علی‌رغم انتقادها و ایرادهای مطرح شده، هیئت رئیسه مجلس بر انتصاب بذرپاش اصرار دارد

یک بام و دو هوای مجلس در برخورد با تخلف و فساد
گروه سیاسی: مهرداد بذرپاش در حالی قرار است امروز در جلسه معارفه رئیس دیوان محاسبات کشور حاضر شود و بر صندلی این سمت مهم بنشیند که از زمان طرح نامش برای این منصب تا روزهای پس از انتخابش به این عنوان از سوی هیات رئیسه مجلس، بارها از نظر صلاحیت قرار گرفتن در این جایگاه، چه از نظر سوابق و چه از نظر قانونی زیر سوال رفته است. جالب این جاست که در مورد این چهره اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری و با سابقه قرار داشتن در حلقه یاران محمود احمدی‌نژاد، بر خلاف بسیاری از موارد مشابه، ایرادها از زاویه دید سیاسی مطرح نمی‌شوند و اتفاقا بسیاری از منتقدان جدی انتصاب وی به ریاست دیوان محاسبات، اصولگرایان هستند.
احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت از چهره‌های شاخص اصولگرا، از جمله اولین کسانی بود که در هنگام کاندیداتوری وی برای ریاست دیوان محاسبات کشور، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، یادآور شد که سابقه مورد نیاز برای این سمت 20 سال است، در حالی که سابقه بذرپاش به 17 سال هم نمی‌رسد. وی بذرپاش را به «سابقه‌تراشی» متهم کرد و گفته که او سابقه حضورش در یک پژوهشکده و بسیج دانشجویی در دوره دانشجویی را به عنوان سابقه ارائه داده است. توکلی چنانکه بسیاری دیگر اشاره کردند، سوابق تحصیلی بذرپاش را نیز نامرتبط با حوزه کاری دیوان محاسبات دانسته بود.
در حالی که بسیج دانشجویی برخی دانشگاه‌ها، در نامه‌هایی خواستار شفاف‌سازی در این باره شده بودند، بذرپاش در توئیتی نوشت: «به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ‌یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه‌ کاری به مجلس ارائه نداده‌ام. ‏بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم».


کمی بعد، نامه اشتغال به کاری درباره فعالیت بذرپاش در این بازه زمانی در پژوهشکده شهید رضایی وابسته به دانشگاه شریف از سوی نزدیکان بذرپاش منتشر شد، اما همین نامه ابهام‌های فراوانی به وجود آورد. عدم تطابق لوگوی پژوهشکده با آدرس درج شده زیر نامه، ناهمخوانی تاریخ تاسیس آن با زمان حضور بذرپاش، عدم تطبیق تاریخ نامه با فونت نستعلیق به کار رفته در آن، نداشتن مخاطب و مهر و متن ابتدایی و غیردقیق نامه از ایرادهایی بود که به این نامه مطرح شد. نکته جالب توجه در این نامه، درج سمت وی با عنوان معاون آموزشی پژوهشکده بود، آن هم در حالی که بذرپاش در تاریخ مورد اشاره – سال 79 – سال دوم دانشجویی دوره کارشناسی خود را می‌گذرانده است. این ماجرا باعث شد ابهام‌ها درباره نحوه ورود وی به دوره‌های تکمیلی که پیشتر هم مطرح شده بود، دوباره مورد توجه قرار گیرد.
علی‌رغم همه ایرادها و ابهام‌ها، سید ابراهیم میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح روند انتخاب دو گزینه این کمیسیون برای ریاست دیوان محاسبات در اطلاعیه‌ای از این انتخاب دفاع کرد و با اظهار نظری عجیب متن قانون درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات را زیر سوال برد و نوشت: «مراد قانونگذار از ۲۰ سال سابقه کار، احراز توانمندی مدیریتی برای مسئولیت خطیر دیوان محاسبات است نه سابقه سنواتی که برای حکم کارگزینی محاسبه می‌کنند».
محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی از برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات در روز دوشنبه خبر داد و با اشاره به طرح برخی ابهامات در مورد سوابق و مستندات مهرداد بذرپاش و احتمال بررسی مجدد آن در مجلس گفت: از نظر آیین‫نامه داخلی مجلس راهی برای بررسی مجدد وجود ندارد.
به نظر می‌رسد که مجلس یازدهم در مقابله با شبهات فساد و تخلف، سیاستی دوگانه دارد و گاه ممکن است اعتبارنامه نماینده‌ای را بدون وجود پرونده قضائی رد کند و گاه بدون پاسخ به ابهامات فراوان یک انتخاب برای سمتی مهم، بر آن پافشاری کند. عملکردی که نشان از سیاست‌زدگی و جناحی بودن شدید مجلس خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰ تایی مهمان ما است تهران منبع پخش کرونا به کل کشور علیرضا صدقی کرونا و مخابره پیام دوگانه به بهانه طرح ابهام شرعی در طرح ودیعه مسکن دولت، نظام بانکداری ایران بررسی شد بانکداری اسلامی بر سر دو راهی علی‌رغم انتقادها و ایرادهای مطرح شده، هیئت رئیسه مجلس بر انتصاب بذرپاش اصرار دارد خشم ادامه‫دار مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ روایتی از یک بحران؛ اینجا آمریکاست؟ «سکوت» ادامه دارد! معادله چندمجهولی نظارت صداوسیما برنمایش خانگی به نظر می‌رسد انگیزه مالی در این قتل دخیل بوده است ماجرای قتل موبد زرتشتی از زبان دادستان کرمان وزیر امور خارجه: ایران در دوران‌های گذار گذشته خسارات فراوانی از فقدان شجاعت دیده است رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح کرد انتظار ثبات بیشتر در بازار ارز با همکاری صادرکنندگان رئیس قوه قضائیه: ماده ۱۰۰ نباید منبعی برای کسب درآمد و رفع مشکلات مالی شهرداری‌ها باشد بیانیه ارتش به مناسبت سالگرد عملیات مرصاد قهرمانان غیور سایت پدافندی سوباشی تا آخرین لحظه برابر هجوم دشمن ایستادگی کردند هشام المشیشی نخست وزیر جدید تونس شد شی جینپینگ از نظر مقام‌های آمریکایی دیگر رئیس جمهوری نیست! تصویر سه بعدی جهان پسا کرونا