از غیزانیه تا هفت تپه، از آب آشامیدنی تا مطالبات کارگری؛ آفتاب یزد سفر نمایندگان به شوش را بررسی می‌کند

نتیجه سفر به کانون معضلات چیست؟
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: تا لحظه تنظیم گزارش، ارتباط‌گیری با احمدنادری، علی خضریان و سیدنظام الدین موسوی؛ سه نماینده‌ای که بر اساس خبر ارسالی ایسنا برای بررسی مشکلات کارگران «نیشکر هفت تپه» به شوش سفر کرده بودند میسر نشد اما پرداختن به این موضوع از این جهت اهمیت دارد که وظیفه ی خود می‌دانیم رفتارهای نمایندگان را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کرده و نتایج آن را اطلاع‌رسانی کنیم.
>سفر هیئتی از مجلس به شوش برای بررسی مشکلات کارگران هفت تپه
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از سفر تعدادی از نمایندگان به شوش برای بررسی مشکلات کارگران هفت تپه خبر داد.


به گزارش ایسنا احمد نادری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:« به همراه آقایان سیدنظام الدین موسوی و علی خضریان برای بررسی وضعیت امور شرکت هفت تپه و اعتراضات کارگران آن، به شوش آمده ایم. وضعیت غم انگیز این روزهای هفت تپه محصول سیاست‌های نئولیبرال و خصوصی سازی‌های بی‌ضابطه و کاملا رابطه‌ای است و بایستی فکر جدی به حال عاملان آن کرد.» وی همچنین در توییتی دیگر نوشت: «۴۹ روز است که کارگران
هفت تپه در دمای بالای ۵۰ درجه روبروی فرمانداری شوش تجمع می‌کنند و دو خواسته دارند: پرداخت حقوق معوقه که سه ماه است پرداخت نشده و اینکه خصوصی‌سازی رابطه‌ای متوقف شود تا این شرکت عظیم و قدیمی به روال سابق خود برگردد. »
>شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در محدوده باستانی هفت‌تپه و بر روی آثار به جامانده از تمدن عیلام بنا شده‌است. این شرکت در نزدیکی شهر تاریخی شوش دانیال و معبد چغازنبیل و در حدفاصل ۴۵ کیلومتری جاده اندیمشک به اهواز در استان خوزستان قراردارد. در این منطقه مجموعه‌های مسکونی برای کارکنان ساخته شده‌است.
سابقه کشت و بهره‌برداری از نیشکر در این منطقه به گذشته‌ای دور بازمی‌گردد اما به‌طور رسمی این شرکت کار خودرا از سال ۱۳۴۵آغاز نموده ولی در سال ۱۳۵۴ به‌طور رسمی با نام شرکت، دارای اختیار انجام عملیات کشاورزی برای تولید نیشکر و ایجاد صنایع و فرآورده‌های وابسته ثبت گردیده‌است. در سال ۱۳۹۱ پروژه بازسازی و نوسازی تجهیزات مکانیکی با هدف افزایش تولید شکر، بر عهده شرکت نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
>اعتراضات و اخباری که تلخ است!
ـ در سال ۱۳۹۷، کارگران نیشکر هفت‌تپه برای بیش از چهارده روز دست به اعتصاب زدند.
ـ روز شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ کارگران هفت تپه و فولاد اهواز در سطح شهرهای شوش و اهواز در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات‌شان دست به تظاهرات زدند.
ـ در پانزدهم مهر ماه سال ۱۳۹۸، تعدادی از کارکنان مجموعه به جهت دیدار با کمیسیون قضائی مجلس، به سوی تهران مراجعه کردند که گویا در راه بازداشت شده بودند.
ـ تیرماه 99، کارگران نیشکر هفت تپه به دلیل پرداخت نشدن سه ماه دستمزد کارگران، تمدید نشدن دفترچه‌های تامین اجتماعی و درمانی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی شان دست به اعتصاب زدند، کارگران همچنین خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه هستند.روز سه شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ کارگران هفت تپه، با تظاهرات در خیابان‌های شهر شوش را با راهپیمایی اعتراضی خود و با شعار «کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد»، همکاران خود را به همبستگی فرا خواندند. کارگران همچنین شعار می‌دادند « یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه و …».
>اختیارات مجلس محدود است!
یکی از نمایندگان مجلس دهم که به گفته ی خودش:«ترجیح می‌دهم نام من درج نشود تا خدای ناکرده شائبه‌ای ایجاد نشود!» به آفتاب یزد می‌گوید:«این که فکر کنید فقط نمایندگان مجلس یازدهم راهی اینگونه سفرهای استانی برای رسیدگی به برخی مشکلات و معضلات می‌شوند، یا بی‌اطلاعی است، یا بی‌انصافی یا یک سویه نگری زیرا در تمامی ادوار مجلس، این گونه سفرها انجام می‌شد اما به چند مسئله حتماً باید توجه داشته باشید:
ـ نمایندگان مجلس یازدهم از حداکثر فضای رسانه‌ای اعم از رسمی و غیر رسمی نظیر اینستاگرام، توئیتر و حتی تلگرام برای ارتباط‌گیری با مخاطب بهره می‌برند مسئله‌ای که اعتراف می‌کنم در مجلس دهم کمتر بدان پرداخته می‌شود و به جز محدودی که دائم در فضای مجازی بودند(لبخند زنان!) بقیه از این پتانسیل کمتر بهره می‌بردند.
ـ جو سازی‌ها و هیاهویی که پیرامون مجلس یازدهم ایجاد شده به گونه‌ای است که حتی حضور در جلسات عادی مجلس نیز به خیال برخی تازگی دارد!
ـ مجلس دوست دارد همه ی نگاه‌ها را به خود معطوف سازد که این مسئله هم تبعات مثبت دارد هم منفی؛ مثبت این که جامعه مطالبات خود را از بهارستان نشینان نیز می‌شنود و این باعث نوعی آرامش می‌شود اما از جمله ی تبعات منفی، سرخوردگی احتمالی و رویگردانی مردم از مجلس است اگراین مطالبه گری‌ها در همین حد باقی بماند.
ـ مجلس یازدهم هدفمند به سفر می‌رود و هدفمندتر اطلاع‌رسانی می‌کند برای نمونه در دو مورد غیزانیه و هفت تپه، کانون اخبار نیز همان جا است که به خودی خود نمود بیشتری خواهد داشت.»
این نماینده ی سابق مجلس ادامه می‌دهد:« من نیز خوشحالم که چنین سفرهایی انجام می‌شود و خوشحال‌تر این که به طور وسیعی اطلاع‌رسانی نیز صورت می‌پذیرد این گونه برای شماخبرنگارها نیز خوب است که تا حصول نتیجه این گونه رفتارها را دنبال کنید و پیگیر نتایج باشید.» وقتی از این نماینده ی سابق مجلس می‌پرسیم بودن در فضای مجازی مثل توئیتر خوب است اما چرا به خبرنگاران پاسخگو نیستند؟ می‌گوید:«برخی خیال می‌کنند همین که توئیت آن‌ها منتشر شد یعنی اطلاع‌رسانی انجام شده اما توصیه ی من به نمایندگان مجلس یازدهم این است که توئیتر را داشته باشید اما پاسخ به خبرنگاران در اولویت باشد زیرا پاسخگو نبودن خبرنگار را مجبور می‌کند راه‌های فرعی و ثانوی را برگزیند و ممکن است در این مسیر دچار خطا و یا حتی سوء تفاهم شود.»این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:«واقعیت‌ها در قدرت اجرایی نهفته است یعنی قوه ی مجریه، مجلس یک نهاد قانونگذار و یک دستگاه ناظر است و چون قدرت اجرایی ندارد از یک جایی به بعد دیگر توان پیگیری نیز از او سلب می‌شود.» وی که در انتخابات مجلس یازدهم از رقیبی کم نام و نشان شکست خورده و از راهیابی به مجلس بازمانده است به نکته ی مهمی اشاره می‌کند:«راه برخی از مجلس یازدهمی‌ها و تفکرات و ایده‌ها با آن چه در جامعه رخ می‌دهد متفاوت است. در جریان رقابت‌های انتخاباتی متوجه شدم برخی از این‌ها شعله‌هایی هستند که زود گُر می‌گیرند اما خیلی زود رو به خاموشی می‌روند.» او در تشریح بیشتر اظهار می‌دارد:« مجلس هنوز 100 روزه نشده امیدوارم هر چهار 365 روز همین گونه پر انرژی، پیگیر و حاضر در فضای مجازی باشند.»
نماینده سابق مجلس که اینک به دانشگاه بازگشته در پایان می‌گوید:«نماینده ی مجلس حتی اگر صدای مردم باشد نیز به بخش‌های مهمی از وظایف خود عمل کرده است اما نباید فراموش کنیم که اختیارات مجلس محدود است و به خصوص در بحث مطالبات، قدم از دایره ی بررسی بیرون نمی‌توانند گذاشت اما در مورد نیشکر هفت تپه، حضور نمایندگان و پیگیری‌های بعدی می‌تواند نوید بخش تغییر رفتارهایی باشد که شاید بخش‌هایی از اشتباهات گذشته را جبران کرد!» جمله ی پایانی این نماینده مجلس، توصیه‌ای هوشمندانه به جامعه ی رسانه‌ای است:«شما خبرنگاران حتی اگر مطمئن هستید این رفتارها «شو»یی بیش نیست نیز حمایت کنید اما نقص‌های پیرامونی را در مطالبات بعدی فقط شما خبرنگاران می‌توانید رفع کنید بدین معنا که اصل سفر را درست و کامل پوشش دهید اما در پیگیری‌های بعدی، مطالبه گر نتایج این گونه سفرها باشید.»
>از غیزانیه چه خبر؟
خبر سفر سه نماینده ی مجلس به شوش که نصرالله پژمانفر ـ رئیس کمیسیون اصل 90 که تلاش ما برای تماس با ایشان نیز بی‌ثمر بود ـ در توئیتی گفته به نمایندگی از کمیسیون 90 مجلس به اهواز رفته اند؛ بی‌اختیار ما را به سفرجنجالی 12 نماینده مجلس در روزهای آغازین مجلس به غیزانیه می‌اندازد، سفری که به دلیل اظهار نظرات شاذ یکی از نمایندگان ـ عباس گلرو ـ خبرساز شده بود و اما تا این لحظه مجلس گزارشی از آن سفر، پیگیری‌های بعدی و اقدامات محتملی که می‌بایست انجام دهند ارائه نداده است اما می‌دانیم مشکل آب مردم غیزانیه همچنان با تانکر در حال رفع شدن است و لوله‌گذاری و سیستم آبرسانی پایدار همچنان بی‌نتیجه باقی مانده است.
>سفر به کانون معضلات خوب است اما نتیجه‌گیری خوب تر!
به قول آن نماینده ی مجلس دهم و توصیه ی وی، ما به عنوان جامعه اطلاع‌رسانی به وظایف ذاتی خود عمل می‌کنیم اگرچه دوست داشتیم از زبان یکی از حاضران در محل کم و کیف ماجرا را جویا شویم که نشد اما امیدواریم نتیجه ی این گونه سفرها، رسیدگی و حل مشکلات باشد نه سرخوردگی و امیدزدایی که اگر چنین اتفاق تلخی روی دهد دیگر نمی‌دانیم چه باید کرد! پس نقداً می‌نویسیم:« سفر به کانون معضلات خوب است اما نتیجه‌گیری خوب تر!»
خضریان: مجلس پرداخت معوقات کارگران «هفت‌تپه» را پیگیری می‌کند
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بررسی آخرین وضعیت کارگران کارخانه هفت تپه گفت: مجلس باید در گام اول و فوری دولت را مجبور به پرداخت معوقات این کارگران کند و در گام دوم مسئله واگذاری این مجموعه و بازپس‌گیری آن از مجموعه مدیریتی فعلی را پیگیری کند. به گزارش ایسنا، علی خضریان، با اشاره به سفر خود به همراه سیدنظام‌الدین موسوی و احمد نادری سه نماینده تهران به اهواز برای بررسی آخرین وضعیت کارگران کارخانه هفت تپه گفت: مجموعه نیشکر هفت تپه یکی از مجموعه‌های مهم اقتصادی کشور است که حتی در دوران دفاع مقدس تولیدش متوقف نشده است. به دلیل اقدامات شائبه‌دار در آزادسازی واردات که از سال ۷۸ رقم خورد، ضربه‌های مهلک به این مجموعه پس از آزادسازی واردات شکر وارد آمده است که این اقدام، تولید این مجموعه را تحت‌الشعاع قرار داد.وی اضافه کرد: تغییر جایگاه این مجموعه تولیدی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت دیگر ضربه‌ای است که تولید این مجموعه را با آسیب روبرو ساخت. مهلک‌ترین ضربه به این مجموعه تولیدی، سال ۹۴ پس از خصوصی‌سازی رخ داده است. بحث خصوصی‌سازی از همان ابتدای اجرا با شائبه‌های زیادی همراه بوده و به افرادی که اهلیت مناسبی داشته باشند سپرده نشده ‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نه رقم اصلی فروش از سوی خریدار پرداخت شده و نه روند خصوصی‌سازی درست بوده است.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر موضوع خصوصی‌سازی به درستی مطرح و اجرا می‌شد نباید امروز از مجموع ۳۰ هزار هکتار زمین شرکت کشت‌وصنعت ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت باشد، درصورتی که در سال‌های قبل ۲۶ هزار هکتار زمین زیر کشت شرکت کشت و صنعت هفت تپه بوده است. خضریان اضافه کرد: از سال ۹۴ تاکنون کارگران هفت تپه هزار تجمع اعتراضی داشته‌اند و هیچگاه بدون اعتراض حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و هم اکنون هم که سه ماه است حقوق نگرفته‌اند. تولیدات کارخانه هفت‌تپه از سال ۹۴ تا کنون روند نزولی داشته است به طوری که ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزارتنی این کارخانه هم اکنون به کمتر از ۲۸ هزار تن رسیده است. سخنگوی کمیسیون اصل نود ادامه داد: این تولید ضعیف، اثباتی است بر عدم شایستگی افرادی که مسوولیت مدیریت این موضوع را برعهده دارند چراکه تولیدات این مجموعه در دوران دفاع مقدس نیز کاهش نیافت و حتی بیش از ظرفیت خود تولید داشت. علاوه بر کاهش تولید ما نگران تغییر کاربری در این مجموعه هستیم؛ بسیاری از زمین‌های کشاورزی این مجموعه تغییر کاربری داده شده است.وی یادآور شد: مجلس لازم است در دو گام به این مسئله ورود کند؛ در گام اول و فوری باید دولت را مجبور به پرداخت معوقات این کارگران کند و در گام دوم باید مسئله واگذاری این مجموعه و بازپس‌گیری آن از مجموعه مدیریتی فعلی را پیگیری کند. خضریان در پایان خاطرنشان کرد: در تلاشیم طی هفته جاری با همکاری نمایندگان فعال حوزه کارگری و مسوولین ذی‌ربط این مطالبه‌ی بر حق کارگران پیگیری شود.