یک پرستار در گفتگو با آفتاب یزد:در حال نابود شدن هستیم

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها همه از خط مقدم مبارزه با کرونا
صحبت می‌کنند از آن‌ها قدر دان هستند اما این موضوع نمی‌تواند مشکلات و خستگی کادر درمان را بر طرف کند، کادر درمان نیاز به آرامش و استراحت دارد که این روزها به گوهر نا‌یابی برای آن‌ها تبدیل شده است. بزرگترین مشکل کادر درمان کمبود نیرو است و همین مسئله سبب شده تا مجبور شوند شیفت‌های پشت سر هم و چند ساعته را قبول کنند، این در حالی است که در بیمارستان‌های دولتی اکثر کارهایی که باید پرستاران و خدمه بیمارستان انجام دهند به دلیل کمبود نیرو به همراه بیمار سپرده می‌شود! از طرف دیگر مسئولین که روز‌های اول شیوع کرونا وعده‌های بسیاری به کادر درمان داده بودند حالا با گذشت نزدیک به 6 ماه از ماجرا به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و این موضوع مزیدی بر علت شده است تا این روز‌ها کادر درمانی حال خوبی نداشته باشند. با این حال فرمانده ستاد مقابله با کرونا چند روزی است که با طرح‌ها و نامه‌های مختلف به موضوع کمبود نیرو در کادر درمان اشاره می‌کند و در نامه روز گذشته خود از وزیر بهداشت خواسته بود در استخدام کادر درمان تعجیل کند؛ با این همه حالا که کمبود نیرو‌های کادر درمان تا این ابعاد محسوس است چرا همچنان مسئولین در وزارت بهداشت نیرو استخدام نمی‌کنند؟
>نامه زالی به وزیر بهداشت: در استخدام کادر درمان عجله کنید
روز گذشته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، صدور مجوزهای استخدامی کادر بهداشتی، درمانی را توسط سازمان اداری و استخدامی کشور خواستار شد. در بخشی از این نامه آمده است:« با توجه به تداوم سیر صعودی و سرایت افزایش بیماری کرونا در کشور و بالاخص کلانشهر تهران و خستگی مفرط کادر بهداشتی، درمانی و همچنین خروج دوره‌ای کادر درمانی و بهداشتی از فعالیت‌ها، به علت ابتلاء به این بیماری و طی دوره درمان و نقاهت و از آنجا که مراحل جذب و برگزاری آزمون‌های استخدامی زمانبر است، لذا استدعا دارم دستور فرمائید پیگیری عاجل برای صدور مجوزهای استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عمل آید.»


این در حالی است که یک روز قبل از آن زالی خواستار صدور مجوز انتقال سربازان وظیفه با مدرک رشته‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به منظور جبران کمبود کادر این مراکز شده بود و در نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته بود:« به منظور تقویت و جبران بخشی از کمبودهای شدید کادر بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی استدعا دارد، دستور فرمایید پیگیری و ترتیبی اتخاذ فرمایند تا نیروی انتظامی، مشمولین وظیفه سربازی با دارا بودن مدارک تحصیلی در رشته‌های پزشکی، گروه پرستاری و پیراپزشکی را به صورت امریه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهند و ستاد فرماندهی کل قوا نیز طی دستوری مجوز انتقال سربازان وظیفه که مشغول انجام وظیفه هستند و دارای مدرک تحصیلی ذکر شده هستند را به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، درمانی برای طی ادامه و یا بخشی از دوران سربازی صادر فرمایند»
اما هیچ پاسخی در خصوص این موضوع از مسئولین در وزارت بهداشت داده نشد و همچنان در بر همان پاشته پیشین می‌چرخد، البته فروردین ماه سال جاری بود که خبر استخدام 3 هزار پرستار منتشر شد اما میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری چندی پیش اعلام کرد:« در برنامه چهارم و پنجم، باید سالی ٩ هزار پرستار استخدام می‌شدند اما متاسفانه تاکنون سه هزارنفر با قرارداد ٨۵ روزه گرفته شده‌اند!»
>پرستاران از مشکلاتشان می‌گویند
پرستار یکی از بیمارستان‌ها در شهر یزد در گفتگو با آفتاب یزد از مشکلات این حرفه می‌گوید، او معتقد است:« بزرگترین مشکل ما در حال حاضر کمبود نیرو است، یعنی در واقع بیشتر مشکلاتمان به کمبود نیرو مربوط می‌شود، وقتی در یک بخش نیرو کم باشد و نیروی کافی جایگزین نشود فشار کاری بر دیگران وارد می‌شود به همین دلیل هم پرستاران ما بعد از یک مدت فرسوده می‌شوند و خیلی از آن‌ها دچار بیماری‌های روانی مثل افسردگی می‌شوند. همین حالا من خیلی از همکارانم را می‌بینم که به شدت خسته و افسرده هستند، مخصوصا اینکه این افراد در این مدت با بیماری کرونا نیز دست به گریبان هستند. من پرستاران زیادی را می‌شناسم که در بیمارستان‌های خصوصی یا درمانگاه‌ها کار می‌کنند و مایل هستند که استخدام شوند اما متاسفانه وزارت بهداشت هیچ کاری برای جذب نیرو و جبران کسری نیروها انجام نمی‌دهد، سوال من این است که چرا وزارت بهداشت نیرو نمی‌گیرد؟ مشکل کجاست؟ بزرگترین مشکل الان این است که وزارت بهداشت استخدام نمی‌کند و حتی توضیحی هم در این باره نمی‌دهد.»
او درباره مشکلات و چالش‌های کادر درمان در روز‌های کرونایی گفت:« یکی از مشکلات این است مردم مراعات نمی‌کنند و الان نزدیک به 6 ماه است که ما با این بیماری درگیر هستیم، بچه‌ها دیگر خسته شده‌اند و واقعا افسرده اند، اما یک مشکل بزرگتر هم وجود دارد آن هم این است که هر وعده‌ای مسئولین به ما دادند از کارانه کرونا بگیر تا غیره همگی نقش بر آب است و تا همین حالا در حد حرف باقی مانده است. به نیرو‌های شرکتی و 100 ساعته وعده استخدام دادند اما عمل نکردند، مصوبه وزارت بهداشت این بود که بچه‌هایی که در بخش کرونا کار می‌کنند ساعتی 25 تومان بگیرند اما متاسفانه پرداختی پاداش کرونا از اسفند سال گذشته تا خرداد 99 به من و همکارانم یک میلیون و پانصد هزار تومان بود. بچه‌های ما در حالی نابودی هستند، من بار‌ها پیگیر این مسئله شده‌ام اما هیچ کس پاسخگو نیست.»
>تعطیلی بخش‌هایی از بیمارستان‌ها دلیل کمبود نیروی انسانی
رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز روز گذشته گفت:« اکنون ۱۵ تا ۲۰ نفر از نیروهای ما به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند و برخی از پرسنل بیمارستان دوباره کرونا گرفتند.»
او در ادامه به کمبود کادر درمان اشاره کرد و گفت:« بعضی مواقع به دلیل کمبود نیروی انسانی مجبور می‌شویم تا بعضی بخش‌های بیمارستان را تعطیل کنیم که این مشکل خیلی از بیمارستان‌ها است. درواقع بیمارستان‌ها یکی دو بخش را به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل می‌کنند. حتی بیمارستان‌های امام‌خمینی(ره) و مسیح دانشوری هم دچار این مشکل شدند که به اجبار بخش‌هایی را به حالت تعطیل در بیاورند تا از نیروهای آن بخش برای بخش‌های دیگر استفاده کنند. با شروع شیوع کرونا این انتظار را داشتیم که خیلی از نیروهای کادر درمان ترک خدمت کنند، ولی الان که وسط بحران ویروس کرونا قرار داریم، هیچ کدام از نیروها ترک خدمت نکردند و با جان و دل خدمت‌رسانی را پیش می‌برند. این نیروها وقتی مبتلا می‌شوند، برای درمان مراجعه می‌کنند و به محض بهبودی دوباره
سر کار خود برمی‌گردند.»
>مهاجرت پرستاران
موج مهاجرت کادر درمان به ویژه پرستاران موضوع تازه‌ای نیست و تا پیش از شیوع کرونا نیز این روند ادامه داشت، سال هاست که بخش بهداشت و درمان در کشور ما با این معضل مواجه است. واقعیت این است که جهان امروز با کمبود نیروی درمانی مواجه است، این در حالی است که در کشور ما نیروی درمانی به ویژه پرستار وجود دارد اما استخدام نمی‌شوند و نیروهای کاری هم که استخدام شده‌اند به قدری با فشار کار مواجه هستند که تصمیم به مهاجرت به کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های عربی می‌گیرند تا از مزایای بهتری
بهره مند شوند. به همین دلیل هم این روز‌ها که با کرونا دست و پنجه
نرم می‌کنیم، کمبود کادر درمان ماهر و قهار یکی از بزرگترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌آید.
سال 97 بود که خبر مهاجرت پرستاران اوج گرفت و در پی آن اعلام شد برخی پرستاران در حال ترک کشور هستند. با وجود اینکه صحت چنین ادعایی تاکنون تایید نشده اما کمبود پرسنل بیمارستانی و درمانی از قبیل پرستاران در کنار کمبود تجهیزات پزشکی و بیمارستانی از همان زمان یکی از معضلات اصلی بخش بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود.
آن روز‌ها مسئولین معتقد بودند که در‌ها باز است و هر کس بخواهد می‌تواند مهاجرت کند اما خلاء وجود نیروی کار ماهر و قهاری که آن زمان مهاجرت کردند را این روز‌ها به خوبی می‌توان حس کرد. با همه است اوصاف سوالی که در این بین وجود دارد این است که چرا وزارت بهداشت در چنین شرایط بحرانی نیرو استخدام نمی‌کند؟ از طرف دیگر چرا مسئولان شرایط را برای حضور و آسایش کادر درمان در کشور فراهم نمی‌کنند؟