آیا باز هم سالن‌های سینما تعطیل خواهند شد؟ داستان تکراری بلاتکلیفی سینماداران

گروه فرهنگ و هنر – داستان کرونا بلای جان فرهنگ و هنر شده است. حالا که پس از چندین ماه تعطیلی اهالی سینما تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا چرخ صنعت سینما بچرخد، زمزمه‌هایی از احتمال تعطیلی مجدد سالن‌های سینما به گوش می‌رسد...
اول اسفندماه شیوع کرونا در کشور به صورت رسمی اعلام شد و تنها چند روز پس از این اعلام رسمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه فعالیت‌های هنری را برای پیشگیری از همه‌گیری بیشتر ویروس کویید 19به حالت تعلیق درآورد. تعلیقی که برای سالن‌های سینما 4 ماه طول کشید. در این چهار ماه اهالی سینما با ایده‌هایی مثل سینما – ماشین و اکران آنلاین تلاش کردند تا بخشی از زیان‌های واردشده به صنعت سینما را جبران کنند اما اکران آنلاین گرچه با موفقیت‌هایی همراه بود اما نمی‌توانست با اکران در سینما رقابت کند. اما از اول تیرماه سالن‌های سینما با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانستند با نیمی از ظرفیت خود فعالیت‌شان را از سر بگیرند که البته از روز 4 تیر این فعالیت آغاز شد. با وجود تمام تلاش‌هایی که برای کشاندن مخاطب به سالن‌های سینما صورت گرفت، بسیاری از صاحبان اثر ترجیح دادند یا زمان دیگری فیلم‌شان را اکران کنند یا اکران اینترنتی را در دستور کار قرار بدهند. به هر صورت کج دار و مریز صاحبان سینما کشان کشان تلاش کردند تا چراغ سالن‌های سینما را روشن نگه دارند.
در این مدت سالن‌های سینما با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اکران را انجام می‌دادند. استفاده از ماسک در سالن‌های سینما اجباری بود و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رعایت می‌شد. این در حالی بود که در شهر رفت و آمد به سیاق گذشته ادامه داشت و وسایل حمل و نقل عمومی نیز مملو از جمعیت بودند.
اما با وخامت اوضاع و بالا رفتن آمار مبتلایان در اواخر تیر ماه زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تعطیلی مجدد سینماها به گوش می‌رسید. اما همان زمان مسعود نجفی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، درخصوص تعطیلی سالن‌های سینما گفت: هرگونه تصمیم‌گیری درباره تعطیلی سینماها در سراسر کشور از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به استانداری‌ها تفویض اختیار شده و تصمیمات از این طریق اعلام می‌شود. بلیت‌فروشی در درگاه‌های اینترنتی ادامه دارد و سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال هستند.


این در حالی بود که بسیاری از سینماداران از احتمال ورشکسته شدن‌شان خبر داده بودند و تعطیلی دوباره به معنای آخرین ضربه بر پیکر صنعت سینما باشد. البته با تمام اخبار ضد و نقیض سینماها توانستند همچنان با همان شرایط مدنظر ستاد ملی مبارزه با کرونا به کار خود ادامه دهند. در این میان آنچنان اوضاع سالن‌داران سینما آشفته بود که به اکران فیلم‌های خارجی قدیمی روی آوردند تا شاید به این صورت بتوانند مخاطب را به سالن‌ها بکشانند. منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما که مدیر دو مجموعه سینمایی «پردیس زندگی» و «مگامال» نیز هست، معتقد است بدون تشکیل کمیته بحران، او درباره تاثیر اکران فیلم‌های خارجی بر جذب مخاطب در این دو پردیس گفته است: اساسا از آنجایی که از سینما استقبال نمی‌شود به طور طبیعی فیلم‌های خارجی هم همین وضعیت را دارند و فروش آن‌ها بسیار اندک است و این‌ فیلم‌ها هم نتوانستند به جذب مخاطب کمک کنند. در این شرایط باید سریعاً کمیته بحران تشکیل شود چون باز بودن سینما به تنهایی کافی نیست بلکه باید فیلم خوب و قوی هم وجود داشته باشد که مخاطب علاقه‌مند شود به سینما بیاید تا سالن‌ها به شکل کج‌دار و مریز این مرحله را سپری کنند. در غیراینصورت اگر وضعیت بخواهد به همین ترتیب ادامه پیدا کند، سالن‌دارها ناگزیر به سمت تعطیلی خواهند رفت.
اما حالا دوباره با قرمز شدن وضعیت تهران، خبرهایی از احتمال تعطیلی سینماها شنیده می‌شود. بر این اساس مشخص نیست معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ که به فعالیت سینماها اعتراض دارد و گفته، «برابر دستورالعمل صادره یک سری از مشاغل و صنوف پرریسک اجازه فعالیت در دوران شیوع کرونا را ندارند که سینماها نیز یکی از آنها هستند و نباید فعالیت کنند» آیا اطلاعی دارد که بسیاری از سینماها هر روز خالی از تماشاچی هستند؟ سرهنگ نادر مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت سینماها در روزهای اوج کرونا گفت: برابر دستورالعمل صادره یک سری از مشاغل و صنوف پرریسک اجازه فعالیت در دوران شیوع کرونا را ندارند که سینماها نیز یکی از آنها هستند و نباید فعالیت کنند.
او درباره بلیت فروشی برخی از سینماها نیز اظهار کرد: ما نامه‌ای هم به بخش مربوطه در وزارت ارشاد فرستاده‌ایم و نسبت به این موضوع هشدار و تذکر داده‌ایم. امیدوارم وزارت ارشاد نسبت به این موضوع ورود کند.
معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس با هر گونه موارد تخلف و بی‌توجهی اماکن عمومی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برخورد خواهد کرد، گفت: هشدار پلیس به مسئولان واحدهای صنفی پر ریسک و امکان عمومی این است که حتما مصوبات ستادملی مقابله با کرونا را رعایت کنند، در غیر این صورت با موارد تخلف برخورد خواهد شد. در این مورد نیز امیدواریم که وزارت ارشاد اقدامات مربوطه را انجام دهد.
از سوی دیگر این پرسش هم از جانب گروهی مطرح است که با این اوصاف، اصرار بر باز بودن سینماها با چه توجیهی است؟
این‌ها همه در حالی است که یک بررسی ساده و توجه به آمار فروش سینماها نشان می‌دهد که تاکنون مردم و حتی علاقه‌مندان همیشگی سینما در موقعیت فعلی استقبالی از سینما نکرده‌اند. اما نکته دیگر این است عده‌ای هم معتقدند که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی، سالن‌ها را با وجود نبود مخاطب کافی تعطیل نمی‌کنند، چرا که در این صورت، قطعا این توقع به وجود می‌آید که جور دیگری حمایت کنند.
از سوی دیگر، این سوال جای پرسش دارد، که چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا که درباره مشاغل، مکان‌ها و موارد زیاد دیگری از جمله کنکور مصوبه دارد، برای یک بار هم که شده در عرصه فرهنگ و هنر با جزئیات اظهارنظر نمی‌کند؟! آیا دستورالعملی که پلیس تهران به آن اشاره دارد، مصوبه ستاد کرونا است؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا باز هم سالن‌های سینما تعطیل خواهند شد؟ داستان تکراری بلاتکلیفی سینماداران محمدعلی وکیلی تا دیر نشده متمکنان جامعه دست به کار شوند اهدای خون مستمر در کشور به ۶۰ درصد رسید قدم سازمان انتقال خون برای پلاسمادرمانی کرونایی‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: احتمال حمله پهپادی و موشکی به پایگاه نطنز منتفی است کانادا از ایران خواست تمام اطلاعات جعبه سیاه پرواز 752 را منتشر کند سفر هیئت ایرانی به کی‌یف برای مذاکره درباره سقوط هواپیمای اوکراینی «ابتکار» تاثیر عوامل مختلف بر رشد تورم را بررسی کرد ریشه‌های عمیق گرانی رهبر انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند رئیس‌جمهوری در بهره‌برداری طرح‌های صنعتی مطرح کرد شنبه‌های مقاومت و پنجشنبه‌های تولید اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر انتشار کتاب جدید دولت‌آبادی در ۸۰ سالگی‌اش نظر آیت‫الله العظمی سیستانی درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم با ادامه کووید۱۹ مقررات سفر به ایران اعلام شد یک کارشناس مسائل سیاسی: آمریکا با زور و تطمیع به دنبال موافقت روسیه و چین با تحریم تسلیحاتی ایران است