سخنگوی وزارت خارجه: هیچ حرکت خصمانه‌ای را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت

سرویس سیاسی-بعد از آنکه برخی رسانه‌ها از اسرائیلی بودن جنگنده‌ها خبر دادند؛ رسانه‌های رژیم صهیونیستی در اولین ساعات بامداد جمعه اعلام کردند که جنگنده‌هایی که هواپیمای ایرانی را رهگیری کردند اسرائیلی نبوده بلکه متعلق به ارتش آمریکا بوده است.
بعد از اعتراف رسانه‌ها و دو تن از مقامات آمریکایی مبنی بر مزاحمت جنگنده‌های این کشور به هواپیمای مسافربری ماهان، مقامات وزارت کشورمان به این تهاجم ناجوانمردانه واکنش نشان دادند.
ظریف: قانون‌شکنان
باید قبل از فاجعه، متوقف شوند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آمریکا به‌صورت غیرقانونی سرزمین یک کشور دیگر را اشغال می‌کند و سپس به پرواز مسافربری برنامه‌ریزی‌شده، تعرض می‌کند؛ قانون‌شکنان باید قبل از فاجعه، متوقف شوند».
موسوی: هیچ حرکت خصمانه‌ای را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، بار دیگر روز گذشته به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: هیچ حرکت خصمانه‌ای را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.
موسوی با بیان اینکه در زمان خود به هر حرکت نابخردانه‌ای واکنش قاطع و مناسب نشان خواهیم داد، افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام آمریکا را از طریق رجوع به مجامع قانونی بین‌المللی، دنبال خواهد کرد.
سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان گفت: اجازه نخواهیم داد آمریکا اینچنین با قلدربازی‌های خود تمام قوانین بین‌المللی را به سخره گیرد.
واکنش
رئیس مجلس شورای اسلامی
همچنین قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر اظهار داشت: در تماس با مسئول عملیات ماهان پیگیر جزئیات ماجراجویی تروریست‌های آمریکایی شدم.
وی نوشت: آمریکایی‌ها به‌دروغ می‌گویند در مسیر مانور استاندارد و همیشگی پرواز کرده‌اند درحالی‌که خلبان به علت نزدیک شدن بیش‌ازاندازه دو جنگنده در بالا و پایین هواپیما، دو بار اخطار TCAS دریافت کرده است.
قالیباف بیان کرد: آمریکایی‌های تروریست تلاش کردند تا با فراهم کردن مقدمات وقوع یک خطای احتمالی به اهداف شوم طراحی‌شده‌ای دست پیدا کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هر جنایت آمریکایی‌ها، بی‌شک نابودی ذلیلانه مستکبرین منطقه به‌ویژه رژیم منحوس صهیونیستی را سرعت خواهد
بخشید.
پیشنهاد غریب‌آبادی به قوه قضائیه؛
اختصاص شعبه‌ای برای رسیدگی به شکایات مسافران
غریب‌آبادی نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «با وجود رادارها و امکانات پیشرفته نظارتی، اعزام یک جنگنده برای شناسایی ماهیت هواپیمای ماهان قابل‌قبول نیست»
وی اضافه کرد: «قوه قضائیه شعبه‌ای را برای رسیدگی به شکایات مسافران هواپیما اختصاص دهد»
معاون قوه قضائیه:
با جدیت پیگیری خواهیم کرد
باقری، معاون قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق‌بشر هم در سخنانی گفت: تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران مصداق بارز «راهزنی هوایی» است.
وی افزود: دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی داخلی این مسئله را با جدیت پیگیری خواهد کرد.
واکنش حزب‌الله لبنان
بعد از آنکه جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، روز جمعه در بیانیه‌هایی جداگانه اقدام جنگنده‌های آمریکایی در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایرانی را محکوم کردند، حزب‌الله لبنان در واکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ همراه با ایران و سوریه در برابر عربده‌کشی همیشگی آمریکا اعلام همبستگی می‌کنیم.