سقوط تاریخی اقتصاد آمریکا در 3 ماه کرونایی

انتشار آمار رشد اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی نشان دهنده آثار بسیار عمیق بوده به نحوی که اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم سال 2020 (از 10 فروردین تا 10 تیر 99) حدود 33 درصد سقوط کرده است که بدترین افت از زمان رکود بزرگ دهه 30 محسوب می شود. طی این سه ماه، افت ارزش دلار آمریکا، افت شدید قیمت نفت وست تگزاس و افزایش شدید بیکاری، یک سه ماهه جهنمی را برای اقتصاد آمریکا رقم زده است.
به گزارش خراسان، آخرین بار چنین افت شدیدی در اقتصاد آمریکا در دهه های 20 و 30 میلادی رخ داده بود البته آمار دقیق از دهه 40 ثبت شده که بر اساس آمار رسمی، افت 33 درصدی اقتصاد آمریکا در بهار 2020 در تاریخ بی سابقه بوده است.
به گزارش مهر و فارس از رویترز و  سی ان بی سی، طبق داده‌های وزارت تجارت آمریکا، تولید ناخالص داخلی این کشور در بازه آوریل تا ژوئن ۹/۳۲ درصد نسبت به بازه مشابه سال قبل سقوط کرد. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز می‌گوید: این گزارش نشان می‌دهد حفره ایجاد شده با پاندمی کرونا در اقتصاد آمریکا تا چه حد تاریک و عمیق است. با این افت 33 درصدی، اقتصاد آمریکا همه رشد 5 سال گذشته خود را یکباره از دست داده است. لذا هر چه ترامپ با کاهش مالیات ها و خروج از پیمان های بین المللی و فشار بر سایر کشورهایی مثل چین به طور موقت ایجاد کرده بود، یکباره از دست رفته است. در اتحادیه اروپا نیز طبق داده‌های اولیه اداره آمار این حوزه، در سه ماه دوم ۲۰۲۰ اقتصاد منطقه یورو ۱/۱۲ درصد نسبت به سه ماه اول آب رفته است. اقتصادهای آلمان ۱۰.۱ درصد، ایتالیا ۴/۱۲ درصد، فرانسه ۸/۱۳ درصد و اسپانیا ۵/۱۸ درصد سقوط کردند. این عملکرد ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی منطقه یورو از آغاز ثبت این داده‌ها در ۱۹۹۵ تا کنون است. گفتنی است اقتصاد اروپا در سه ماه اول سال هم 3.6 درصد افت کرده بود. نرخ بیکاری در اروپا هم به 7.8 درصد رسیده است و همچنان روند صعودی دارد.گفتنی است در پی اعلام این آمارها در انتهای هفته گذشته، دلار آمریکا کاهشی شد و قیمت نفت هم 5 درصد سقوط کرد اما در معاملات دیروز نفت به مدار مثبت بازگشت چرا که این افت شدید در اقتصاد جهانی دور از انتظار نبود.