گيلان با سفرهاي مرگبار در اوج

آرمان ملي: اين روزها خبر مرگ بيش از 200 نفر در يک روز در استان‌هايي که در شرايط قرمز کرونايي قرار دارند، به امري عادي و روزمره تبديل شده و کمتر کسي از شنيدن اين اخبار تعجب يا ابراز نگراني مي‌کند. اين گفته را مي‌توان در شرايطي تاييد کرد که در هفته گذشته تاکنون وضعيت استان‌هاي مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالي، اردبيل، اصفهان، البرز، خراسان رضوي، کرمان، سمنان، آذربايجان شرقي، مرکزي، يزد و گيلان قرمز بوده و آمار آنها کاهش پيدا نکرده است. به باور کارشناسان درصورتي آمار مبتلايان و مرگ و مير کاهش پيدا مي‌کند و يک استان از وضعيت قرمز خارج مي‌شود که مردم فاصله‌گذاري فيزيکي، ماسک زدن و موارد بهداشتي را رعايت کنند، اما با اين اوصاف هنوز 170 شهرستان در کشور در وضعيت قرمز و 101 شهرستان در وضعيت هشدار قرار دارند. روند ابتلا در کشور ما نيز که جايگاه ششم جهاني از نظر ابتلاي روزانه به کرونا و تعداد فوتي‌ها را در اختيار دارد، همچنان در منحني شيوع صعودي است و بعد از شکست بسياري از طرح‌ها مردم اميد به ساخت واکسن کرونا دارد، واکسني که در کشور روسيه تقريبا مورد تاييد قرار گرفته و قرار است بعد از چند آزمايش ديگر، مراحل نهايي ساخت آن طي شود. اما مدير موسسه تحقيقات علمي وکتور روسيه خبر مي‌دهد که در صورت تاييد نهايي اين واکسن، از ماه نوامبر (آبان- آذرماه) آغاز مي‌شود و اين واکسن ابتدا براي گروه پر خطر و سپس عموم مردم استفاده خواهد شد. در اين شرايط طبق آخرين آمار رسمي وزارت بهداشت از روز دوشنبه‌ (13 مرداد) تا سه‌شنبه (14 مرداد) 212 بيمار مبتلا به کوويد 19 جان‌شان را از دست دادند و با گذشت بيش از پنج و نيم ماه از اولين مورد مرگ بر اثر کرونا در کشور، تاکنون 314‌هزار و 786 نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و 4132 نفر از بيماران نيز در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. طبق معمول نيز آمار روزانه مبتلايان بيش از 2500 نفر است و از 12 تا 13 مرداد 99، دو‌هزار و 751 بيمار جديد در کشور شناسايي که از اين تعداد يک‌هزار و 560 نفر از آنها بستري شدند.
نامه وزير بهداشت به رهبري
روز دوشنبه، سعيد نمکي وزير بهداشت، در نشست ويژه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از نامه به رهبري و هشدار درباره مرگ‌هاي سه‌رقمي ناشي از کرونا سخن گفت. نمکي با بيان اينکه «ويروس کرونا مطلقا قابل پيش‌بيني نيست و هر کس در جهان ادعا کند که اين ويروس را به‌طور کامل مي‌شناسد، از جهالت است نه دانشمندي او، چون اين ويروس پيچيده‌ترين ويروسي است که تاکنون در جهان وجود داشته»، ادامه داد: «زماني که مرگ و مير روزانه حدود 30 نفر بود، به مقام معظم رهبري نامه نوشتم و مرگ سه رقمي در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده را به ايشان گفتم. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که در فصل پاييز، احتمال همزماني آنفلوآنزا و کرونا، بيش از 80‌درصد است». او همچنين معتقد است: براي وزير بهداشت در شرايط کنوني بيماري، هيچ‌چيزي راحت‌تر از تعطيلي همه امور نيست. بنده در سه گانه مصلحت، اقتصاد و سلامت، در مقابل مصلحت و اقتصاد زانو زدم که پروتکل‌هايي تدوين کنم که امور کشور به‌گونه‌اي بچرخد که در تحريم‌ها، کمترين فشار به بخش اقتصاد وارد شود. همان زمان که تعداد مرگ و مير روزانه کرونا در کشور به حدود 30 نفر رسيده بود، به سمت تک رقمي شدن مي‌رفتيم، اما براي ما کاملا واضح بود که هر نوع بازگشايي، ممکن است تبعاتي داشته باشد.
سفر به گيلان و تداوم وضعيت قرمز


در اين شرايط سيما لاري سخنگوي وزارت بهداشت درباره وضعيت کرونا در استان گيلان که در وضعيت قرمز قرار دارد، گفت: استان گيلان در اسفندماه سال قبل شاهد خيز شديد بيماري در کليه شهرستان‌هايش بود که از اوايل فروردين‌ماه سير نزولي در موارد ابتلا و بستري اين استان آغاز شد و اين روند کاهشي تا خردادماه ادامه پيدا کرد. متاسفانه در تيرماه سال جاري مجددا شاهد افزايش موارد بيماري در اغلب شهرستان‌هاي استان گيلان هستيم. به‌طوري که اکنون پنح شهرستان استان گيلان در وضعيت قرمز و چهار شهرستان نيز در وضعيت هشدار قرار دارند. همچنين شيب موارد بستري و ابتلا در شهرستان‌هاي ورودي و مسافر خيز استان گيلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهيجان داراي روند تندتري است.