وقوع دو انفجار بزرگ در بیروت ؛ ماجرا چیست؟

گزارش‌های خبری حاکی است که روز سه شنبه ۱۴ مرداد دو انفجار بزرگ در بیروت پایتخت لبنان روی داده است. به گزارش انتخاب به نقل ازخبرگزاری‌ها، صدای انفجار به قدری شدید بوده که در پایتخت و حومه شنیده شده است. برخی خبرنگاران به نقل از مقام‌های امنیتی لبنان می‌نویسند که انفجار محل نگهداری میزان زیادی مواد منفجره
(آتش‌بازی) روی داده است.
گفته می شود این دو انفجار به فاصله کمی روی داده‌اند. تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده شده است.
شبکه المیادین لبنان نیز با تایید وقوع انفجار در بندر بیروت، گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. شبکه الجزیره خسارت‌های مالی وارد شده به محل انفجار و مناطق اطراف را سنگین دانسته است. خبرگزاری رسمی لبنان نیز گزارش داد که بر اثر انفجار «ده‌ها» نفر مجروح شده و برای مداوا به بیمارستان‌های بیروت منتقل شده‌اند.


شبکه المیادین لبنان به نقل از خبرنگار اعزامی خود گزارش داد که محل انفجار مخزن بنزین بوده و به دلایل نامعلومی منفجر شده است. شبکه «ام‌تی‌وی» لبنان نیز از قول خبرنگار خود در اطراف بندر نوشت که شدت انفجار باعث شده بخشی از انبار و سیلوی گندم در بندر بیروت که به محل حادثه نزدیک بوده؛ فرو بریزد. «حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان گفت که دستور داده همه بیمارستان‌های بیروت برای پذیرش مصدومان این انفجار خود را آماده و اقدامات لازم را سریعاً اتخاذ کنند. بر اساس گزارش‌های خبری هر لحظه بر تعداد مصدومان انفجار مهیب بیروت افزوده می‌شود. شبکه المیادین تعداد این مصدومان را «صدها» نفر اعلام کرد. خسارت‌های وارد شده به بندر بیروت گسترده گزارش می‌شود.
وزیر بهداشت لبنان تایید کرد که حادثه از انفجار تعداد زیادی ترقه ناشی شد و تعداد آسیب دیدگان بسیار زیاد است.
یکی از شاهدان عینی گفته است که ابتدا یک انفجار کوچک و پس از آن یک انفجار بزرگ روی داده است. ارتش لبنان نیرو‌ها و امکانات خود را برای مهار حادثه به محل اعزام کرد
و تعداد زیادی آمبولانس برای انتقال زخمی‌ها در منطقه حاضر شدند. سعد الحریری که الجزیره مدعی شده بود، انفجار در نزدیکی منزل او رخ داده، دقایقی بعد از حادثه برای بازدید و بررسی، به محل انفجار رفت. تصاویر نشان می‌دهد یک کشتی که در نزدیکی محل حادثه بوده، آتش گرفته است.