مناقشه انتخابات پستی در آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا، انتخابات پستی را بزرگترین کلاهبرداری دانست و گفت نمی‌خواهم برای هفته‌ها منتظر اعلام نتیجه بمانم.
«دونالد ترامپ » در نشست خبری روزانه خود که درباره شیوع کرونا در آمریکا برگزار می‌شود، در پاسخ به سوالی از خواسته وی برای تاخیر در برگزاری انتخابات این ادعا را مطرح کرد.
در همین حال، بعضی ایالت‌ها قصد دارند به خاطر همه گیری ویروس کرونا و نگرانی‌های بهداشتی،‌ امکان رای دادن پستی را تسهیل کنند. سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا و «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری خواه مجلس نمایندگان از جمله افرادی هستند که با تعویق انتخابات مخالفت کرده‌اند. مک کانل در یک مصاحبه گفت:‌ «هیچ وقت در تاریخ این کشور، چه در زمان جنگ، چه رکود اقتصادی یا جنگ داخلی، ما مجبور به تعویق یک انتخابات فدرال نشده‌ایم. امسال هم بار دیگر راهی پیدا می‌کنیم که سوم نوامبر رای دهیم.»
سناتور جمهوری خواه، لیندسی گراهام هم تعویق انتخابات را فکر مناسبی ندانست. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از ۱۰۰ روز دیگر در سوم نوامبر، سیزدهم آبان برگزار می‌شود.


از سوی دیگر،  مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان جلسه کنگره به سوال درباره توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری درباره به تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در نوامبر برگزار شود، بسیار محتاطانه پاسخ داد و گفت: من نمی‌خواهم وارد یک قضاوت حقوقی شوم. در نهایت، وزارت دادگستری است که درباره این مساله به تعیین و تکلیف حقوقی می‌پردازد.
سناتور تیم کین، در جریان جلسه کمیته روابط خارجی سنا از پامپئو پرسید که چگونه ترامپ اختیار به تعویق انداختن انتخابات را همانطور که در توئیتش نوشته بود، دارد.
تحلیلگران حقوقی می‌گویند، رئیس جمهوری حق و اختیار به تاخیر انداختن انتخابات را ندارد و این سناتور روز پنجشنبه به این نکته اشاره کرد که کنگره می‌تواند تاریخ را تغییر دهد اما قانون اساسی تصریح می‌کند که دوره ریاست جمهوری در ژانویه پایان می‌یابد.
اما این مساله که پامپئو رسیدگی به این مساله را به وزارت دادگستری ارجاع داده خود یک مولفه دیگر درباره این پیشنهاد در به تاخیر انداختن انتخابات است. وزیر خارجه آمریکا به این مساله اشاره نکرد که این وزارت خانه چه نقشی در به تاخیر انداختن انتخابات دارد و تنها گفت که انتخابات باید به صورت قانونی برگزار شود.
وی بدون آنکه به سوال این سناتور در کمیته روابط خارجی سنا درباره اینکه ترامپ چطور می‌تواند به صورت قانونی باعث تاخیر در روند برگزاری انتخبات شود، پاسخ درستی بدهد، گفت: ما خواهان برگزاری انتخاباتی هستیم که همه به  آن اعتماد داشته باشند. این روند بایستی به صورت قانونی برگزار شود.
ترس از شکست در سخنان ترامپ
وی افزود: « شما در مقاله‎های متعدد روزنامه‌ها درباره فاجعه پستی در نیویورک می‌بینید. ده‌ها هزار برگه رای در انتخابات مقدماتی برداشته شد. چه اتفاقی در نوامبر خواهد افتاد؟»
ترامپ به مقاله دیگری از وال استریت ژورنال اشاره کرد که به زعم او نشان دهنده وجود مشکلات قابل توجه در سیستم رای‌گیری پستی است و اضافه کرد: «نمی‌خواهم یک هفته بعد از سوم نوامبر نتایج انتخابات را ببینم.» وی تصریح کرد: شما هرگز نمی‌دانید که ممکن است چه کسی برنده انتخابات شود. شما در حال ارسال تعداد صدها میلیون برگه رای  پستی هستید. آن‌ها کجا می‌روند؟ به چه کسی ارسال می‌شوند؟ این یک حس مشترک است. شما لازم نیست که هر چیزی درباره سیاست‌ها بدانید. رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد: دموکرات‌ها این را می‌دانند. ما یک نظرسنجی‌های جعلی داریم، اما ما نظرسنجی‌های واقعی داریم. ما بسیار خوب عمل می‌کنیم.
وی بار دیگر تکرار کرد: من می‌خواهم بلافاصله پس از انتخابات، نتیجه را داشته باشم، نمی‌خواهم برای هفته‌‎ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها منتظر بمانم.
رئیس جمهوری آمریکا رای گیری غیابی را با رای گیری پستی متفاوت دانست و افزود: رای‌گیری غیابی اینگونه است که من باید در فلوریدا باشم اما در کاخ سفید هستم. از این رو، تعداد زیادی رای‌گیری غیابی داریم. این رای‌گیری مشکلی ندارد. ما موافق رای‌گیری غیابی هستیم.
وی از تقلب گسترده در برگه‌های رای خبر داد و گفت: می‌خواهم بالاترین رتبه پیروزی را داشته باشم. فکر می‌کنم ما این کار را انجام می‌دهیم و دیگران قادر به انجام آن نیستند.
رئیس جمهوری آمریکا با تکرار موافقت خود از رای‌گیری غیابی، رای گیری پستی را متقلبانه دانست و گفت رای‌گیری پستی بزرگترین کلاهبرداری خواهد بود.
ترامپ با انتقاد از دموکرات‌ها اظهار کرد: آنها فقط تکرار می‌کنند روسیه، روسیه، روسیه و اکنون هم چین. آنها فقط درباره این کشورها صحبت می‌کنند و می‌گویند در انتخابات ما دخالت می‌کنند در حالی که انتخابات پستی، دخالت را ساده‌تر می‌کند.
موضع گیری پمپئو
ریزش هواداران ترامپ با دشمنی نامرئی
ترامپ طی سه سال و نیمی که در کاخ سفید به سربرده شاهد بحران‌هایی بوده که بطور مستقیم برخاسته از جانب وی نبوده اند اما اکنون سوءمدیریت وی در کنترل شیوع ویروس کرونا و پیامدهایی که این اپیدمی در آمریکا برای وی به بار آورده، نه تنها فشارها را بر وی افزوده بلکه اندک اندک با ریزش  شمار هواداران و رای دهندگان خود نیز مواجه است.
ترامپ که تا پیش از ماه فوریه(اسفند) و اعلام نخستین موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری، اقتصاد و اشتغل در آمریکا را نقطه قوت خود در پیروزی سهل و دوباره در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، می‌پنداشت، حال تمامی این محاسبات برای وی  برهم خورده است.
سوءمدیریت بخش‌های 
مختلف دولت ترامپ
از سوی کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا، سوء مدیریت دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهوری این کشور و نبود هماهنگی بین بخشهای مختلف دولتی  منجر شده است تا ویروس کرونا در آمریکا در واقع از کنترل خارج شود، آن چنان که شمار مبتلایان به این ویروس تا هشتم مرداد ماه به بیش از چهار میلیون و ۴۹۰ هزار نفر و جان باختگان آن نیز از مرز ۱۵۲ هزار نفر گذشته است.
درحالی که کارشناسان بر لزوم  گسترده آزمایش کرونا از شهروندان آمریکایی دارند، دونالد ترامپ به این علت که شمار مبتلایان به این ویروس درآمریکا بسیار زیاد اعلام خواهد شد، به انجام آن مخالفت می‌کند.
جهش ۲۵ درصدی مبتلایان به کرونا 
اصرار ترامپ در بازگشایی آمریکا و گشودن اماکن عمومی و کسب و کار در این کشور علی رغم مخالفت کارشناسان بهداشت و درمان، منجر شد که اندک زمانی پس از بازشدن و برگزاری نخستین همایش انتخاباتی خود در شهر اوکلاهما که تجمع کنندگان بدون رعایت اصول بهداشتی در آن شرکت کرده بودند، آمارها به یکباره جهش ۲۵ درصدی مبتلایان جدید به ویروس کرونا را ثبت کردند.
بی‌توجهی و نادیده گرفتن اصول بهداشتی از جانب رئیس جمهوری آمریکا و همچنین گفتههای متناقض و دروغ ترامپ باعث بدبینی بسیاری از شهروندان آمریکایی از جمله هوادران وی شد، بطوریکه در نظرسنجی که توسط خبرگزاری رویترز بین ۲۲ تا ۲۳ماه ژوئن(خرداد) به عمل آمد نشان داد که تنها ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها از نحوه مقابله ترامپ با همه گیری ویروس کرونا ابراز رضایت کرده اند که این پائینترین میزان از قبولی عملکرد رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه به شمار می‌رود.
همه گیری ویروس کرونا که اکنون منجر به بیکاری فزاینده انجامیده و  اقتصاد آمریکا را با خطر رکود مواجه است؛  چالشی  است که اکنون دست به گریبان دونالد ترامپ برای پیروزی دوباره در انتخابات پیش رو به شمار می‌رود.
ویروس کرونا باعث شد تا نرخ بیکاری در ماه آوریل(اردیبهشت) ۱۴.۷ (چهارده و هفت دهم) درصد که بالاترین نرخ بیکاری در سال  جاری میلادی به شمار می‌رود، برسد، این درحالی بود که به گزارش شبکه خبری «سی. ان. بی. سی» آمریکا طی این مدت بیش از یک میلیون و هشتصدهزار نفر فرد بیکار در هرهفته را تجربه کرده است. اکثر کارشناسان و تحلیلگران بطور اتفاق بر این باورند که اندک رئیس  جمهوری در آمریکا وجود داشته که در دوران رکود اقتصادی توانسته باشد برای بار دوم پیروز انتخابات شود، بخصوص آنکه همه‌گیری  ویروس کرونا در آمریکا همچنان در حال وخیم تر شدن  است و امیدی به بازشدن اقتصاد آمریکا در آینده‌ای نزدیک نمی‌رود.