شنبه‌های مقاومت و پنجشنبه‌های تولید




گروه اقتصادی | در شانزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی عمرانی، تولیدی و زیربنایی نوبت به 5 پروژه وزارت صمت رسید، پروژه‌هایی که ارزش سرمایه‌گذاری آنها 5 هزار و 608 میلیارد تومان است. بر این اساس، روز پنجشنبه پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» که از ابتدای سال‌جاری آغاز شده به استان‌های فارس، خوزستان و مازندران رسید و توانست در این استان‌ها میزان اشتغالزایی مستقیم را 1660 نفر افزایش دهد. تا هفته هشتم پویش ملی مجموعاً ۳۸ طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای ۶ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است.


حسن روحانی، رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های وزارت صمت که به صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد، گفت: دشمنان با فشارهای اقتصادی خود قادر نخواهند بود ملت بزرگ ایران را وادار به تسلیم کنند.
او ادامه داد: روند تولید با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال جهش تولید، با شتاب ادامه خواهد یافت و در سایه افتتاح هر طرح در کشور، شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده‌ای خواهیم بود.
مقاومت مردم در برابر کرونا و تحریم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه افتتاح طرح‌های صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵۶ هزار و ۸۰ میلیارد ریال و در قالب برنامه بزرگ و کشوری «تدبیر و امید برای جهش تولید» انجام شد، اظهار داشت: بخش‌های صنعت و معدن در کنار یکدیگر نقش بسیار ارزشمندی را در صادرات غیرنفتی و توسعه و تولید کشور ایفا می‌کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ملت بزرگوار ایران در برابر هر دو پدیده تحریم و کرونا، به خوبی مقاومت می‌کنند، گفت: 26 میلیون تن زنجیره فولاد کشور فقط در سال 99 آماده می‌شود و این نشان می‌دهد کشور در مسیر تولید است.
دست به دست هم دهیم
او تصریح کرد: باید همه دست به دست هم بدهیم، فضای تعامل سازنده بین همه قوا و بخش‌های خصوصی و دولتی برقرار شود تا مشکلات مردم هر چه سریع‌تر حل شود.
رئیس جمهوری افزود: اصرار دارم حتی‌الامکان هر پنجشنبه افتتاح‌های بزرگ را انجام دهیم یعنی آنچه به زندگی، نان، حرکت، تولید، کسب و کار و اشتغال مردم مربوط است.
ادامه بهره برداری از طرح‌ها تا پایان فعالیت دولت
روحانی با اشاره به اینکه هر شنبه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود و هر پنجشنبه طرح‌های عمرانی، تولیدی و زیربنایی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: شنبه و پنجشنبه به عنوان یک سریالی است که هر هفته تکرار می‌شود، به عبارتی در شنبه‌ها تا زمانی که کرونا داریم، این جلسات ادامه پیدا می‌کند و اگر خداوند کمک کرد و کرونا تمام شد برنامه شنبه ما همان وقت تعطیل می‌شود اما برنامه پنجشنبه ان‌شاءالله تا پایان سال و در سال آینده تا پایان دولت ادامه خواهد یافت.
او خاطرنشان کرد: افتتاح چندین طرح بزرگ ملی در هر پنجشنبه نشانگر آن است که در مسیر تولید و توسعه در حال حرکت هستیم و می‌خواهم برنامه‌های شنبه و پنجشنبه هر هفته، خاری در چشم دشمنان اسلام و ایران باشد.
ادامه تولید و توسعه کشور
روحانی تصریح کرد: رابطه نزدیک بین بخش خصوصی و دولتی و رفع محدودیت‌ها، سرعت تولید و توسعه کشور را بیشتر و دشمن را ناامید‌تر می‌کند.
او گفت: ملت ایران همان‌طور که با اتکا به کادر درمانی ایثارگر خود در مقابل ویروس عالم‌گیر کرونا ایستاده و به موفقیت نیز دست خواهد یافت، در مقابل سختی‌های اقتصادی که دشمنان با اعمال تحریم‌ها بر آنان تحمیل کرده‌اند نیز می‌ایستند و به تولید و توسعه کشور ادامه می‌دهند.
بهره برداری از کارخانه آرین شیمی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد مازندران، طرح های تولید فولاد در استان خوزستان، طرح کربنات سدیم و دو طرح سیلوی گندم در استان فارس با ظرفیت ۷۰ هزار تن از جمله طرح هایی بودند که با دستور رئیس جمهوری رسماً به بهره برداری رسیدند.
50 درصد تولید، صادر می‌شود
در همین حال به گزارش شاتا، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 5 طرح صنعتی، معدنی و لجستیکی که با دستور رئیس جمهوری و به شکل ویدئوکنفرانسی بود، گفت: خروجی نخست برنامه‌های افتتاح و بهره‌برداری طرح‌های صنعتی کشور اشتغالزایی پایدار و ایجاد رونق صنعتی و همچنین تحول در فرهنگ اقتصادی منطقه است؛ هم‌اکنون بیش از 4 هزار طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در حال تکمیل و راه اندازی هستند که تا پایان دولت دوازدهم شرایط بهره‌برداری آنها حتماً مهیا خواهد شد.
او اعلام کرد: امسال برای افتتاح واحدهای فولادی و افزایش ۲۶ میلیون تنی زنجیره فولاد برنامه‌ریزی شده که طی همین مدت و از ابتدای سال تاکنون بیش از 16 میلیون طرح افتتاح و در مدار تولید قرار گرفته است.
سرپرست وزارت صمت گفت: با عملیاتی شدن طرح‌های فولادی کشور از واردکننده محصولات فولادی در دهه‌های گذشته، امروز حدود 50 درصد از تولیدات فولادی ما صادر می‌شود. او ادامه داد: از مجموع حدود ۲۸ میلیون تن تولید فولاد کشور حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تن را صادر می‌کنیم و با توجه به مزیت قیمتی ارز برای صادرات تولید‌کنندگان فولاد از این امر استقبال می‌کنند.
تأمین داخلی در اولویت است
مدرس خیابانی اضافه کرد: ما در عین حال که از صادرات فولاد با هدف ارز‌آوری حمایت می‌کنیم معتقد هستیم که بایست تأمین مواد اولیه کارخانجات پایین دست فولاد مثل تولید‌کنندگان میلگرد، پروفیل، تیرآهن و واحدهای نوردی شمش آنها حتماً تأمین شود و در سیاست‌های کلی وزارت صمت تأمین شمش مورد نیاز واحدهای نوردی در اولویت است.
سهم 2.6 میلیارد دلاری در اوراسیا
او با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهوری برای فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری استان‌های شمالی گفت: با نگاه به توسعه مراودات تجاری با کشورهای CIS و شمال دریای خزر توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های تجاری در استان‌های شمالی در حال انجام است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموع وارداتی که پنج کشور اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان دارند حدود ۹۰۰ میلیارد دلار کالا است و ما موفق شده‌ایم به میزان ۲.۶ میلیارد دلار با این کشورها مبادلات تجاری داشته باشیم. مدرس خیابانی تصریح کرد: از زمان امضای توافقنامه تجاری با کشورهای اوراسیا حدود ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای ما در واردات آن کشورها به صفر رسید و مجموعه صادرات ما امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: سه استان مازندران، گیلان و گلستان می‌توانند از فرصت‌های تجاری و افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای شمال دریای خزر و اتحادیه آسیا بیش از پیش استفاده کنند و روابط تجاری و حجم صادرات خود را بهبود بخشند.

6 نکته
1- افتتاح چندین طرح بزرگ ملی در هر پنجشنبه نشانگر آن است که در مسیر تولید و توسعه در حال حرکت هستیم.
2- در سایه افتتاح هر طرح در کشور، شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده‌ای خواهیم بود.
3- بخش‌های صنعت و معدن در کنار یکدیگر نقش بسیار ارزشمندی در صادرات غیرنفتی و توسعه و تولید کشور ایفا می‌کنند.
4- از واردکننده فولاد به صادرکننده محصولات فولادی با ظرفیت بیش از 50 درصد از حجم تولیدات تبدیل شده‌ایم.
5- 63 درصد حجم صادرات ایران به کشورهای عضو پیمان اوراسیا افزایش یافت.
6- دشمنان با فشارهای اقتصادی خود قادر نخواهند بود ملت بزرگ ایران را وادار به تسلیم کنند.