كارزار فرار از شكست

محمدحسين   لطف‌الهي
عقب افتادن در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي و ظاهر شدن نشانه‌هاي شكست احتمالي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري، اعضاي ارشد كمپين او را بر آن داشته كه با تغيير استراتژي و اتخاذ رويكردهاي جديد در پي جبران عقب‌ماندگي از رقيب برآيند و مانع از قطعي شدن شكست رييس‌جمهور كنوني در انتخابات شوند.
از دو هفته قبل كه رييس كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ تغيير كرد و بيل استپين جايگزين برد پارسكيل شد، نشانه‌هاي تغيير در استراتژي‌هاي انتخاباتي به مرور قابل مشاهده بود. دونالد ترامپ تصميم گرفت با اتخاذ رويكردهايي بسيار تهاجمي در تبليغات، سخنراني‌ها و فضاي مجازي فاصله خود را با جو بايدن در نظرسنجي‌ها كم كند. رويكرد جديد رييس‌جمهور امريكا بر حملات لفظي شديد عليه معترضان، تاكيد بر ميزان خرابي‌هاي ناشي از اعتراضات، هشدارهاي قاطع در خصوص سركوب اعتراضات با پليس فدرال همچنين تشكيك در روند برگزاري انتخابات نظير استفاده از سيستم رأي‌گيري پستي مبتني بود. هر چند اين راه و روش برخي جمهوري‌خواهان را نسبت به سرنوشت انتخابات پيش رو نگران كرده اما «وال‌استريت ‌ژورنال» گزارش مي‌دهد كه اعضاي كمپين ترامپ نسبت به اثربخشي آن بسيار اميدوارند. يك عضو ارشد كمپين ترامپ به اين روزنامه مي‌گويد:«با رهبري جديد در كمپين انتخاباتي، ما به سرعت به فضاي رقابت بازگشتيم و خيلي قدرتمندتر از قبل به مردم اعلام كرديم كه جو بايدن يك بازيچه در دستان جريان چپ افراطي است».
به نوشته وال‌استريت ژورنال، يكي از روش‌هايي كه از سوي كمپين دونالد ترامپ مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تمركز مجدد بر تبليغات تلويزيوني است. بودجه اين نوع تبليغات كه از آغاز ماه جولاي روند كاهشي به خود گرفته و در فاصله 30 ژوئن تا 28 جولاي از بيش از10 ميليون دلار در روز به حدود يك ميليون دلار در روز كاهش يافته بود، بار ديگر افزايشي جدي خواهد يافت و كمپين دونالد ترامپ بخشي از تمركز خود را بر تقويت اين نوع تبليغات خواهد گذاشت. براساس اين گزارش، كمپين انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا همچنين خواهد كوشيد علاوه بر دفاع از عملكرد دولت در مديريت بحران كرونا و تبعات اقتصادي ناشي از آن به تخريب چهره بايدن و بزرگنمايي درباره نزديكي هر چه بيشتر او به جريان چپ حزب دموكرات بپردازد و از اين ابزار براي كاهش محبوبيت معاون اول دولت باراك اوباما استفاده كند.
فاكس نيوز، رسانه نزديك به دونالد ترامپ درباره علت كاهش جدي بودجه تبليغات تلويزيوني كمپين او نوشته است كه وقفه ايجاد شده به دليل تعيين استراتژي جديد به منظور اثرگذاري بيشتر تبليغات تلويزيوني بوده و از امروز دوشنبه، تبليغات تلويزيوني دونالد ترامپ به صورت بسيار جدي‌تر از گذشته آغاز خواهد شد. در حالي كه كمپين ترامپ افشا نكرده است كه تمركز اين تبليغات تلويزيوني بيشتر در چه ايالت‌هايي خواهد بود، فاكس‌نيوز مدعي شده اولويت كمپين انتخابات رييس‌جمهور امريكا «ايالت‌هاي ميدان نبرد» به خصوص فلوريدا، ميشيگان، كاروليناي شمالي، پنسيلوانيا و ويسكانسين هستند كه از ماه سپتامبر فرآيند رأي‌گيري پستي در آنها آغاز خواهد شد. ايالت‌هاي «ميدان نبرد» به ايالت‌هايي اطلاق مي‌شود كه به ‌طور سنتي از كانديداي يك حزب خاص حمايت نمي‌كنند و رقابت‌ تنگاتنگي ميان كانديداهاي هر دو حزب براي پيروزي در اين ايالت‌ها وجود دارد. اين اتفاق در حالي رخ داده كه طي دو هفته گذشته، كمپين انتخاباتي جو بايدن نيز با هدف قرار دادن ايالت‌هاي ميدان نبرد بيش از 30 ميليون دلار تنها براي تبليغات تلويزيوني در اين ايالت‌ها هزينه كرده و در پي تثبيت برتري است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد، كمپين دونالد ترامپ با تحليل نقاط ضعف خود و آگاهي از اهميت ايالت‌هاي ميدان نبرد اين تغيير راهكار را در پيش گرفته تا راهي براي خروج از بن‌بست فعلي بيابد.
براي  جنگ  مسلح  شويد
در طول يك ماه گذشته حدود 25 هزار نفر از مردم امريكا جان‌شان را به خاطر شيوع ويروس كرونا از دست داده‌اند، بيش از 2 ميليون نفر به بيماري كوويد 19 مبتلا شده‌اند و علاوه بر ركوردشكني ركود اقتصادي و رشد منفي اقتصاد در ايالات متحد، بيش از 30 ميليون نفر از مردم اين كشور كه براي گذران زندگي در دوره كرونا به كمك‌هاي دولتي متكي بودند حدود 600 دلار از كمك هزينه هفتگي خود را از دست رفته مي‌بينند؛ چراكه دولت هنوز با كنگره بر سر بودجه مصوب احياي اقتصادي به توافق نرسيده است. همه اين موارد در كنار يكديگر باعث شده تا دونالد ترامپ با افت محسوسي در نظرسنجي‌ها مواجه شود و براساس ميانگين نظرسنجي‌هاي انجام شده اختلاف او با بايدن، كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري دو رقمي شود. به نوشته واشنگتن‌پست همين موضوع باعث شد كه روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌اي مهم ميان اعضاي كمپين ترامپ با عنوان «براي جنگ مسلح شويد» تشكيل و تصميماتي تازه اتخاذ شود. به گفته يكي از اعضاي اين كمپين در اين جلسه تلاش شده تا اعضا توجيه شوند، فرصت باقي مانده بسيار اندك است و در روزهاي باقي مانده بايد همه اعضاي كمپين خود را با استراتژي‌هاي جديدي كه از سوي مديريت ابلاغ مي‌شود، هماهنگ كنند.


نگراني از  رفتارهاي ترامپ
واشنگتن پست نوشته است كه هر چند مديران كمپين كوشيده‌اند تا به اين وسيله تحولي در وضع موجود ايجاد كنند و از فرصت باقي مانده، بهره لازم را ببرند اما آنها همچنان نگران رفتارهايي هستند كه از جانب دونالد ترامپ صورت مي‌گيرد و تاثير منفي زيادي روي افكار عمومي دارد. به نوشته اين روزنامه در روزهاي اخير از اينگونه رفتارها از سوي ترامپ زياد مشاهده شده كه از جمله آنها تلاش براي تبليغ پزشكي است كه در توييتر ادعا مي‌كند، امريكايي‌ها نيازي به زدن ماسك ندارند و ماسك نمي‌تواند مانع از شيوع ويروس كرونا شود و تنها داروي هيدروكسي كلروكين مي‌تواند بيماران مبتلا به كوويد 19 را درمان كند. اين ادعا كه پيش‌تر از سوي مسوولان ارشد بهداشت و درمان امريكا رد شده پيش‌تر نيز از سوي ترامپ در نشست‌هاي توجيهي درباره وضعيت شيوع كرونا مطرح شده بود كه واكنش شديد جامعه پزشكي امريكا را در پي داشت.
رييس‌جمهور امريكا همچنين روز پنجشنبه با طرح احتمال تقلب در انتخابات از طريق رأي‌گيري پستي، خواهان آن شد كه انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده به تعويق بيفتد و به جاي سوم نوامبر در تاريخي ديگر برگزار شود. طرح اين موضوع كه با مخالفت‌هاي زيادي از سوي همه جريان‌هاي سياسي در امريكا روبه‌رو شد و علاوه بر دموكرات‌ها كه ترامپ را به هراس از شكست در انتخابات متهم كردند، جمهوري خواهان نيز صحبت‌هاي او را «غيرعملي» خواندند و از ضرورت برگزاري انتخابات در موعد مقرر سخن گفتند. در ميان رسانه‌ها نيز حتي رسانه‌هاي دست راستي مانند فاكس نيوز عنوان كردند كه شواهدي مبني بر تقلب در انتخابات از طريق رأي‌گيري پستي وجود ندارد و رييس‌جمهور «نبايد فضاي كشور را با اين حرف‌ها به هم بريزد».
واشنگتن پست مي‌نويسد: رفتارهاي ترامپ عليه خود او استفاده مي‌شود و كمپين بايدن، اقداماتش را هوشمندانه و بر اساس رفتارهاي ترامپ طراحي مي‌كند. يكي از رفتارهاي هوشمندانه كمپين بايدن عدم پاسخگويي سريع به درخواست تعويق انتخابات از سوي ترامپ بوده كه به گفته يكي از اعضاي اين كمپين، تصميمي مهم و اثرگذار بود. او مي‌گويد كه «ما اجازه نمي‌دهيم ترامپ زمين بازي را طراحي كند تا ما بخواهيم در زمين او بازي كنيم» و معتقد است اين تاخير در پاسخگويي به اظهارات ترامپ «عمدي و استراتژيك» است. هر چند برخي از اعضاي كمپين بايدن معتقدند اين تاخير مي‌تواند عليه خودشان مورد استفاده قرار گيرد.
سوسياليست هراسي
يكي از اصلي‌ترين سياست‌هاي كمپين دونالد ترامپ، تحريف طرح‌هاي كمپين دموكرات‌ها و استفاده از اين مساله به عنوان ابزاري براي ريزش در آراي جو بايدن است. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، استپين، مدير كمپين انتخاباتي ترامپ به نزديكانش گفته است كه بايد روي روابط جو بايدن و تاثيرپذيري او از جريان‌هايي تمركز كرد و به آن پرداخت كه مي‌تواند نظر مردم امريكا را برگرداند. به گفته او يكي از اين جريان‌هاي «سوسياليست‌ دموكرات‌هاي حزب دموكرات» نظير برني سندرز، سناتور ايالت ورموند هستند كه خود را چپ‌گرا مي‌دانند. بر اساس شواهد موجود اين راهكار از چند روز پيش در دستور كار جمهوري‌خواهان قرار گرفته و دونالد ترامپ نيز از آن بهره مي‌برد. ترامپ روز جمعه در توييتي نوشت:«ما كمپين جديد خود را روز دوشنبه آغاز مي‌كنيم تا نگذاريم جو بايدن خواب‌آلود كه اين روزها از برني سندرز ديوانه هم چپ‌گرا‌تر شده است، پيروز شود». بر اين اساس يكي از اصلي‌ترين تاكتيك‌هاي جمهوري‌خواهان در روزهاي آينده تمركز روي مسائلي نظير احتمال كاهش بودجه پنتاگون، قطع بودجه پليس و «كمونيستي كردن امريكا» از سوي دموكرات‌ها خواهد بود كه بايد ديد آيا ممكن است ترامپ را نجات دهند يا خير؟
 
كمپين انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا برنامه ويژه‌اي براي جلب آراي اقشار مذهبي در امريكا دارد و مي‌خواهد از اين ابزار عليه دموكرات‌ها بهره ببرد. به نوشته آسوشيتدپرس، كمپين دونالد ترامپ قصد دارد با طرح اين موضوع كه دموكرات‌ها جرياني ضد دين هستند و مي‌خواهند مردم را از دين و خدا دور كنند از اقشار مذهبي در امريكا به ويژه گروهي از مسيحيان موسوم به اوانجليست‌ها بخواهند تا براي شكست دادن جو بايدن به نفع ترامپ در انتخابات شركت كنند. براساس گزارش اين خبرگزاري، اعضاي كمپين ترامپ در سخنراني‌هاي خود با اشاره به محدوديت‌هاي وضع شده براي كليساها به ويژه در ايالت‌هايي كه توسط فرمانداران دموكرات اداره مي‌شوند از مخالفت ترامپ با اين محدوديت‌ها سخن مي‌گويند و آن را نتيجه فشار دموكرات‌ها براي دين‌زدايي از امريكا عنوان مي‌كنند. وايت كين كه اغلب به عنوان كشيش شخصي ترامپ توصيف مي‌شود، هفته گذشته در يك سخنراني گفته است «بايدن كسي است كه از سوي جريان چپ افراطي هدايت مي‌شود و مي‌خواهد كليساهاي ما را تعطيل كند».