آشوب بزرگ د‌ر سرزمین اشغالی

گروه بین‌الملل - علی ودایع: زمان برای رژیم صهیونیستی به سختی می گذرد. دامنه اعتراضات و نارضایتی علیه «بنیامین نتانیاهو» هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. تهدید به ترور نخست وزیر اسرائیل و تهدید به اعمال خشونت حامیان نتانیاهو ، تصویری از یک جنگ داخلی در سرزمین اشغالی را ترسیم می کند.
بدنه رژیم اشغالگر قدس در آرزوی تکرار سرنوشت «اسحاق رابین» برای نتانیاهو است اما نخست وزیر اسرائیل نمی خواهد از صحنه سیاسی حذف شود. 
اتفاق حائز اهمیت این است که صف مخالفان «بی بی» هرروز منسجم تر می شود تا جایی که آنها به خارج از سرزمین های اشغالی نیز رسیده‌اند.
بنا به گزارش رسانه های صهیونیستی ، بیش از ۱۰ هزار اسرائیلی شنبه شب در بزرگترین تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو به خیابان های قدس، تل آویو و قیساریه آمدند. 


گفتنی است مردم اسرائیل بیش از دو ماه است که علیه عملکرد دولت نتانیاهو تطاهرات برپا می‌کنند و خواستار استعفای وی هستند.
به گزارش روسیا الیوم، هزاران تظاهرکننده مقابل منزل  نخست وزیر اسرائیل درقدس اشغالی و همچنین میدان «پاریس» و خیابان های اطراف آن در مرکز این شهر تجمع کردند. اعتراضات علیه نتانیاهو تنها به داخل فلسطین اشغالی محدود نشده و به شهرهای آمریکا از جمله سان فرانسیسکو کشیده شده است.
شرکت کنندگان شعارهایی علیه نتانیاهو به خاطر فساد و سوء مدیریت در بحران کرونا سر دادند و خواهان استعفای وی شدند.
این در حالی است که نتانیاهو این اعتراضات را تلاشی برای لگد مال کردن «دموکراسی» ادعایی در اراضی اشغالی تعبیر کرده و رسانه‌ها را مقصر تحریکات علیه خود می‌داند.
او می‌گوید: من شاهد له کردن دموکراسی به اسم دموکراسی هستم، در این تظاهرات مخدوش کردن تمام اصول وجود دارد این تظاهرات محل شیوع کروناست، هیچ کس برای توقف آن تلاشی نمی‌کند در مقابل این تظاهرات با بسیج عمومی بی‌نظیر رسانه‌ها شعله‌ور می‌شود.
نتانیاهو اضافه کرد: زمانی که تظاهرکنندگان به مقر اقامت من رسیدند مشعل‌هایی در دست داشتند و تهدید می‌کردند کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند زمانی که تحریک و تهدید به قتل نخست وزیر و خانواده‌اش وجود دارد رسانه‌ها آن را نادیده‌ می‌گیرند و روی آن سرپوش می‌گذارند و سیاستمداران سکوت می‌کنند.
زد و خورد نیروهای امنیتی با معترضان
همچنین پلیس تمامی راه های منتهی به منزل نتانیاهو را بست. رسانه های اسرائیلی اعلام کردند این بزرگترین اعتراضات از زمان آغاز تظاهرات های اخیر علیه نتانیاهو است.
در دیگر شهرهای اراضی اشغالی نیز تظاهرات های مشابهی برگزار شد و تظاهرکنندگان و پلیس مجبور شد در شهر تل آویو برای آرام کردن صدها تظاهر کننده وارد عمل شود و از آن ها خواست تا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
در شهر قیساریه بیش از ۲۰۰۰ معترض اسرائیلی مقابل دفتر نتانیاهو در این شهر ساحلی تجمع کردند.
تظاهرات در میدان پاریس در قدس به خشونت کشیده شد و پلیس نیمه شب برای بیرون کردن تظاهرکنندگان خشمگین از این میدان مرکزی به زور متوسل شد.بنا بر اعلام پلیس دستکم هشت تن در قدس و تعدادی از معترضان نیز در دیگر شهرها دستگیر شدند.
در موازات با این تظاهرات، شهر سان فرانسیسکو آمریکا هم شاهد تظاهرات ده ها اسرائیلی علیه نتانیاهو بود.
همچنین رسانه‌های اسرائیلی از فراخوان ها برای برگزاری تظاهرات ضد نتانیاهو در برلین و لندن و دیگر شهرهای جهان خبر دادند. نتانیاهو روز شنبه گفته بود تظاهرات‌ها و حتی درخواست برای ترورش او را متوقف نمی‌کند.
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: نتانیاهو به دلیل تظاهراتی که علیه‌ او به راه افتاده و از آنجایی که این اعتراضات تاثیر بزرگی بر اراضی اشغالی دارند، دچار حالت هیستری شده است.
لاپید تاکید کرد: شهروندان اسرائیلی حاضر نیستند از دولت خود دست بکشند، آنها تاکید دارند کابینه باید محدود و نه فاسد باشد، در حالی که تعداد زیادی از اعضای آن از احزاب راست‌گرا هستند.
قدس اشغالی و دیگر شهرهای اراضی اشغالی چندین هفته است که صحنه تظاهرات علیه نتانیاهو است که در چند پرونده به فساد متهم شده است. همچنین سوء عملکرد وی در مدیریت بحران کرونا اسرائیلی ها را برای برکناری وی مصمم‌تر کرده است.
بحث فساد دولتی
خبر فساد نتانیاهو در ماه‌های اخیر در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است. فسادهایی که به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده است. نتانیاهو در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است.
در پرونده ۲۰۰۰ نیز نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل، متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد.
پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو اما به پرونده ۳۰۰۰ برمی‌گردد که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند.
پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز به مسأله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» است، باز می‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. نتانیاهو در این پرونده متهم است میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.
 هیچ کس نمی‌خواهد اونخست وزیر اسرائیل باشد اما «بی بی» به گونه ای به قدرت چسبیده که حتی حزب لیکود نیز نمی‌تواند او را کنار بزند. فساد مالی و سیاسی نخست وزیر صهیونیستی منجر به ایجاد ناآرامی‌هایی شد که پس از یک سال رنگ و بوی اغتشاش و آشوب گرفته است.
در روزهایی که ترس از مرگ براثر کرونا در سرزمین اشغالی وجود دارد ،  قدس اشغالی و تل آویو  از چند روز پیش صحنه تظاهرات گسترده است. منهای وضعیت اقتصادی نامناسب و تهدید کرونا ، نکته اساسی درباره اعتراضات اینجاست که شکافی بزرگ در جامعه صهیونیستی ایجاد شده است.
مخالفان نخست وزیر اسرائیل می‌گویند که تظاهرات اخیر چهره واقعی نتانیاهو را هم به عنوان یک دیکتاتور مستبد نشان داد چرا که او از گروه‌های فاشیستی برای مقابله با تظاهر کنندگان استفاده کرد و برای سرکوب معترضان به زور متوسل شد؛ اقداماتی که موجب شد برخی سیاست مداران صهیونیست او را به رفتن به سمت جنگ داخلی متهم کنند.