کنکور چالشی فراتر از دوران کرونا

این روزها که از همه‫گیری ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان در رنج و نگرانی هستیم پرهیز از تجمعات از مهم ترین پیشگیری های این بیماری ناشناخته است تا با توجه به سرعت انتشار و سرایت این بیماری با آماجی از مبتلایان و درنتیجه ناتوانی سیستم درمانی و وقوع بحران مواجه نباشیم.
حال در این میان یکی از بزرگ‫ترین این تجمعات یعنی برگزاری کنکور سراسری برای بیش از یک میلیون دانش‫آموز در جای جای این کشور، محل مناقشه و حتی دعواهای سیاسی شده است. در زمان وزارت آقای بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش، جهت مافیای کنکور که سود کلان از این طریق کسب می کنند و عدم نظارت و مقابله، از وزیر وقت در صحن علنی مجلس دهم سوال کردیم و به جهت عدم اقناع نمایندگان از پاسخ، وزیرکارت زرد از نمایندگان مجلس دهم کرفت و در اعطای رای اعتماد به آقای حاجی میرزایی نیز که پس آقای بطحایی، برمسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زدند، قول تعیین تکلیف این موضوع را گرفتیم. اما هیچ عزم جدی برای مبارزه با این مافیا مشاهده نمی‫شود. چه بسا با حذف کنکور که همین مافیا و موسسات آزاد آموزشی تقویت کنکور، بزرگ‫ترین مانع آن است، هم اکنون با چنین مشکلاتی از یک سو و از سوی دیگر با اضطراب روحی و روانی فرزندان این مرز و بوم و خانواده آنان که به اندازه کافی از برگزاری کنکور در نگرانی هستند، مواجه نمی‫شدیم. حال موضوع کرونا و وعده های متزلزل برگزاری و عدم برگزاری آن نیز بر معضلات و مشکلات ریز و درشت خانواده و جامعه افزوده و اضطراب و نگرانی ایشان را دوچندان کرده است‫.
برگزاری کنکور سراسری همانند بسیاری کشورها می بایست حذف شود و موارد دیگر مانند معدل و ارزشیابی درسی و ملحوظ داشتن سوابق تحصیلی دانش‫آموزان – اگر نه در همه رشته‫ها - اما در بسیاری موارد، می‫توان معیار و ملاک قرار گیرد و در این چند ماه بهترین فرصت بود تا این تصمیم خداپسندانه اتخاذ شود. اما همچنان مافیای کنکور اجازه تصمیم گیری درست به مسئولان امر نمی‫دهد. حال باید گفت اگر نتوانسته‫اید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنید، لااقل در این برهه حساس تصمیم سریع و قاطع بگیرید و اجازه ندهید، برگزاری کنکور به محل مناقشه تبدیل شود.
تصور اینکه برگزاری این تجمع سراسری چه نتایج فاجعه باری می‫تواند داشته باشد، به چالشی میان مسئولان و حتی مردم و خانواده‫های دانش‫آموزان تبدیل شده است چرا که عده‫ای خواهان برگزاری به جهت تعیین تکلیف زودتر و رفع اضطراب از فرزندان هستند و برخی دیگر نگران سلامتی جسمانی ایشان. درنهایت باید گفت زودتر تصمیم‫گیری کنید و در این خصوص به قطعیت، موضع خود را اعلام کنید اینکه دانش‫آموزان و خانواده‫های آنها امروز از دولت بشنوند، برگزار می‫شود و فردا از مجلس خبر تصویب دوفوریت عدم برگزاری منتشر شود، جز نگرانی، سردرگمی، اضطراب و استرس ارمغان دیگری همراه ندارد. بنابراین زودتر نتیجه قطعی باید اعلام شود و چنانچه تصمیم به برگزاری باشد باید با اجرای قوی و سختگیرانه پروتکل‫های بهداشتی همراه باشد تا شاهد افزایش آمار مبتلایان و بروز معضلات و نگرانی‫های بیشتر در میان فرزندان و آینده سازان کشور، خانواده‫ها و جامعه نباشیم.
سایر اخبار این روزنامه
طرح ادعاهای عجیب و نامعتبر درباره درمان ویروس کرونا از رسانه‌های رسمی چقدر آسیب‌زا است؟ علیرضا صدقی انبان خالی از نخبگان کنکور چالشی فراتر از دوران کرونا اهداف بلندمدت ایران، مذاکره با آمریکا را به محاق می‌برد؟ چالش‫های بایدن درباره روابط تهران و واشنگتن سراسرنمای مقاومت سردار سلیمانی، سقوط داعش و اقتدار جبهه مقاومت افتتاح شد نمایش فصل جدید مقاومت در چهلمین سالگرد دفاع مقدس با وجود اجرای سایر برنامه‌های کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شد تعویق دوباره برگزاری اجلاس خبرگان رهبری به دلیل شیوع کرونا «ابتکار» اهمیت مرزهای تجاری در اقتصاد را بررسی کرد تجارت پشت مرز کرونا آیا ماجرای اپلیکیشن چینی به چالش جدید واشنگتن و پکن تبدیل می‌شود؟ ترامپ علیه تیک‌تاک رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: القای ناکارآمدی دولت، محور اصلی جنگ روانی دشمن است برای برگزاری جلسه رای اعتماد در تاریخ ۲۲ مرداد مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی شد امضای سند همکاری بین معاونت اجتماعی قوه قضائیه و معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات تداوم طرح‌های ترامپ علیه ایران کنکور چالشی فراتر از دوران کرونا