دلیل اصلی حذف 330 عضو کانون کارگردانان سینمای ایران چیست؟ جدل صنفی در کانون کارگردانان

گروه فرهنگ و هنر – سه عضو اصلی کانون کارگردانان سینمای ایران در واکنش به جوابیه این کانون گفتند: «ما معتقدیم از شفافیت گریز و گزیری نیست. درهای کانون کارگردانان سینمای ایران باید به روی تمامی اعضا باز باشد و هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در صنف وجود ندارد که همکاران هیات مدیره از لو رفتن آن چنین در هراس باشند».
آخرین انتخابات انجمن صنفی کارگردانان بهمن ماه برگزار شد. یکی از وظایف این انجمن صنفی یجاد امنیت شغلی برای تمامی اعضای این انجمن است. اما دهم مرداد سه عضو اصلی شورای مرکزی انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان استان تهران (کانون کارگردانان سینمای ایران) از حذف سیصد و سی عضو خبر دادند و ضمن اعتراض به این اقدام، اعلام کردند که این تشکل مشروعیت ندارد. پوران درخشنده، خسرو معصومی و رضا درمیشیان در نامه‌ای ضمن انتقاد از عدم شفافیت این کانون بیان کردند با توجه به ثبت کانون کارگردانان سینمای ایران در وزارت کار تحت عنوان «انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان استان تهران» تا زمان انتشار نامه اسامی ۳۵۰ کارگردان عضو کانون، علی‌رغم پر کردن فرم‌های مربوطه انجمن صنفی کارفرمایی توسط کارگردانان و گذشت چندین ماه از تاسیس، به بهانه عدم بررسی مدارک به وزارت کار اعلام نشده است. آنها در این نامه متذکر شدند که تمام اعضای کانون کارگردانان عضو انجمن صنفی کارفرمایی هستند و نیازی به تائید صلاحیت و نظارت استصوابی نیست اما تنها ۲۲ کارگردان به وزارت کار به عنوان عضو معرفی شده و تا زمانی که شورای مرکزی تایید صلاحیت اعضا را به وزارت کار اعلام نکند عضویت کارگردانان سینمای ایران به رسمیت شناخته نخواهد شد.
این سه کارگردان در این نامه متذکر شدند شورای مرکزی دریافت شناسه جهت شرکت در انتخابات هیات مدیره خانه سینما را بهانه کرده و اقدام به برگزاری مجمع عمومی مخفیانه ۲۲ نفره‌ای (بدون اطلاع‌رسانی به تمامی اعضای صنف) کرده است که مشروعیت صنف کارگردانان را به شدت خدشه‌دار می‌کند.
در بخش دیگری از این نامه به چند نکته دیگر نیز اشاره شده است: «ما معتقدیم نهاد صنفی‌ای می‌تواند مشروعیت داشته باشد که برآمده از رای اکثریت اعضای صنف باشد و نه جمع اندک ویژه! و نکته قابل تامل اینکه شورای مرکزی در این انتخابات ۲۲ نفره مخفیانه، اساسنامه‌ای که به امضای خودشان به عنوان هیات موسس رسیده را نقص کرده و مفاد آن را زیر پا گذاشته اند.


ما معتقدیم اساسنامه صنف باید به شیوه شفاف در کانال‌های صنف منتشر شده و در اختیار تمامی کارگردانان قرار گیرد چرا که دیگر زمان شفافیت است نه اینکه از انتشار رسمی آن جلوگیری شود.
و اما در آخرین بی‌قانونی صورت گرفته، پس از اتمام جلسه انتخاب نماینده منتخب صنف برای هیات مدیره خانه سینما که با رای‌گیری اکثریت آرا انجام شده بود، در کمال ناباوری رای‌گیری باطل شده و اقدام به انتصاب فرد دیگری کرده‌اند».
اما کانون کارگردانان سینمای ایران روز شنبه 11 مرداد نسبت به این بیانیه انتقادی واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای گفت به دلیل اینکه در شرایط فعلی برگزاری مجمع عمومی طبق معمول و با حضور تمام اعضای کانون عملی نبود، هیئت مدیره انجمن صنفی کارگردانان پس از مشورت با تعدادی از با تجربه‌های صنف ضمن حضور رئیس هیات مدیره خانه سینما و با توجه به این مسئله که نماینده محترم وزارت کار اجازه برگزاری مجمع با تعداد بیش از پنجاه نفر را نمی‌داد، تصمیم گرفت، به طور قانونی و با دعوت از پیشکسوتان و تعدادی از کارگردانان جوان مجمع خود را برگزار کند؛ تا همان عده که الان از عدم شرکت نماینده کانون در شورای صنفی اکران گله می‌کنند، فردا مدعی نداشتن نماینده در هیئت مدیره خانه سینما نیز نشوند. در این بیانیه همچنین اذعان شده است که جریان کوچکی تمام تلاش‌شان را کرده و می‌کنند تا کانون نماینده‌ای در انتخابات هیئت مدیره خانه سینما نداشته باشد و در ادامه آمده است: «باید ذکر کنیم که این جمع کوچک یک هفته زمان داشتند تا به مجمع عمومی قانونی اعتراض کنند و حالا پس از حدود یک ماه و درست در زمانی که نماینده مورد نظرشان برای هیئت مدیره خانه سینما رای نیاورده معترض شدند.»
در ادامه شورای مرکزی کانون کارگردانان با تاکید بر اینکه جای سوال است که در این چند هفته چرا سکوت کرده‌اند و هیچ عکس‌العملی به این مجمع عمومی به قول آنها غیر‌قانونی نداشته‌اند، آمده است: ما اکثریت اعضای هیئت مدیره حرف‌های ناگفته زیادی داریم که در اولین مجمع عمومی تمام آنها را در محضر تمامی اعضای شریف و محترم و فهیم خود خواهیم زد و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای محدود، تلاش‌های دوساله اعضای دیگر را از بین ببرند و با در خطر قرار دادن موجودیت کانون و منافع صنفی حرفه‌ای اعضای آن، شعارهای بی‌پایه بدهند.»
پس از این جوابیه، روز گذشته سه کارگردان مذکور در نامه‌ای دوم پوران درخشنده، خسرو معصومی و رضا درمیشیان سه عضو اصلی شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران دومین نامه‌شان اعلام کردند که همچنان پاسخ سوال‌هایی که مطرح کرده‌اند را دریافت نکرده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: «نمی‌دانیم چرا هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان به جای پاسخ به سوالات مطرح شده، مسیر توهین، تهمت و افترا را در پیش گرفته است؟ چرا 330 عضو کانون کارگردانان حذف شده و اسامی‌شان به وزارت کار اعلام نشده است؟ چرا انتخابات مخفیانه 22 نفره بدون اطلاع اعضاء و شفاف‌سازی برگزار شده؟ چرا بازرس بدون اطلاع اعضاء دوره خودش را تمدید کرده؟ بر اساس چه مکانیسمی افراد انتخاب و به مجمع عمومی 22 نفره دعوت شده‌اند؟ چه کسی بر اساس چه معیاری کارگردانان را گزینش کرده؟ چرا اساسنامه را در اختیار کارگردانان قرار نداده‌اید؟»
آنها با بیان اینکه هیچ گونه مخالفتی با ثبت صنف نداشته و ندارند، نوشتند: «معتقدیم نباید در مسیر ثبت قانونی، اعضاء حذف ‌شده و به این بهانه مجمع عمومی از مشروعیت ساقط شود و انتخابات تبدیل به انتصابات شود. دانستن این نکته برای کارگردانان محترم ضروری است که شناسه نداشتن انجمن منعی برای عضویت اعضا در انجمن کارفرمایی و حضورشان در مجمع عمومی یا بی اطلاعی شان از مفاد اساسنامه نبوده و نیست. کمااینکه از بین 350 نفرعضوکانون ، علاوه بر 11 عضوهیات مدیره و بازرسان تنها 11 عضو جدید بنا به سلیقه هیات مدیره به وزارت کار معرفی شده تا بتوانند اقلیتی در مجمع عمومی مخفیانه شرکت کنند.
در بخش دیگری آمده است: «ما معتقدیم از شفافیت گریز و گزیری نیست. درهای کانون کارگردانان سینمای ایران باید به روی تمامی اعضا باز باشد و هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در صنف وجود ندارد که همکاران هیات مدیره از لو رفتن آن چنین در هراس باشند و افشاگران اسرار را خائن و جاسوس بنامند. چرا تعداد بالای سیصد نفر از همکاران‌مان که به وزارت کار، اسامی‌شان اعلام نشده و هنوز در هیچ جایی رسما حرفه و هویت کاری‌شان ثبت نشده؟! ما به هیچ عنوان مخالف حضور فیلمسازان تک فیلمی در صنف نیستیم و طرح این موضوع را تنها منحرف کردن بحث اصلی که حذف 330 کارگردان از انتخابات و برگزاری انتخابات مخفیانه است می‌دانیم.»
حالا باید دید کانون کارگردانان ایران در واکنش به نامه دوم چه واکنشی دارند و دلیل اصلی حذف این تعداد از اعضای خود را چگونه توضیح می‌دهند.
سایر اخبار این روزنامه
خروج نیروهای آمریکایی از آلمان چه مفهومی در خود دارد؟ گسست حلقه به حلقه روابط واشنگتن با اروپا رضا دهکی چالش پیوستگی دلیل اصلی حذف 330 عضو کانون کارگردانان سینمای ایران چیست؟ جدل صنفی در کانون کارگردانان خبرگزاری یونهاپ مدعی شد توافق ایران و کره جنوبی برای تجارت کالاهای بشردوستانه ابعاد جدیدی از پرونده قتل موبد زرتشتی ایرانی در کرمان روشن شد بازداشت دو نفر در رابطه با قتل آرش کسروی علاقه یک نماینده به موضوعات مربوط به چین دوباره حاشیه‌ساز شد! حمله به علی مطهری از تریبون مجلس «ابتکار» تاثیر طرح‌های دولت بر حل مشکل مسکن کارگران را بررسی کرد فکر یک سقفند! رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: هدف تحمیل جنگ اقتصادی، هیجان‫زدگی و بی‌برنامگی در مدیریت کشور است رئیس مجلس با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور دکتری: تعویق زمان کنکور سراسری ضروری است فعالان بخش خصوصی بررسی کردند سوئیفت چینی؛ آیا تحریم‌های آمریکا توسط چین خنثی می‌شود؟