داخلی باید قابلیت‌های نرم افزارهای مشابه خارجی را به‌صورت مستمر رصد کرد و بعد بهترین و پرکاربرد‌ترین قابلیت‌ها را که با فرهنگ جامعه ما منطبق هستند، انتخاب و پیاده‌سازی کرد. قطعاً قابلیت تماس با اپراتورها یکی از ویژگی‌هایی است که مشکل فرهنگی و پیاده‌سازی فنی ندارد و می‌توان از این نوع قابلیت‌ها برای جذب بیشتر کاربر استفاده کرد.
رضا حسن‌پور دیگر کارشناس شبکه‌های اجتماعی نیز اعتقاد دارد، افزودن چنین قابلیت‌هایی به پیام رسان‌های بومی اتفاق خوبی است و با توجه به رشد فناوری و استفاده روزافزون کاربران تلفن هوشمند، آنها ترجیح می‌دهند تماس صوتی خود را بر بستر اینترنت و تلفن هوشمند و با پرداخت کمترین وجهی انجام دهند. به همین دلیل است که    پیام‌رسان‌های خارجی با قابلیت تماس
call out هم‌اکنون محبوب شده‌اند.
وی افزود: ارتباط از شبکه اینترنتی به شبکه ارتباطی کشور نیز می‌تواند برای کاربران جذاب باشد و پیش‌بینی می‌شود کاربران از این قابلیت استقبال کنند.
سرویس خوب اقتصادی
مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان داخلی گپ نیز به «ایران» گفت: تماس با دنیای بیرون از پیام رسان‌های بومی مانند call out در تمام  پیام رسان‌های خارجی دنیا وجود دارد و جزو سرویس‌های معروف و محبوب در دنیاست و به‌عنوان یک سرویس با صرفه اقتصادی باعث می‌شود هزینه‌های مخاطبان کاهش پیدا کند.
انجیدنی راه‌اندازی این سرویس را در ایران اقدامی مثبت توصیف کرد و افزود: جای این سرویس در کشور ما خالی بود چون ما در کشور سرویس ارزان قیمت از پیام رسان داخلی به تلفن ثابت یا تلفن همراه نداریم و وجود این سرویس در پیام رسان‌های داخلی که خود هزینه تمام شده پایین تری نسبت به اپراتورهای تلفن همراه دارد، می‌تواند برای جامعه بخصوص در شرایط اقتصادی کنونی کارگشا باشد.
وی در ادامه گفت: پیام رسان‌ها به‌دلیل قابلیت‌های نرم افزاری و ابری قدرتمندی که دارند، می‌توانند سرویس‌های تلفنی را به‌صورت ارزش افزوده به یکسری از استارتاپ‌ها و خدمات خاص اختصاص دهند. مثلاً یک فردی می‌خواهد تماس از داخل سرویس به بیرون را پیاده‌سازی کرده یا می‌خواهد سرویس مشاوره راه‌اندازی کند یا انواع خدمات را بر پایه تلفن ارائه دهد که می‌تواند از بستر call out بر بستر پیام رسان‌ها این کار را انجام دهد.
مدیرعامل پیام رسان بومی گپ درباره نرخ پیشنهادی 25 تومانی نیز گفت: به نظر می‌رسد می‌توان قیمت کمتری را هم مصوب کرد و باید منتظر شد دید که در جلسه کمیسیون چه قیمتی تعیین و نهایی می‌شود هرچند اگر 25‌تومان هم تصویب شود، نرخ خوب و منطقی است.
این فعال شبکه‌های اجتماعی درباره اینکه آیا افزودن این قابلیت‌ها می‌تواند برای کاربران جذاب باشد، گفت: به نظرم این سرویس اقتصادی خوبی است و با توجه به اینکه جزو خانواده اقتصادی محسوب می‌شود برای کاربران جذابیت دارد و می‌تواند برای کاهش هزینه‌های افراد مفید واقع شود.
وی با بیان اینکه این ویژگی به تنهایی نمی‌تواند عاملی باشد تا کاربران جذب پیام‌رسان‌های داخلی شوند، افزود: باید فرهنگ عمومی ما مبنی بر استفاده از پیام رسان‌های بومی و محصولات داخلی بهبود پیدا کند و چندین سرویس دیگر لازم است برای مردم کاربردی شود تا مردم به راحتی به سمت آنها گرایش پیدا کنند. از طرف دیگر پیام رسان‌ها باید کیفیت لازم را حفظ  کرده و ارتقا دهند تا کاربران به سمت استفاده از آن گرایش پیدا کنند.