زمینگیر کردن اقتصاد، اختلاف‌افکنی و شایعه‌سازی

گروه سیاسی/ «دولتی واقع شده میان انواع و اقسام تضادهای کاذب که باید همراه با اداره کشور، با این دوگانگی‌ها یا چندگانگی‌ها هم مقابله کند.» این گزاره‌ای است که می‌تواند توصیف کلیت صحبت‌های رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت باشد. وقتی روحانی به تضادهای کاذب ایجاد شده در کشور در هفته‌های گذشته اشاره می‌کند، جز این نمی‌توان برداشت کرد. این دوگانگی‌ها که بعضاً بر شایعات و روایت‌های تحریف شده استوارند، از این قرار است: دوگانه عزاداری باشکوه یا تعطیلی محرم، دوگانه فروش جزایر کشور یا بی‌توجهی به سیاست خارجی یا القای شکاف در مدیریت کلان کشور. مطابق این شرایط بودکه رئیس‌جمهوری از همگان خواست برابر شایعات و القائاتی که هدفی جز اختلاف‌افکنی در ارکان قانونی کشور و شبهه‌افکنی در افکار عمومی ندارند، ایستادگی کنند. بویژه اینکه به گفته او دشمنان در هفته‌های اخیر از همین مسیر دنبال فروپاشی اقتصاد یا ایجاد تضاد در ارکان قانونی کشور بودند که البته به هدف خود دست نیافتند. اما این امر نباید از هوشیاری همه بخش‌ها بویژه صاحبان تریبون بکاهد. نکته اینجا است که دولت روحانی سال پایانی فعالیت خود را در عبور از چنین پیچ و خم‌هایی طی می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، سخنان خود را با اشاره به در پیش بودن روز عرفه آغاز و اظهارکرد: ضمن اینکه این ایام را گرامی می‌داریم، باید در شرایط امروز به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. او اضافه کرد: صبح امروز (چهارشنبه) وزیر بهداشت نامه‌ای فرستاد و خواست در روز عید قربان که معمولاً برادران اهل سنت مراسم مفصل‌تری برگزار می‌کنند که البته شیعیان هم مشابه آن مراسم را دارند، همگان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند، در غیر این صورت مشکلات برای مردم و کادر درمانی ما دوچندان می‌شود.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید مقابل توطئه‌های بدخواهان ملت و کشور توانمندتر و قوی‌تر ‌شویم، گفت: اولین طراحی آنان برای اقتصاد ما بود و می‌خواستند اقتصاد ما را به هم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و اساساً ارکان اقتصاد ما باقی نماند و نتواند ادامه بدهد. روحانی با اشاره به اینکه اما اساس کشور و نظام و چارچوب اقتصاد کشور و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به‌خوبی اداره شده است و امروز کالای اساسی در اختیار مردم است، افزود: امروز در مقایسه با سال پیش 70درصد تولید فولاد اضافه شده است؛ آلومینیوم 49 درصد بیشتر تولید می‌شود؛ در تمام صنایع مهم تولیدات ما افزایش پیدا کرده است، یعنی دشمن نتوانسته کارخانه‌های بزرگ را بخواباند و کارخانه‌های ما حتی بیشتر از سال گذشته کار می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه به رغم کاهش درآمدی صادرات غیرنفتی، وزن این صادرات همچون فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی افزایش یافته است، تأکید کرد: قرارداد اقتصادی با کشورهای اوراسیا در آبان سال گذشته اجرایی و عملیاتی شد و (مطابق این قرارداد) تا خرداد امسال، 63 درصد صادرات ایران به کشورهای اوراسیا افزوده شد و این به رغم شیوع کرونا در اسفند و فروردین است.


دو برابر شدن تولید فولاد و پتروشیمی
روحانی، نظارت دقیق از تولید تا مصرف نهایی، از سفارش و ثبت سفارش تا تخصیص و تأمین ارز یا نظارت بر فرآیند سفارش کالا به یک کشور تا واردشدن به ایران را بخشی از راه حل دانست و گفت: در 7 سال گذشته تولید فولاد در تمام زنجیره‌های آن نسبت به تاریخ قبل دو برابر شده است. او اضافه کرد: (میزان تولید) در پتروشیمی هم تقریباً تا پایان امسال و در این 7 سال، دو برابر می‌شود؛ اول سال 92، 56 میلیون تن (تولید) پتروشیمی بود که این میزان تا چند ماه دیگر 100 میلیون تن یعنی تقریباً دو برابر می‌شود. روحانی با اشاره به اینکه مطابق گزارش بانک مرکزی در 10 روز گذشته صادرکنندگان عمدتاً فولاد و پتروشیمی 2و نیم میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کردند، این کار را شایسته قدردانی دانست و با بیان اینکه باید با اقلیت متخلف هم طبق قانون برخورد شود، اظهارکرد: نظارت را باید (به کارهای خود) اضافه کنیم که اینجا وزارت صمت و وزارت دادگستری وظیفه سنگینی را برای نظارت بر بازار دارند.
راه دوم دشمن پس از شکست در اقتصاد
رئیس جمهوری در ادامه، با بیان اینکه دشمن پس از اینکه نتوانست اقتصاد ما را بشکند، راه ایجاد تفرقه و اختلاف در کشور را در پیش گرفت و بسیار به آن امیدوار بود، گفت: در اوایل امسال علیرغم اینکه کرونا بود، به دعوا و اختلاف و جنگ بین قوا امیدوار شده بودند و بحمدالله دیدیم که از این توطئه هم عبور کردیم؛ البته بیانات مقام معظم رهبری، دقت، سخنان و هدایت ایشان برای هر سه قوه نقش بسیار اساسی داشت.
روحانی افزود: امروز شاهد یک آرامشی هستیم و همان‌طور که ایشان (رهبر معظم انقلاب) دستور داده بودند هیچ‌یک از قوا نباید دنبال حاشیه‌سازی و حاشیه باشند، چه ما به عنوان دستگاه اجرایی و چه قوای دیگر، همه باید در کنار هم باشیم، همدیگر را یاری و کمک کنیم و اگر قوه‌ای هم می‌خواهد به ما نکته‌ای را گوشزد کند بگوید، اشکالی ندارد؛ به شرط اینکه راه حل پیش پای ما بگذارد و بگوید دستگاه اجرایی این کار را کرده، این کار را هم بکند خوب است؛ پیشنهاد بدهد در غیر این صورت، فقط نقد خالی مشکلی را درمان نمی‌کند.
شایعه دشمن برای القای کوه فروشی و جنگل فروشی
رئیس جمهوری، راه سوم دشمن را ایجاد شایعات روزمره در میان مردم دانست و گفت: امروز همه می‌گویند کوه‌های ما را فروختند، چطور کوه‌ها را فروختند؟ بعد می‌گویند کوه‌ها را وقف کردند، باز روز بعد می‌گویند جنگل‌های ما را فروختند، روز بعد می‌گویند جنگل‌های ما را وقف کردند. این چه بازی، ایجاد نگرانی و ناراحتی در میان مردم است؟ مگر می‌شود بیابان، مرتع، جنگل، کوه، دریا و اقیانوس را وقف کرد؟
او با بیان اینکه اگر (وقف کردن) به این راحتی بود که همه (ما) وقف می‌کردیم؛ همه اقیانوس‌های عالم را وقف می‌کردیم و درآمد آن را در راهی می‌دادیم، تصریح کرد: این طور نیست، اساس وقف، اول مالکیت است. در بعضی از وقفنامه‌ها می‌گویند از کوه فلان تا کوه فلان، از این کوه تا آن کوه، 100 کیلومتر را در راه خدا وقف کرده است؛ مگر مال اوست؟ زمین خداست، هر که رفت احیا کرد با احیا مالک می‌شود؛ مگر اینطوری می‌شود مالک شد؟
پاسخ به شایعه درباره جزایر ایرانی
رئیس جمهوری با بیان اینکه این شایعات را درست می‌کنند تا مردم را نگران کنند، اضافه کرد: یک روز دیگر می‌گویند این قسمت کشور را فروختند؛ مثلاً شرق کشور را، بعد می‌گویند جنوب کشور، بعد می‌گویند جزایر را فروختند. روحانی با بیان اینکه اصلاً از این تعجب نمی‌کنم که شایعه‌ای می‌سازند، این شایعه‌سازی را کار طبیعی دشمنان دانست و تصریح کرد: عجیب این است که چطور گوش شنوا وجود دارد؟ یعنی در این بحران و در این مشکلات چطور گوشی وجود دارد که این را بشنود که چنین چیز بی‌ربط و بی‌اساسی که اصلاً اساس ندارد.
دوگانه‌سازی درباره عزاداری و تعطیل عزاداری
رئیس جمهوری افزود: بعد هم هر جمله‌ای که مسئولی بیان می‌کند یک کلمه آن را کم یا زیاد کرده و مردم را نگران می‌کنند. آن یکی می‌گوید اصلاً اینها می‌خواهند ماه محرم کل عزاداری امام حسین(ع) را تعطیل کنند؛ آن یکی می‌گوید ماه محرم می‌خواهند عزاداری وسیع‌تر از سال‌های پیش باشد؛ آن یکی می‌گوید کرونا شایع می‌شود، آن یکی می‌گوید دین از بین می‌رود، آن یکی می‌گوید سلامتی از بین می‌رود. روحانی با ابراز تأسف از اینکه گاهی برخی از دوستان هم حرف را درست گوش نمی‌کنند و نقل می‌کنند، تأکید کرد: بسیار روشن است که در تمام این برنامه‌ها از عید قربان، روز عرفه تا روز عید غدیر خم مراسم هست؛ (اما) مقید به چارچوب‌های پروتکل بهداشتی.
او افزود: پروتکل بهداشتی اگر می‌گوید نباید اجتماع باشد، نباید باشد؛ یعنی نباید تراکم جمعیت باشد. اگر می‌گوید فاصله، باید فاصله باشد. اگر می‌گوید ماسک، باید ماسک باشد. اگر می‌گوید نوشیدنی نباید استفاده بشود، نباید استفاده شود. اگر می‌گوید روزهای عزا به جای 20 روز باید 3 یا 4 روز باشد، باید گوش کنند. اگر گفتند ساعت عزاداری به جای 7 ساعت نباید بیشتر از 2 ساعت باشد، باید گوش کنند؛ همه اینها در پروتکل نوشته شده است. رئیس جمهوری گفت: آنانی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود، به آنان گفته می‌شود عزاداری تعطیل نمی‌شود و به آنانی که می‌خواهند از این طریق عزاداری را زیر سؤال قرار دهند و بگویند عزاداری باعث بیشترشدن موج بیماری شده، اجازه نمی‌دهیم. روحانی با تأکید بر اینکه عاشقان امام حسین(ع) خودشان بیش از همه مراقبت و مواظبت می‌کنند که واجب شرعی را مراعات کنند، کتمان کردن بیماری را حق‌الناس، خلاف شرع و خلاف مقررات قانونی دانست و تصریح کرد: باید برای آنانی که همه پروتکل‌ها را اجرا و عمل نمی‌کنند و زیر پا می‌گذارند، حتی اگر لازم است مجازات تعیین شود.
این را به وزارت کشور و وزارت بهداشت گفتم که برای مواردی که لازم است، مجازات تعیین کنیم. رئیس جمهوری در پایان این بخش از سخنان خود، از همگان خواست به شایعات دامن نزنیم و در برابر شایعات بایستیم. او گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها آنقدر باید آگاهی مردم را بالا ببرند که گوشی شنوای این مسائل نباشد.
پاسخی به تحرکات امریکا
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، به تلاش‌های امریکا برای دست نیافتن ایران به حقوق خود در توافق هسته‌ای یعنی پایان تحریم تسلیحاتی اشاره کرد و گفت: دنبال قطعنامه از اینجا و آنجا گدایی می‌کنند، به شرق و غرب می‌روند، در برابر یکی خم می‌شوند و برای آن یکی خم می‌شوند، صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید راه افتادند و از این کشور به آن کشور، با این تلفن با آن تلفن، و تا امروز الحمدلله هیچ موفقیتی را به‌دست نیاوردند. البته اگر هم روزی موفق شوند ما پاسخ بسیار قاطعی به آنان می‌دهیم.
او با اشاره به اینکه در این زمینه کم کم به سمت یأس می‌روند، افزود: داستان دیگری را شروع کردند و آن گستاخی و شیطنت‌های خطرناک در آسمان بین‌المللی است.
رئیس جمهوری با طرح این پرسش‌ها که ایکائو کجاست؟ شورای امنیت کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ کشورهای منطقه کجا هستند؟ گفت: کشورهایی که این تخلف در فضای آنها صورت گرفته است؛ همه باید حرف بزنند؛ مگر می‌شود در یک فضای کریدور آزاد بین‌المللی، یک جنگنده کنار یک هواپیمای مسافربری بیاید؟ مسافربری‌ که در آن زن و بچه و کوچک و بزرگ است؟ مردم را در آسمان بترسانند. بدون تردید این تروریسم هوایی است. روحانی تأکید کرد: کسی که کنار یک هواپیمای مسافربری جنگنده می‌فرستد، کار تروریستی هوایی انجام داده و به عنوان یک تروریست باید با او برخورد شود؛ ایکائو، شورای امنیت و کشورهای دیگر باید با او برخورد کنند.
او این اقدام امریکا را غیرقابل قبول دانست و افزود: این شیطنت‌ها برای این است که در برابر ایران شکست خوردند؛ یعنی راه اول، راه دوم و راه سوم را رفتند و شکست خوردند. ما به سردمداران کاخ سفید می‌گوییم یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و جبران خسارت‌هایی است که به مردم وارد کردید؛ شما راه دومی ندارید؛ اگر فکر می‌کنید ملت ایران در برابر فشار و در برابر شیطنت‌های شما، به شما تواضع خواهد کرد، اشتباه کردید. اگر فکر می‌کنید ما از حقوق خود دست برمی‌داریم، دست برنمی‌داریم. اگر فکر می‌کنید مردم ما را مأیوس می‌کنید، مردم ما مأیوس نمی‌شوند.
روحانی، راه ما در شرایط فعلی را ایستادگی و مقاومت، تولید، صادرات، کمک به یکدیگر، نظارت و مبارزه با آنانی دانست که در این شرایط سخت می‌خواهند سوءاستفاده کنند.

برش
تماس تلفنی رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان

رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، بر ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای توسعه و تحکیم بیش از پیش و همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – عشق آباد در راستای تأمین منافع دو ملت تأکید کردند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در تماس تلفنی «قربانقلی بردی محمداُف» رئیس جمهوری ترکمنستان با وی، با تبریک عید سعید قربان به عنوان عید بزرگ همه مسلمانان جهان به دولت و ملت ترکمنستان، توسعه روابط و همکاری‌ها با ترکمنستان را برای ایران مهم دانست و با بیان اینکه امروز همه کشورهای دنیا با بیماری کرونا مواجه بوده و باید یکدیگر را برای مبارزه با این ویروس کمک و یاری کنیم، اظهار کرد: ایران آمادگی همکاری با ترکمنستان در زمینه بهداشتی و درمانی و مقابله با کرونا را داشته‌ و خواهد داشت و باید ارتباط مسئولان و تبادل تجربیات دو کشور در این راستا بیش از پیش ادامه داشته باشد.
روحانی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجب کاهش تبادلات تجاری و مناسبات اقتصادی دو کشور شده است، ابراز امیدواری کرد در ماه‌های آینده با کنترل بیشتر این بیماری و تلاش مسئولان دو کشور شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌ها و مناسبات در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فی مابین باشیم.
رئیس جمهوری برخی اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات حمل و نقل و برقراری تبادل کالا بین دو کشور نظیر ایجاد پل جدید جاده‌ای در مرز سرخس و از سرگیری تردد در مسیر ریلی را در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی مابین مثبت ارزیابی کرد و بر اهتمام نسبت به ادامه این تلاش‌ها تأکید کرد.
«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان نیز در این گفت‌وگو با تبریک عید سعید قربان به عنوان یکی از اعیاد مقدس جهان اسلام به دولت و ملت ایران گفت: عید قربان نماد انسان‌دوستی، رحمت و سخاوت است و امیدوارم این عید برای همه مردم جهان، صلح، ثبات و رحمت را به دنبال داشته باشد.
رئیس جمهوری ترکمنستان با اشاره به روابط و همکاری‌های ریشه‌دار و تاریخی دو کشور، اظهارکرد: خوشبختانه ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی مناسبات و اشتراکات بسیار خوبی با هم دارند.
وی با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و تلاش قابل تقدیر جامعه جهانی برای مقابله با آن گفت: می‌توانیم با همکاری و تلاش هماهنگ شده دستاورد خوبی برای مقابله با بیماری کرونا داشته باشیم.
بردی محمداف با تجلیل از اهتمام رئیس جمهوری ایران برای توسعه مناسبات و همکاری دو کشور، خواستار گسترش همکاری‌های فی‌مابین برای توسعه مبادلات مرزی و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با آن و همکاری‌های علمی و بهداشتی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شد.