محرم امسال را با پروتکل الگوی جهانی می‌کنیم

سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته اگر چه طبق گزارش وزارت بهداشت تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا بعد از چندین روز به زیر ۲۰۰ نفر کاهش یافت و آمار ۱۹۶ فوتی را برای ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ثبت کرد، اما تعداد بیماران کرونایی بد حال از ۳ هزارو ۹۰۲ نفر به ۴ هزارو ۲۷ نفر افزایش یافته‌است. حالا در ۲۶ استان از ۳۱ استان کشور وضعیت قرمز یا هشدار وجود دارد و با عنایت به ۶ تا ۹ برابر شدن قدرت شیوع کرونا نگرانی‌ها برای حضور در اجتماعات روز به روز بیشتر می‌شود. این در حالی است که کمتر از یک ماه به ایام عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین و عزاداری‌های ماه محرم باقی مانده است و وزارت بهداشت به دنبال تدوین پروتکل‌هایی برای برپایی مراسم‌های عزاداری ایمن و سلامت است. روز گذشته هم وزیر بهداشت در جلسه هم‌اندیشی با ذاکران و مداحان درباره مراسم محرم، با قدردانی از همراهی روحانیت و در راس آن‌ها رهبر معظم انقلاب، اعلام آمادگی کرد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدیل در روحانیت، جامعه مداحان و هیئت‌های مذهبی، ماه محرم را با تکیه بر عظمت عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و بدون اضطراب و تشویش برای ابتلای شیعیان به کرونا برگزار کنند.
چند روزی می‌شود که استان تهران یعنی پایتخت و پاشنه آشیل درمان کرونا هم به جمع استان‌های قرمز اضافه شده‌است. به گفته معاون کل وزارت بهداشت اکنون تنها پنج استان در وضعیت قرمز نیستند که در مجموع ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و این یعنی ۵/ ۷۲ میلیون نفر در استان‌های قرمز زندگی می‌کنند.
حریرچی با تأکید بر اینکه قرمز شدن استان تهران یک زنگ خطر است، گفت: «پیشنهاداتی مانند لغو طرح ترافیک و... به ستاد مقابله با کرونا ارائه شده‌است. از آنجایی که اکثر محدودیت‌ها تأثیر مستقیم بر معیشت مردم دارد، دولت ما نیز مانند سایر دولت‌ها با احتیاط برخورد می‌کند.»
به گفته معاون کل وزارت بهداشت موارد بستری ما هنوز افزایشی است و تا زمانی که این روند افزایشی باشد به فاصله دو هفته هنوز موارد مرگمان هم افزایشی خواهد بود و این موضوع هشدار‌دهنده‌است. حالا بیش از یک پنجم فوتی‌های ما ناشی از کرونا است.


تبعیت از تصمیم رهبری برای برگزاری مراسم محرم
حریرچی با اشاره به جلسه‌ای با حضور رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری ائمه جمعه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از حوزه علمیه قم، رئیس سازمان اوقاف و... برای تصمیم‌گیری درباره برگزاری مراسم محرم امسال تأکید کرد: «اصل تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای پیشگیری است تا مواجهه را به حداقل برسانیم. طبق دستورات اسلامی حفظ جان مسلمین از اوجب واجبات است ضمن اینکه بزرگداشت و عزاداری امام حسین (ع) در خون تمام مردم چه شیعه، سنی و مسیحی است، ولی امسال شرایط خاصی اعمال خواهد شد. اصل تجمع مغایر پروتکل و دستورالعمل است. تصمیماتی درباره دسته‌های عزاداری که بیرون می‌آمدند گرفته شد که با آن خصوصیات، برگزاری آن‌ها ممکن نخواهد بود، تجمعات در فضای بسته نیز ممکن نخواهد بود.»
وی تصریح کرد: «از کسانی که در این زمینه اظهار‌نظر می‌کنند می‌خواهیم صبر کنند تا ببینند مقام معظم رهبری و مراجع چه خواهند فرمود و مراسمات را چگونه برگزار خواهند کرد تا بتوانیم امسال شکوه را در مراسم معنوی مبتنی بر شور و شعور و با حفظ جان تمام مسلمین برگزار کنیم. نظارت‌ها در این باره جدی خواهد بود، اما ناظران اصلی ما خود افراد خواهند بود.»
ارائه الگوی برگزاری مراسم با شکوه با رعایت پروتکل‌ها
وزیر بهداشت هم در نشست هم‌اندیشی ذاکرین، مداحان و وعاظ درباره نحوه برگزاری مراسم محرم، با تأکید بر اینکه امسال در شرایط خاص پاندومی ویروس کرونا هستیم که طی ۱۵۰ سال گذشته در دنیا بی‌سابقه است، افزود: «محرم را به عنوان یک ماه با عظمت برای اهل تشیع و شیعیان کشور با روشی که مقام معظم رهبری هم فرمودند، تبدیل می‌کنیم؛ هم عظمت عشق به سالار شهیدان و شهدای کربلا را بتوانیم به گونه‌ای به تصویر بکشیم و هم در جهان به عنوان مدافعان سلامت و به عنوان الگویی از شیعه که مراقب سلامت مردم سرزمین‌مان هستیم، مطرح شویم.»
وی با اشاره به تجربه خوب برگزاری مراسم‌های احیای شب قدر و همراهی علما و مراجع برای این موضوع افزود: «می‌خواهیم امسال محرمی برگزار کنیم که ضمن گرامیداشت یاد و نام امام حسین (ع) و شهدای کربلا، اجازه ندهیم که شیعه امام حسین (ع) به دلیل مراسم عزاداری سردار شهیدان تب کند. شاید ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال طول بکشد که جهان دچار چنین بلای سنگینی شود، اما ما در تاریخ ثبت خواهیم کرد که هم یاد حسین و عاشورا و مظلومیت شهدای کربلا را پاس داشتیم، هم از عشاق حضرت ابا عبدالله صیانت کردیم و هم به جهان الگویی را ارائه کردیم که الگویی ماندگار و نمونه است.»
۳۷ شهرستان سفید در ایران!
به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت که از ۴۵۷ شهرستانی که داریم فقط ۳۷ شهرستان سفید است، ۱۰۵ شهرستان زرد و بقیه نارنجی و قرمز است. بر این اساس اکثریت مناطق کشور درگیری دارند و اکنون ۲۶ استان‌مان قرمز هستند.
وی با اشاره به نگرانی‌ها درباره برگزاری آیین‌های عزاداری ماه محرم افزود: «از نظر دیدگاه بهداشتی هرگونه تجمعی بالای ۱۰ نفر ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. این ۱۰ نفر هم به صورت حفاظت‌شده و با حفظ فاصله و استفاده از ماسک. نکته دوم این است که فضا بسیار مهم است. اگر در فضای سربسته باشید و تهویه مناسب نباشد، قطعاً ریسک ابتلا بالا می‌رود. حضور جمعیت بیش از ۲۵ نفر ریسک بیماری را بالا می‌برد. نکته سوم زمان ماندن در یک فضای سربسته است، هرچه زمان طولانی‌تر باشد، ریسک ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. اگر این زمان بیش از یک ساعت باشد، قطعاً ریسک بیماری را بالا می‌برد.»
به گفته وی حتی در فضای باز هم اگرچه شانس انتقال عفونت کمتر است، اما باز هم تجمع و تراکمی که وجود دارد، می‌تواند مشکل ایجاد کند.
رئیسی تصریح کرد: «ما از نظر پروتکلی واقعاً با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری مخالف هستیم. زیرا قطعاً فاصله‌ها در دسته‌روی به هم می‌خورد و با حضور تماشاچی هم مخالف هستیم.»
وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه پذیرایی در این جمع‌ها نباید باشد، توصیه کرد «طبق فرمایش مقام معظم رهبری کمک‌های مؤمنانه را ادامه دهیم و نذورات را به صورت خام یا خشک به دست مستمندان برسانیم.»
رئیسی با بیان اینکه باشکوه برگزار کردن به معنای تجمع زیاد نیست، پیشنهاد داد طرح «هر خانه یک حسینیه» را ایجاد کنیم تا هر کس در خانه خودش و با پرچم مشکی که در خانه خودش زده‌است، عزاداری کند.
همچنین با استفاده از ظرفیت فضا‌های مجازی و صدا و سیما می‌توان امسال محرمی با شکوه و ایمن برگزار کرد. حالا معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات از معرفی مکان‌های وسیع همچون پادگان یا میادین بزرگ شهر‌ها برای برگزاری جلسات عزاداری خبرداده است.