خوشحالی نجیب و عثمان محمدپرست و درگذشت کاشی کار قدیمی حرم رضوی


 
 
اعطای تابعیت ایرانی  به استاد نجیب مایل هروی


 
بهبودی نیا - با حضور مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری و نماینده وزارت خارجه در شمال شرق کشور، اقدامات قانونی برای اعطای تابعیت ایرانی به استاد نجیب مایل هروی، نسخه شناس شهیر افغانستانی انجام شد. به گزارش خراسان رضوی، «محمد تقی هاشمی» مدیرکل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری با حضور در منزل این استاد گفت : صد روز قبل که به منزل استاد مایل هروی آمدیم برای اعطای تابعیت، پیگیری صدور شناسنامه و صدور سند منزل مسکونی، قول پیگیری دادیم و امروز برای تقدیم سلام مسئولان کشور و تقدیم تابعیت جمهوری اسلامی ایران خدمت ایشان رسیدیم که بعد از انجام قسم نامه  و دریافت امضا های لازم، امور مربوط به اعطای شناسنامه به این استاد شهیر نیز انجام می شود. هاشمی تصریح کرد: پس از آن بلافاصله اقدامات لازم انجام خواهد شد تا سند منزلی که دولت به پاس زحمات ایشان اهدا کرده به نام  ایشان تنظیم شود. وی خاطر نشان کرد : به لحاظ بیمه ای پیگیری هایی برای استاد مایل هروی در گذشته انجام شده اما  سوابق بیمه ای که برای ایشان ثبت و ضبط شده سوابق بیمه ای شایسته و بایسته ای نیست ودر این زمینه راهکارهای ثانویه ای در نظر گرفته شده است.درباره مسکن ایشان نیز پیگیری هایی در گذشته انجام شد که مواردی با امضای استاندار خراسان رضوی برای انجام اقدامات لازم تهیه و تنظیم شد، استاندار هم شخصا این موضوع را  موردپیگیری قرار دادند و قرار شد به محض انجام مراحل قانونی تابعیت، اقدامات لازم برای ثبت سند منزل ظرف هفته آینده انجام شود. هاشمی افزود : به زودی تمامی مراحل اداری اعطای تابعیت به پایان می رسد و پس از تکمیل مدارک با مساعدت های استاندار محترم، وزیر راه و شهرسازی و وزیر محترم ارشاد، سند مالکیت آپارتمان استاد هروی به نام ایشان ثبت خواهد شد.
نجیب‌مایل‌هروی  (زاده1329در هرات)‌ محقق عرفان و ادبیات‌فارسی و اهل هرات افغانستان است که از سال ۱۳۵۰ تاکنون در ایران سکونت دارد و تا امروز، ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته‌است. وی بعد از ورود به ایران به شهر مشهد آمد و از آن سال تاکنون به تحقیق و پژوهش درباره عرفان اسلامی و نسخه‌های خطی پرداخته است.
 
 
 
اهدای گواهی‌نامه ثبت جهانی دوتار  به   استاد  عثمان محمدپرست
 
رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خواف گفت: نسخه‌ای از گواهی‌نامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد.  به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی،محمود باعقیده افزود: این گواهی‌نامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان «مهارت سنتی ساختن ونواختن دوتار» در یونسکو بود، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است. به گفته وی، در بخشی از پیام دکتر وجدانی به استاد عثمان آمده است: «سپاس فراوان من را خدمت استاد عثمان محمدپرست (عثمان خوافی) نوازنده منحصر به‌فرد دوتار برسانید، برای این انسان شریف و نوازنده بی‌ادعا که خیلی از هنرمندان تراز اول کشور برخی از آلبوم‌های معروف خود را مرهون نغمه‌های دلنشین دوتار او هستند، آرزوی سلامتی و شادی دارم.» در ادامه  پیام آمده است: «با توجه به این حقایق و شخصیت شجاع، بی‌ریا و مهربان او بود که این‌جانب که پژوهش و نگارش و مدیریت پرونده ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در یونسکو را به عنوان میراث جهانی عهده‌دار بودم گواهی‌نامه انگلیسی را همراه با متن فارسی که خودم تهیه کرده بودم با عنوان «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار»  به خانواده ایشان تقدیم کردم که زینت‌بخش اتاق محل زندگی وی باشد.» این لوح به نمایندگی از دکتر وجدانی توسط محمود باعقیده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف و علی تاجیک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواف به استاد محمدپرست تقدیم شد. عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف در خراسان رضوی متولد و از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس شد. عثمان محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌است. محمدپرست دیر زمانی است که دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه‌سازی است. ۸ شهریور ۱۳۹۶، نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی با هدف حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.
 
 
 
قدیمی‌ترین استاد کاشی‌کار حرم درگذشت

استاد «محمدعلی الهامی نیا» قدیمی‌ترین استاد کاشی‌کاری حرم مطهر رضوی به دیار باقی شتافت. به گزارش آستان نیوز، استاد محمدعلی الهامی نیا فرزند کربلایی حسن در سال 1313 دیده به جهان گشود  و زیر نظر استادانی همچون کربلایی غلامحسین بجستانی و کربلایی غلامحسین پناهی طوسی، این هنر را فرا گرفت، وی از سال 1327 شاگرد مرحوم استاد خوش‌دست، معمار چیره‌‌دست آستان قدس رضوی شد. مرحوم الهامی نیا کارهای ارزشمندی را با مرحوم استاد خوش‌دست در بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) انجام داده که از آن جمله می‌توان به کاشی‌کاری‌های گنبد ا... وردی خان، مسجد بالاسر، دارالشکر، پیش روی مبارک و موزه قدیم اشاره کرد؛ همچنین در صحن‌های قدس، جمهوری اسلامی و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی آثار ارزشمند و ماندگاری از این استاد برجسته کاشی کاری به جا مانده است.