ایجاد دوگانه عزاداری و سلامت غلط است


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور دیروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی افزود: تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی نوعی مشکلات اجتماعی برای مردم ایجاد می‌شود و این برای آنان سخت است، ولی همگی ناچاریم که رعایت کنیم. وقتی می‌گوییم مهمانی‌ها، عروسی‌ها و مراسمات عزا تعطیل شود، یعنی مردم در سختی قرار می‌گیرند، ولی چاره‌ای جز این نداریم.
روحانی ادامه داد: ملت ایران در این دو سال و چند ماه و همچنین در این بیش از پنج ماه در برابر کرونا نشان داده که دارای توان و قدرت کافی برای مقابله و ایستادگی برابر این فشارهاست. این ملت به زانو در نمی‌آید و اگر ده فشار دیگر هم اضافه بشود و بخواهد مردم را از مسیر درست منحرف کند، نمی‌تواند کاری کند و مردم با کمک و تعاون می‌توانند هر مشکلی را حل کنند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیاز به امید به آینده داریم و یأس باید از از بین برود، اظهار داشت: یأس و ناامیدی از جنود شیطان است و اگر یأس در جامعه‌ای وجود داشته باشد، آن جامعه به موفقیت نخواهد رسید. ما مسلمانان به فرج و گشایش معتقدیم و می‌دانیم که پیروزی نهایی با حق است. عنصر دیگری که به آن نیاز داریم تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای حل مشکلات است. روحانی خاطرنشان کرد: امروز کادر درمان، کادر تولید، کادر توزیع و حمل و نقل کالا، کادر فرهنگی و همه دست به دست هم داده‌اند و مشغول کار و فعالیت هستند. اگر یکی از این کادرها نبود و کار خود را انجام نمی‌داد نمی‌توانستیم پیش برویم. اگر برای کادر درمانی ماسک «N95» نداشتیم و در داخل تولید نمی‌شد و می‌خواستیم از یک کشور خریداری کنیم و اگر آن کشور آن ماسک را یک ماه دیر به ما تحویل می‌داد، مشکلات عدیده‌ای پیش می‌آمد. همه این کادرها مسئولیت سنگین خود را بر عهده ‌دارند و مشکل حاد بحرانی را در کشور علی‌رغم تحریم و بیماری، شاهد نیستیم. دولت، وزرا و قوای دیگر در حد توان خود تلاش می‌کنند.
وی با‌ اشاره به اقدامات دولت برای مستأجرین یادآور شد: برای این ایام کرونا دو طرح مهم برای مستأجرین که در فشار بودند تصویب کردیم؛ یکی تعیین میزان افزایش اجاره بها که آرامشی را به‌وجود آورد و دیگری اینکه هفته مصوب کردیم وامی‌به مستأجرین برای ودیعه مسکن داده شود که سود ارزان و 13 درصدی دارد.


رئیس‌جمهور گفت: مراسم عرفه نیز ان‌شاءالله باشکوه برگزار و فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و محل‌های برگزاری مراسم رعایت شود. کسانی که توانایی دارند در عید قربان میان مردم و فقرا گوشت تقسیم کنند و پروتکل‌ها در این موضوع ساده‌تر است؛ زیرا مشکل بهداشتی گوشت با پخته‌شدن بر طرف می‌شود.
روحانی  با‌ اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه ستاد درباره عزاداری ماه محرم نیز بیان کرد: جای تأکید نیست و همه می‌دانند که زندگی ما ایرانی‌ها، شیعیان و مسلمانان با عشق امام حسین(ع) عجین شده و فرهنگ عاشورا و محرم و سوگواری برای ایشان مسئله مهمی‌است که در طول تاریخ بوده است. ایران و سایر کشورها به خوبی عزاداری می‌کنند ولی ایرانی‌ها توجه خاصی نسبت به اهل‌بیت(ع) داشته و در میان اهل‌بیت(ع) نیز توجه ویژه‌ای به امام حسین(ع) دارند.
وی ادامه داد: ایجاد دوگانگی غلط است، زمانی عده‌ای موضوع سلامت، معیشت و اقتصاد را مطرح کرده‌اند، ولی مردم به‌خوبی ثابت کردند که این دوگانگی‌ها غلط است و باید این دو کنار هم باشد؛ حالا ممکن است دوگانه «عزاداری یا سلامت» مطرح شود؛ پاسخ ما این است که هر دوی اینها باید در کنار هم باشد. باید عزاداری امام حسین(ع) را پاس بداریم و به‌عنوان فرهنگی که در طول تاریخ منجی ما بوده و ما در انقلاب و دفاع مقدس و تمامی حوادث و در هر شرایط مرهون امام حسین(ع) بوده‌ایم. اخلاق حسنه جزو فرهنگ کربلاست و مقاومت مردم که در برابر  آمریکا نمی‌ترسند و ایستادگی می‌کنند از فرهنگ امام حسین(ع) است که ملت را شجاع و قوی‌تربیت کرده است. روحانی در ادامه اظهار داشت: باید برای محرّم هم کاری کنیم که حتی معاندین هم نتوانند حرفی بزنند. همه‌جا و در همه وضعیت‌های قرمز و زرد و در روستاها و شهرها باید عزاداری انجام شود؛ البته ‌تراکم جمعیت نباید باشد و مراسم‌ها با فاصله‌گذاری برگزار و پروتکل‌ها رعایت شود و زمان عزاداری هم به‌طور مناسبی برنامه‌ریزی شود؛ طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قرار دهد. برخی روزها مانند تاسوعا و عاشورا و اربعین برای ما ویژه است؛ ایام و زمان عزاداری می‌تواند کوتاه ‌تر باشد، ولی اصل عزاداری مانند همه سال‌ها باشکوه خواهد بود.