علیرضا صدقی کرونا و مخابره پیام دوگانه

تردیدی نیست که اصلی‌ترین شیوه مقابله با شیوع ویروس کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. این یعنی گروه‌های مختلف اجتماعی وظیفه بسیار مهم در مواجهه با این بیماری دارند. اما موضوع بر سر این است، زمانی که از مسئولیت اجتماعی ـ آن هم در این سطح کلان ـ سخن به میان می‌آید، نمی‌توان و نباید پیکره‌ای کلی و واحد را متصور شد. درحقیقت سخن از جامعه، گفت‌وگو پیرامون گروه‌ها و طبقات متعددی است که هر کدام ویژگی‌ها، فرهنگ و مختصات خودشان را دارند.
گروه‌هایی که هرکدام واجد اقتضائات و مناسبات منحصربه
در چنین بستری موضوع مخابره پیام در سطح ملی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار می‌شود. خاصه آنکه این پیام ملی قرار باشد از سوی حاکمیت و نهاد قدرت مخابره شود. با این پیش‌فرض‌ها باید مجموعه پیام‌های مخابره‌شده در ماجرای شیوع کروناویروس در ایران را به تحلیل نشست. پرسش بنیادین در این تحلیل می‌تواند چرایی بی‌توجهی بخش کثیری از جامعه نسبت به حساسیت موضوع ـ به ویژه در موج دوم شیوع کرونا ـ باشد!
پرسش از عادی‌سازی روابط و تعاملات اجتماعی در شرایط شیوع این ویروس، می‌تواند عارضه‌های موجود در حرکت حاکمیت جهت کنترل ویروس را بیش از گذشته نشان دهد. به این منظور باید مسئله را به دو بخش اساسی تقسیم کرد. نخست از زمان اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور تا تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر بازگشایی کسب و کارها و دوره دوم از زمان بازگشایی‌ها تا زمان حاضر است.


تحلیل داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که در دوره نخست، بخش مختلف تصمیم‌گیر در حوزه کرونا پیامی یکسان، به نسبت دقیق و با تراکم معقولی را به جامعه مخابره می‌کرد. اعلام و بیان نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، مخاطرات ناشی از آن، راه‌های مقابله، همراهی زبانی حاکمیتی با آسیب‌دیدگان از کرونا در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. همه و همه موجب شدند تا مواجهه بخش‌های گوناگون جامعه جهت مقابله با این ویروس نیز مواجهه‌ای هوشمندانه، دقیق و علمی باشد. نتیجه آن شد که نرخ آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا به حداقل رسید.
اما در دوره دوم و از زمان تصمیم مجموعه حاکمیت جهت بازگشایی‌ها ـ اعم از کسب و کارها و اماکن متبرکه و زیارتی ـ پیام‌های مخابره شده به جامعه دستخوش دگرگونی‌هایی زیانبار و فاجعه‌آمیز شد. عادی‌سازی بسیاری از شرایط و راه‌اندازی بسیاری از اماکن و ادارات از یک سو و توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم از سوی دیگر، نشان از عدم تدبیر و تصمیم ملی جهت مدیریت شیوع این ویروس در سطح حاکمیت دارد. درست زمانی که متروها، ادارات دولتی، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی روندی عادی را آغاز کرده، سازمان‌های دولتی سعی در وصول مطالبات معوقه مردم داشتند، پیام عادی‌سازی به جامعه مخابره شد. هرچند در تمام این مدت، مسئولان عالی‌رتبه کشور کماکان از لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گفتند. تمام این‌ها در حالی بود که ویروس کرونا کماکان در کشور جولان می‌داد. تعداد مرگ و میر یک ماه گذشته نیز به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت به غایت از اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری خطرناک‌تر است. در این شرایط باید تدبیری دقیق برای تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی صورت می‌گرفت. باید این هوشیاری برای مردم ایجاد می‌شد. موضوعی که متاسفانه به هیچ عنوان از سوی مسئولان امر لحاظ نشده و به آن دقت لازم صورت نگرفت.
در این شرایط و موقعیت خطرناکی که معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی اعلام کرده است تمام ایران در وضعیت قرمز به سر می‌برد، باز هم سیاست یک بام و دو هوا در ستاد ملی کرونا ادامه دارد. لسان مسئولان چیزی می‌گوید و عملکرد آن‌ها سخنی دیگر به جامعه منتقل می‌کند. از یک سو مردم به عدم خروج از منزل توصیه می‌شوند و از سوی دیگر قرار حضور در تجمعات سامان پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد در این موقعیت تنها راه‌حل توجه به نهادهای داخلی و اجتماعی است. این یعنی مردم باید خودشان برای خودشان تدبیر کنند.
سایر اخبار این روزنامه
بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰ تایی مهمان ما است تهران منبع پخش کرونا به کل کشور علیرضا صدقی کرونا و مخابره پیام دوگانه به بهانه طرح ابهام شرعی در طرح ودیعه مسکن دولت، نظام بانکداری ایران بررسی شد بانکداری اسلامی بر سر دو راهی علی‌رغم انتقادها و ایرادهای مطرح شده، هیئت رئیسه مجلس بر انتصاب بذرپاش اصرار دارد خشم ادامه‫دار مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ روایتی از یک بحران؛ اینجا آمریکاست؟ «سکوت» ادامه دارد! معادله چندمجهولی نظارت صداوسیما برنمایش خانگی به نظر می‌رسد انگیزه مالی در این قتل دخیل بوده است ماجرای قتل موبد زرتشتی از زبان دادستان کرمان وزیر امور خارجه: ایران در دوران‌های گذار گذشته خسارات فراوانی از فقدان شجاعت دیده است رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح کرد انتظار ثبات بیشتر در بازار ارز با همکاری صادرکنندگان رئیس قوه قضائیه: ماده ۱۰۰ نباید منبعی برای کسب درآمد و رفع مشکلات مالی شهرداری‌ها باشد بیانیه ارتش به مناسبت سالگرد عملیات مرصاد قهرمانان غیور سایت پدافندی سوباشی تا آخرین لحظه برابر هجوم دشمن ایستادگی کردند هشام المشیشی نخست وزیر جدید تونس شد شی جینپینگ از نظر مقام‌های آمریکایی دیگر رئیس جمهوری نیست! تصویر سه بعدی جهان پسا کرونا