خشم ادامه‫دار مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ روایتی از یک بحران؛ اینجا آمریکاست؟

آمریکا که خود را کشور «مهد آزادی» و «دموکراسی» در جهان معرفی می‫کند، اکنون نحوه برخورد سرکوبگرانه یگان‌های اعزامی مسلح فدرال با شهرهایی که در آن اعتراض‌های عدالتخواهی اجتماعی در جریان است برای خود رسانه‌های آمریکایی نیز غیرقابل باور است، آنچنان که شبکه خبری سی ان ان در خبر اول خود می‫نویسد: «شاید باور نکنید که اینجا آمریکا باشد.»
به نظر می‫رسد شرایط در آمریکا هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نزدیک‫تر می‫شود، با توجه به عملکرد دونالد ترامپ رو به وخامت می‫نهد و دامنه و شکل اعتراضات سراسری در آمریکا که به «جنبش عدالتخواهی اجتماعی» و «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» نام گرفته، روز به روز در حال تغییر و نحوه برخورد دولت فدرال نیز با معترضان رنگ و بوی تندتری به خود می‫گیرد، تا انجاکه شبکه خبری سی ان ان آشکار در گزارش خبری خود اعلام می‌کند: «آمریکا در بحران» و نظر کارشناسان این است که آمریکا آبستن یک انقلاب است.
به گزارش ایرنا، رسانه‫ها و حتی اندیشکده های آمریکایی اکنون نگاه خود را به وضعیت داخلی آمریکا متمرکز کرده اند، اعتراضاتی که به گفته آنان اکنون پس از به قتل رسیدن جورج فلوید شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید آمریکایی در پنجم خرداد ماه، ادامه آن به بیش از ۵۰ روز رسیده است؛ وضعیت بحرانی که پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان ماه در پیش روی ملت و دولتمردان آمریکایی قرار دارد.
دونالد ترامپ که از آغاز اعلام حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، در تابستان ۲۰۱۵، روش مخصوص به خود را که همان بحران آفرینی و سوار بر موج برآمده از این بحران ها بود، به ساحل پیروزی و تکیه زدن بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا بود، همان منش و رفتار را در درون کاخ سفید در پیش گرفت که جامعه جهانی و ملت آمریکا شاهد بحران های عدیده ای که وی درمدت سه سال و نیم حضور درکاخ سفید به وجود آورد، بوده و هستند.


اکنون به اذعان کارشناسان و ناظران داخلی و بین‫المللی سوءمدیریت ترامپ به ویژه در ماه های اخیر در دو زمینه کنترل و مهار همه گیری ویروس کرونا و اعتراض به نژادپرستی در آمریکا، نارضایتی هایی پر رنگی حتی در میان هوادران وی به وجود آورده و این ها درحالی است که ترامپ با این همه خود را برای انتخاب دوباره و تمدید حضور در کاخ سفید بنابر استراتژی‫های ناهنجار آماده می‫‫کند.
ادامه درگیری در پورتلند ایالت اورگان
شبکه خبری سی ان ان در یک گزارش میدانی نشان داد که نیروهای امنیتی چگونه با شلیک گازهای اشک‫آور و برخورد قهریه با معترضان در پورتلند ایالت اورگان برخورد می‫کنند.
سی ان ان در این گزارش عنوان کرد: آمریکا در بحران، معترضان در پورتلند تنها خواهان برقراری عدالت اجتماعی و تغییر در ساختار پلیس و تصحیح برخورد نیروهای پلیس با شهروندان رنگین پوست در آمریکا هستند، اعتراضاتی که در این شهر از زمان قتل جورج فلوید تاکنون به بیش از ۵۰ روز ادامه یافته است.
نژادپرستی در آمریکا از صاحبان قدرت نشات می گیرد؛ آمریکا آبستن یک انقلاب
ای.دی موندائین (E.D. Mondaine) رئیس انجمن پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) در شهر پورتلند اورگان درباره ادامه اعتراض‫ها در آمریکا به ویژه در این شهر به سی ان ان گفت: همگان آگاهیم که نژادپرستی سیستماتیک در این کشور از آنهایی که در منصب قدرت در آمریکا قرار دارند، نشات می‫گیرد.
رئیس انجمن پیشرفت رنگین پوستان پورتلند در ادامه به این شبکه خبری آمریکایی گفت: وضعیتی که شاهدیم و نیروهای ویژه به سرکوب معترضان هواخواه عدالت اجتماعی می‫پردازند، در زمان خاصی قرارداریم، در بحبوحه یک انقلاب و ما (به نوعی) در یک جنگ قرار داریم.
معترضان سیاهپوست مسلح در خیابان‫های کنتاکی
آمریکایی ها که تاکنون به دیدن افراد سفید پوست سراپا مسلح به سلاح های گرم درخیابان ها بخصوص آنهم در شهرهایی که اعتراض های به نژادپرستی در آن ها برپا بود، عادت داشتند اکنون خبرگزاری رویتز از حضور سیاهپوستان سراپا مسلح در اعتراض‫های خیابانی در آمریکا خبر می دهد.
انتشار خبر و تصاویر مربوط به این حضور موید گفته های رئیس انجمن پیشرفت رنگین پوستان در پورتلند است که روشی که ترامپ برای سرکوب معترضان در پیش گرفته طرف مقابل را ناچار به واکشن مشابه کرده و آمریکا به واقع به سوی یک جنگ، آنهم یک جنگ داخلی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیش می رود.
رویترز در این خصوص در گزارش خود نوشت: در شهر لوئیس ویل‫ ایالت کنتاکی گروهی از سیاهپوستان معترض که سراپا مسلح به سلاح گرم بودند روز شنبه به خیابان آمده و خواستار اجرای عدالت برای بروئنا تیلور زن سیاه‫پوست ۲۶ ساله‫ای شدند که در ماه مارس (فروردین) نیروهای پلیس به آپارتمان وی یورش برده و او را به ضرب گلوله از پای درآوردند.
مقابله مردم با گروه‫های سرکوب گر کاخ سفید
کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا به این موضوع اذعان دارند که دولت مرکزی فدرال هرگز در مواجه از اعتراض هایی که گاه و بیگاه در این کشور روی می‫دهد به این درجه از خشونت دست نزده‫اند، تصمیم دونالد ترامپ در روزهای گذشته برای اعزام یگان های ویژه که به گفته رسانه‫های آمریکایی ظاهری مخوف و یونیوفرم‫هایی بدون نشان مشخصی هستند، به شهرها و ایالت هایی که توسط دموکرات‫ها اداره می‫شوند، یک سرکوب آشکار از سوی کاخ سفید می‫دانند.
اکنون برخورد نیروهای سرکوب در آمریکا علیه معترضان و تجهیزاتی که در برخورد با آنها به کار می رود، منجر شده تا معترضان عدالتخواهی با دست خالی به مقابله به آنها بپردازند، آنچنان که اکنون «هافینگتون پست» از به کار بردن ابزار باغبانی از سوی جامعه آمریکا علیه این نیروهای سرکوب گر خبر می‫دهد.
هافینگتن پست روز یکشنبه دراین باره به صراحت نوشت: یگان‫های به شدت نظامی اعزامی دونالد ترامپ به پورتلند به معترضانی که خود را «پدرانی علیه فاشیست» در آمریکا می‫خوانند برای زدن و بازگرداندن گلوله‫های پرتابی از سوی این یگانه‫ها به سمت معترضان از ابزار باغبانی استفاده می‫کنند، درهمین حال برخی دیگر از معترضان از دستگاه بادی باغبانی «برگ پَران» برای برگرداندن دودهای سمی ناشی از گاز اشک آور به سمت نیروهای نظامی سرکوب گر استفاده کردند.
نمی‫توان باور کرد اینجا آمریکا است
آمریکا که کشور «مهد آزادی» و «دموکراسی» در جهان شناخته می‫شود اکنون نحوه برخورد سرکوبگرانه یگان‫های اعزامی مسلح دولت فدرال به شهرهایی که در آن اعتراض های عدالتخواهی اجتماعی در جریان است برای رسانه‫های آمریکایی مبهوت کننده و غیر قابل باور است آنچنان که شبکه خبری سی ان ان در خبر اول خود می‫نویسد: شاید باور نکنید که اینجا آمریکا باشد.
کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا بر این باورند که ادامه این رویه از سوی کاخ سفید خشم جامعه آمریکا که اکنون برخاسته از بحران‫های عمده‫ای همچون ناتوانی دولت مرکزی فدرال در مهار ویروس کرونا که شمار مبتلایان به آن به بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده که از این تعداد نیز بالغ بر ۱۴۹ هزار نفر جان باخته‫اند، بیکاری و بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و همچنین بی‫عدالتی سیستماتیک اجتماعی در جامعه آمریکا، نه تنها فرو نخواهد نشاند، بلکه روشی که مستاجر کنونی کاخ سفید با توجه به حس نهفته نژادپرستی که دارد، برای این بحران ها در پیش گرفته، آتش خشم جامعه آمریکا را شعله‫ور‫تر خواهد ساخت.
سایر اخبار این روزنامه
بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰ تایی مهمان ما است تهران منبع پخش کرونا به کل کشور علیرضا صدقی کرونا و مخابره پیام دوگانه به بهانه طرح ابهام شرعی در طرح ودیعه مسکن دولت، نظام بانکداری ایران بررسی شد بانکداری اسلامی بر سر دو راهی علی‌رغم انتقادها و ایرادهای مطرح شده، هیئت رئیسه مجلس بر انتصاب بذرپاش اصرار دارد خشم ادامه‫دار مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ روایتی از یک بحران؛ اینجا آمریکاست؟ «سکوت» ادامه دارد! معادله چندمجهولی نظارت صداوسیما برنمایش خانگی به نظر می‌رسد انگیزه مالی در این قتل دخیل بوده است ماجرای قتل موبد زرتشتی از زبان دادستان کرمان وزیر امور خارجه: ایران در دوران‌های گذار گذشته خسارات فراوانی از فقدان شجاعت دیده است رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح کرد انتظار ثبات بیشتر در بازار ارز با همکاری صادرکنندگان رئیس قوه قضائیه: ماده ۱۰۰ نباید منبعی برای کسب درآمد و رفع مشکلات مالی شهرداری‌ها باشد بیانیه ارتش به مناسبت سالگرد عملیات مرصاد قهرمانان غیور سایت پدافندی سوباشی تا آخرین لحظه برابر هجوم دشمن ایستادگی کردند هشام المشیشی نخست وزیر جدید تونس شد شی جینپینگ از نظر مقام‌های آمریکایی دیگر رئیس جمهوری نیست! تصویر سه بعدی جهان پسا کرونا