50 عرضه اولیه به بورس می‌آید

با توافق دولت و بخش خصوصی، وزارت اقتصاد بنا دارد تا پایان امسال ۵۰ شرکت بخش خصوصی در قالب عرضه اولیه وارد بازار سرمایه کند.
به گزارش «دنیای بورس»، فرهاد دژپسند در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: عملکرد مثبت در مقررات زدایی و بهبود کسب و کار در سایه همراهی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی اتفاق افتاد که بنا داریم در تعمیق بخشی به بازار سرمایه نیز از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. وی اضافه کرد: بعد از اینکه در سال ۹۴ قانون رفع موانع تولید، مواردی را برای اجرا مشخص کرد امسال توانستیم بخشی از آن را اجرایی کنیم که مهمترین آن پنجره فیزیکی شروع کسب و کار است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این کار ابتدا در تهران و سپس در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اجرایی شد که بنا داریم در آینده نزدیک پنجره فیزیکی شروع کسب و کار را در ۱۲ استان دیگر و تا پایان مهر برای کل کشور در تعامل با بخش خصوصی اجرایی کنیم. آقای دژپسند افزود: با اقداماتی و در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی شروع کسب و کار از ۷۲ و نیم روز به ۷۲ ساعت رسید.
وی با بیان اینکه در تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، میز خدمت در اتاق بازرگانی ایجاد شده است اضافه کرد: در شرایط کنونی که صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز برای ما بسیار مهم است الگوی مشارکتی صادرکنندگان ریشه دار و دولت می‌تواند این موضوع را به سرعت رفع کند، زیرا عمده صادر کنندگان ما ریشه دار هستند و صادر کنندگانی که از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف استفاده می‌کنند در اقلیت هستند.


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به طور نمونه هفته گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه شده که به واردات مواد اولیه کمک کرده است.
دژپسند افزود: اگر در تعامل دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی نتایج موفقیت‌آمیزی در مقررات زدایی و سرعت بخشی به بهبود فضای کسب و کار کسب کردیم می‌توانیم از این ظرفیت در واگذاری‌ها، تعمیق بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره برداری از تولید و جایگزینی واردات نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر در دفاع مقدس بسیج نقش محوری داشت امروز هم می‌توان از تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی نیز همانند نقش محوری بسیج در ساماندهی به امور اقتصادی استفاده کرد که البته مصداق این تعامل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مدیریت دوره کرونا نشان داد در حالی که در ابتدای شروع این ویروس، وارد کننده برخی کالا‌ها بودیم بعد از مدتی به صادرکننده همان کالا‌ها تبدیل شدیم این موضوع نشان می‌دهد اگر مدیریت به موقع اعمال شود می‌توان به اهداف دست یافت. وی افزود: یکی از مراکزی که می‌تواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویت کننده داشته باشد شورای گفتگو است البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دو سویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.
دژپسند گفت: وقتی زمان اعطای مجوز‌ها از ۵۴ روز به چهار روز و شروع کسب و کار از ۷۲ روز به سه روز می‌رسد این نتیجه همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این در بازار ارز که امروز دغدغه ماست با تعامل دو سویه می‌توانیم موفق عمل کنیم. البته در تعامل دوسویه باید به گونه‌ای گام برداریم که تولید و صادرات ما دچار آسیب نشود.
وزیر اقتصاد همچنین گفت: هفته گذشته نخستین عرضه یک شرکت ۱۰۰ درصد خصوصی در سال ۹۹ در بازار سرمایه انجام شد که با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شد.
همچنین آ غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان مشاور قوای سه گانه آماده همکاری برای رفع مشکلات پیش رو است گفت: درخواست ما این است در جلسات شورای گفتگو مسائل روز اقتصادی کشور با حضور نمایندگان قوه قضاییه، مجلس، دولت و بخش خصوصی به بحث گذاشته و راه حل‌های مناسب ارائه شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: در چهار ماه نخست امسال، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه انجام شده است.
حسن قالیباف اصل افزود: این در حالی است که سال گذشته در این مدت ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شده بود یعنی امسال بیش از سه برابر تامین مالی در بورس تاکنون رشد داشته است. وی گفت: هدف‌گذاری کردیم که رونق در بازار ثانویه یا همان بازار سرمایه به بازار اولیه و تولید هدایت شود.
قالیباف اصل با بیان اینکه تا هفته گذشته تنها یک عرضه اولیه در چهارشنبه‌ها داشتیم افزود: هفته گذشته عرضه اولیه دو برابر شد و این در حالی است که آمار ارز اولیه امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار بیشتر است به طور نمونه کل سال گذشته پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه داشتیم در حالی که در چهار ماه نخست امسال ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه انجام شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از ابتدای سال اقدام‌های زیادی را برای تسهیل حضور بخش خصوصی در بازار سرمایه و تامین مالی آن‌ها انجام داده‌ایم افزود: امسال سران سه قوه مصوبه خوبی در این باره داشتند و آن اینکه گذشته مالیاتی شرکت‌هایی که امسال وارد بورس می‌شوند دوباره بررسی نشود که امیدواریم بخش خصوصی از این امکان به خوبی استفاده کند.
قالیباف اصل گفت: هم اکنون ۹۰ شرکت در فرابورس و ۵۰ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران در فرایند پذیرش قرار دارند ضمن اینکه امسال بیشترین فعالیت ما در بازار سرمایه برای تقویت تامین مالی متمرکز شده است.