ژوبین صفاری خطرناک‫ترین سال پایانی یک دولت

حسن روحانی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که «باید تا فرا رسیدن زمانی که واکسن قابل قبول در دسترس قرار گیرد، اقدامات سختگیرانه ادامه یابد.» این در حالی است که طبق اعلام موسسات تحقیقاتی در جهان واکسن کرونا تا سال 2021 به دست مردم نخواهد رسید، این به معنای آن است که ایران حداقل تا یک سال آینده با این اپیدمی دست و پنجه نرم می‫کند. در کنار این مشکل، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‫ها و البته مشکلات ساختاری اقتصاد، چشم‫انداز مثبتی را برای سامان اقتصاد کشور ترسیم نمی‫کند.
نکته اساسی اما هم‫زمانی این مشکلات در یک سال آینده با انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران است. در حالی که دولت امیدوار است بتواند از برگ برنده انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن برای عبور از مشکل تحریم عبور کند اما به واقع انباشت مشکلات اقتصادی به اضافه تاثیر احتمالی کم بازگشت ایالات متحده به برجام در کوتاه‫مدت، همچنان دولت روحانی را در معرض نارضیاتی عمومی از شرایط قرار خواهد داد. این شرایط چشم‫انداز انتخابات 1400 را پیچیده‫تر از پیش‫بینی‫های مرسوم خواهد کرد. شانس رای‫آوری اصلاح‫طلبان و اعتدال‫گرایان در این شرایط پایین می‫آید و البته اصولگرایان همانند انتخابات مجلس در اجماع با چالش روبه‫رو هستند. درمجموع اما شرایط ایجاد شده در اقتصاد کار را برای هر دولتی بعد از این دولت سخت خواهد کرد. چه بسا با روی کار آمدن یک دولت رادیکال در مواضع بین‫المللی، عملاً نمی‫توان چشم‫اندازی از گشایش روابط خارجی درنظر گرفت. ناگفته پیداست که مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر متاثر از دو متغیر اساسی کرونا و تحریم‫هاست که هر دوی آن حداقل تا یک سال آینده با کشور همراه خواهد بود.
در این شرایط به نظر می‫رسد دولت به جز تکیه بر برگ برنده خود یعنی انتخابات آمریکا، با تدوین یک برنامه دقیق و کارشناسی بتواند تا حد ممکن کرونا را کنترل کند. به نظر می‫رسد دولت ناگزیر است به جای اقدامات مقطعی و اعوجاج در تصمیم گیری‫ها درخصوص کرونا و کم کردن آثار آن بر سلامت و معیشت مردم، باید برنامه‫ای یک ساله تا پایان کار خود تدوین و اجرا کند.
آنچه مشخص است، دولت به دلایل مختلف از جمله ملاحضات اقتصادی نتوانسته عملکرد مطلوبی در کنترل این اپیدمی داشته باشد. از سوی دیگر اقداماتی مانند برگزاری کنکور و ... نیز نشان از درنظر گرفتن همین دست از ملاحظات است که علی‫رغم هشدار متخصصان برگزار و ادامه خواهد یافت.
درهم تنیدگی کرونا، تحریم، اقتصاد و انتخابات 1400 موضوعی است که مانند زنجیر به هم پیوسته می‫تواند چشم‫انداز کشور را طی یک سال آینده به طور کامل تغییر دهد. منافع مردم مهم‫ترین رکن اساسی این به هم پیوستگی است که قربانی می‫شود و البته کلید آن شاید در دستان دولت باشد. در‫واقع یک سال پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی شاید منحصر‫به‫فرد‫ترین سال پایانی یک دولت است که برعکس سایر دولت‫ها لازم است تا با قدرت بیشتری برای آن برنامه داشته باشد. لازم به یادآوری است که این برنامه باید توام با قاطعیت و به دور از ملاحظات اجرایی شود. بی‫تردید شاید سال پایانی قرن یکی از حساس‫ترین و خطرناک‫ترین سال‫ها برای چشم‫انداز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور باشد که از همه مقاطع حساس یاد شده در طول این چند دهه اثرگذار‫تر باشد.
سایر اخبار این روزنامه
راوی «عروس آتش»، «مرثیه‌ گمشده» و «کوچه پاییز» به دلیل کرونا درگذشت داغ سینایی بر دل سینما ژوبین صفاری خطرناک‫ترین سال پایانی یک دولت استانداری هرمزگان به ماجرای مرمت نادرست اثر تاریخی جزیره هرمز ورود کرد فتح قلعه پرتغالی‌ها با دیواره‌های سنگی! دستگیری سازندگان تصاویر توسط پلیس امنیت پشت پرده تصاویر تجمع طالبان در تهران چه بود؟ ترامپ در انتخابات 2020 چه چالش‌هایی پیش رو دارد؟ «پرزیدنت» در برزخ تعویق یا کناره‫گیری آیا تحلیل‌های بازار سرمایه در برابر حرکت‌های کدهای جدید بورسی کم اثر شده‌اند؟ «تکنیکال» و «بنیادی» زیر سایه تازه‌واردان «ابتکار» پرونده ثبت جهانی «خوشنویسی اسلامی» توسط ترکیه در یونسکو را مرور می‌کند غفلتی به قیمت پیشینه خطاطی! رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: رئیس قوه قضائیه در نشست با مدیران عامل بانک‌ها: بانک‌ها اجازه ندهند گیرندگان تسهیلات پول ملت را صرف اموری غیر از تعهدشان کنند دو سوم‌ آمریکایی‌ها از ترامپ ناراضی هستند استانداری هرمزگان به ماجرای مرمت نادرست اثر تاریخی جزیره هرمز ورود کرد فتح قلعه پرتغالی‌ها با دیواره‌های سنگی!