کره جنوبی چشم به کلیددار آینده کاخ سفید

آرمان‌ملی- جواد باقری: کمتر از 4 ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده‌ آمریکا که قرار است در (آبان‌ماه) برگزار شود، زمان باقی مانده است. چندی پیش درخصوص تاثیر این انتخابات در نوع شکل‌گیری و آرایش کاندیداهای احتمالی دو جریان سیاسی کشور در انتخابات خرداد 1400 سخن به میان آوردیم. بی‌شک نتیجه انتخابات نوامبر 2020 در ایالات‌متحده در سپهر سیاسی کشور به‌عنوان یکی از مولفه‌های اساسی برای انتخابات سال آینده که قرار است، مطابق معمول در خرداد پر از حادثه برگزار شود تاثیرگذار خواهد بود. اما به ظاهر مشخص شدن کلیددار کاخ سفید جدا از ایجاد جوی نو در فضای سیاسی داخل کشور بر نوع برخورد و تعامل سایر کشور‌ها با جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیرگذار است. یکی از این کشورها را که بیشتر از سایرین در انتظار مشخص شدن مرد شماره یک ایالات‌متحده به سر می‌برد می‌توان کره‌جنوبی نام برد. این کشور از دیرباز بیشترین وابستگی را در عرصه سیاسی خارجی به آمریکا متکی بوده است. سرچشمه این وابستگی به دوران جنگ سرد بازگشته و امروزه سئول به دلیل تهدیدات و خط و نشان‌های مدام پیونگ‌یانگ بیشتر از گذشته خود را زیر سایه ایالات‌متحده قرار داده است. حال کره‌جنوبی مطابق فرمان وزارت خزانه‌داری آمریکا از پرداخت پول به  ایران که حاصل فروش نفت به این کشور بوده سر باز می‌زند.
  احضار سفیر به دلیل مطالبه قانونی
ارزش دارایی بلوکه‌شده از سوی کره‌جنوبی که در حال حاضر در دو بانک این کشور قرار گرفته است، رقمی بیش از 7میلیارد دلار عنوان می‌شود. که اگر با دلار آزاد به نرخ چهارراه استانبول تهران به مبلغ 20هزار تومان ملاک قرار دهیم، ارزش ریالی آن به صورت تقریبی 140هزار میلیارد تومان وجه رایج کشور بر خواهیم خورد. این رقم یک عدد تقریبی از بدهی سئول به تهران است. کره جنوبی دو ماه زودتر از زمان منع خرید نفت که از سوی ایالات‌متحده در راستای تحریم علیه ایران اعلام شده بود اقدام عملی کرد. از زمان توقف خرید نفت از ایران آمریکا و عربستان هر دو به عنوان تامین‌کننده نفت این کشور جای ایران را در کره جنوبی پر کردند. اما این آخر داستان نبود و کره جنوبی به دلیل وابستگی اساسی به ایالات‌متحده از بازگرداندن سرمایه ملی ایران سر باز زده است. این موضوع به مرور زمان باعث ایجاد فضای سرد در روابط این دو کشور تبدیل شد. تهران در راستای حفظ منافع خود سئول را مسئول اقدامات خود دانسته و اعلام کرد که اگر کره جنوبی از بازگرداندن پول ایران سر باز زند، تهران نیز با استفاده از ابزارهای حقوقی به دلیل عدم قانونی بودن این رفتار در مجامع حقوقی بین‌المللی به اقامه دعوا خواهد پرداخت. این سخنان اما گویی به مذاق کره جنوبی خوش نیامد و پس از طرح آن وزارت خارجه این کشور سفیر ایران را احضار و یا به تعبیر دیگر دعوت کرد تا مراتب نگرانی خود را در این باره به ایران بازگو کنند. مقامات کره جنوبی چندی پیش اعلام کردند که به دنبال راهکاری برای ارسال کالا‌های خارج از لیست تحریم ایالات‌متحده برای ایران است که بتواند بخشی از بدهی خود را با ایران در قالب این موضوع تسویه نماید. این اعلام مواضع در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه در جدیدترین اعلام نظر در این باره در صفحه شخصی خود نوشت: به اندازه کافی از کره‌جنوبی وعده شنیده‌ایم. فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم. وی در ادامه تاکید کرد: کسی در ایران منتظر محموله نیم یا دومیلیون دلاری نیست. امیدواریم مقامات کُره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و نبود هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند.
 نگاه‌ها به انتخابات آمریکا


 اما نکاتی که در مورد عدم پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران از زبان «سید جلال ساداتیان» که در گذشته به عنوان مدیرکل شرق آسیای وزارت امور خارجه فعالیت می‌کرده حائزاهمیت است. او در خصوص آینده تجاری و سیاسی  تهران و سئول تاکید کرد: رفتار کنونی کره‌ای‌ها در آینده روابط‌شان با ایران اثرگذار است و با رویه‌ای که در پیش گرفته‌اند، بازگشت‌شان به بازارهای ایران آسان نخواهد بود. کره‌ای‌ها در عرصه سیاست خارجی وضعیت خاصی را دارند و وضعیت آنها به گونه‌ای نیست که بخواهند به‌طور مستقل دست به عمل بزنند و به‌شدت زیر نظر ایالات‌متحده هستند. وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم اگر کره‌ای‌ها استقلال عمل داشته باشند، دوست ندارند بازار ایران را از دست بدهند. هرچند رفتار کنونی آنها در آینده اثرگذار است یعنی بازگشت‌شان به بازارهای ایران در آینده، آسان نخواهد بود چرا که اولویت روابط ایران با کسانی است که در دوران سختی ایران را تنها نگذاشتند. این کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: سئول می‌خواهد چهار، پنج ماه باقی‌مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به شکلی بگذراند. به عبارتی، چشم آنها به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دوخته شده و می‌خواهند ببینند چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. ساداتیان ادامه داد: اگر بایدن بتواند ترامپ را شکست دهد و پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، قطعا کره‌ای‌ها در زمینه روابط با تهران و بازگشت به ایران تغییر رویه خواهند داد.
  در نهایت...
انتخابات 13 نوامبر 2020 ایالات‌متحده با این تفاسیر نه تنها تاثیر خود را در نوع آرایش نفرات کاندیداهای ریاست‌جمهوری 1400 در خرداد گذاشته بلکه یک جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. کره جنوبی را نمی‌توان تنها کشوری دانست که در انتظار مشخص شدن مرد شماره یک کاخ سفید به حساب آورد قبل‌تر از آن کشورهای عضو 1+4 یا به عبارتی کشورهای اروپایی نیز در نوع اتخاذ تصمیم در نوع تعامل با ایران چشم به نبرد نهایی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در ایالات‌متحده چشم دوخته‌اند و به نوعی درحال حاضر دست به عصا حرکت می‌کنند.