هیروشیما در قلب عروس خاورمیانه

گروه بین الملل: خورشید روز چهارشنبه در حالی در بیروت طلوع کرد که از این شهر زیبا که زمانی عروس خاورمیانه نامیده می‌شد، خرابه‌ای بیشتر برجا نمانده است. به ندرت ساختمانی در این شهر یافت می شود که از انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم با قدرت یک پنجم انفجار هسته‌ای هیروشیما بی‌تاثیر مانده باشد. خیابان پشت خیابان، ساختمان‌ها بدون بام و پنجره هستند و داخل ساختمان‌ها براثر شدت انفجار خراب شده است.
 کشورهای مختلف جهان روز چهارشنبه با صدور پیام هایی با مردم و دولت لبنان در ارتباط با وقوع انفجار در بندر بیروت پایتخت لبنان در عصر سه شنبه که ۱۰۰ کشته و بیش از ۵ هزار زخمی به دنبال داشت، ابراز همدردی و آمادگی خود را برای کمک به این کشور اعلام کردند. برخی رسانه های لبنان کشورهای مصر، عراق، مغرب، استرالیا، روسیه، قزاقستان، هلند، هند و ترکیه اعلام کردند که شماری از شهروندان این کشورها در پی وقوع انفجارهای عصر سه شنبه در بندر بیروت کشته، ناپدید، مجروح و یا مصدوم شده اند.  
انفجار در پی وقوع آتش سوزی در انبار مواد محترقه که در مجاورت یک انبار نیترات آمونیوم قرار داشت، رخ داد و بر اساس آخرین گزارش های دریافتی بیش از 100 تن کشته و هزاران تن دیگر نیز زخمی شده و به بیمارستان ها انتقال یافتند. «قاضی مروان عبود» استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود.
 تارنمای شبکه رادیویی و تلویزیونی فرانکوفون‌های بلژیک(rtbf) از شهر بیروت به عنوان شهر فاجعه نام برد و نوشت: پس از انفجارهایی با چنین قدرتی که سنسورهای موسسه لرزه نگاری آن را به عنوان یک زلزله بزرگ ۳.۳ ریشتری ثبت کرد، از خواب بیدار شد.


تارنمای شبکه رادیویی و تلویزیونی فرانکوفون‌های بلژیک(rtbf) از شهر بیروت به عنوان شهر فاجعه نام برد و نوشت: پس از انفجارهایی با چنین قدرتی که سنسورهای موسسه لرزه نگاری آن را به عنوان یک زلزله بزرگ ۳.۳ ریشتری ثبت کرد، از خواب بیدار شد.
تصور عمومی در خصوص احتمال اصابت موشک یا بمب، بی ربط با آخرین تحرکات و شیطنت های رژیم صهیونیستی نیست؛ آنها از هفته گذشته مرزهای آرام لبنان را با گلوله باران‌های بی هدف و فقط بر اساس توهم تحرکات نیروهای لبنانی، متشنج کرده بودند.
انبار نیترات
یورونیوز می‌نویسد «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار تایید کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کودها و بمب‌ها مورد استفاده قرار می گیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.
بنا بر گزارش‌ها، این نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده است.
نیترات آمونیوم کاربردهای مختلفی دارد، اما دو مورد رایج آن استفاده به عنوان کود کشاورزی و همچنین مواد منفجره است. این ماده شیمایی در هنگام برخورد با آتش بسیار انفجاری عمل می‌کند و می‌تواند گازهای سمی از جمله اکسیدهای اذت و گاز آمونیاک آزاد نماید.
از آنجایی که این ماده بسیار قابل اشتعال است قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد چگونگی نگهداری آن وجود دارد. از جمله این الزامات این است که محل ذخیره باید کاملا ضد آتش باشد و هیچ زهکشی، لوله یا کانال دیگری نباید در محل باشد که نیترات آمونیوم بتواند از آن برای انفجار استفاده کند.
دولت لبنان نیز از نخستین دقایق وقوع حادثه، تدابیر شرایط اضطراری به جریان انداخت و تا ساعاتی بعد، شورای عالی دفاع این کشور جلسه فوق العاده تشکیل داد.
حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای در شامگاه سه شنبه ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان حادثه که تعدادشان هر لحظه افزایش می یابد، نیروهای سیاسی و احزاب را به وحدت و همبستگی دعوت کرد.
«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان نیز که از لحظاتی پس از حادثه مدیریت بحران را به دست گرفته بود، در ساعات پایانی این روز (ساعت ۲۴ به وقت تهران) از طریق تلویزیون با مردم لبنان سخن گفت. او وعده داد با مسؤولان و عاملان حادثه برخورد خواهد کرد و این فاجعه بدون حسابرسی نخواهد ماند.
در عین حال، آنها که دنبال ماهیگیری از یک حادثه برای اهداف سیاسی بودند، بیکار ننشستند و از همان دقایق نخست، اخبار جهت دار منتشر کردند.
نخستین خبرها از رسانه های عمدتاً وابسته به سعودی در لبنان بر این موضوع متمرکز بود که انفجار در نزدیکی اقامتگاه سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در منطقه بیت الوسط در مرکز بیروت رخ داده است.
اما دقایقی طول نکشید که مشخص شد حادثه در منطقه بندری بیروت بوده است؛ جایی که محل انبار بزرگ نگهداری نیترات بوده است.
واکنش‌های بین‌المللی
شورای امنیت روز دوشنبه آینده به درخواست کشورهای عربی برای بررسی انفجار بیروت تشکیل جلسه خواهد داد.اما مشاهده فیلم‌های عجیب و غریب این انفجار در شبکه‌های اجتماعی موجی از گمانه‌زنی را در میان افراد مختلف در خصوص دلیل این حادثه پدید آورد.
دونالد ترامپ، پس از مشاهده فیلم‌های اولیه این حادثه استدلال کرده دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.
این در حالی است که چندین منبع امنیتی در دولت آمریکا پس از بررسی جوانب مختلف ماجرا، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اطلاعات موجود با استدلال  ترامپ مغایر است.سه مسؤول وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شبکه سی ان ان گفتند: تا شامگاه سه‌شنبه هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر اینکه انفجارهای مهیب بیروت «حمله» بوده، وجود نداشت. ما نمی‌دانیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چه می‌گوید.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان برای لبنان و قربانیان این انفجار دست به دعا برداشت و گفت:لبنان با لحظه بسیار تراژیک و دردناکی روبرو است اما با کمک جامعه بین‌المللی بر این بحران بزرگ فائق خواهد آمد.
گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه دولت اسرائیل گفت: این انفجار بزرگ که در بندر بیروت رخ داد به احتمال زیاد حادثه‌ای ناشی از آتش سوزی بوده است و پیشنهاد می‌کنم که درباره گمانه‌زنی‌ها احتیاط شود. من دلیلی نمی‌بینم که گزارش‌های بیروت مبنی بر اینکه انفجار یک حادثه بوده است، باور نشود.
اشکنازی و بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که طبق دستور این دو وزیر، اسرائیل از طریق کانال‌های دفاعی و دیپلماتیک بین‌المللی با لبنان درباره ارائه کمک‌های پزشکی بشردوستانه به دولت این کشور صحبت کرده است.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با میشل عون، همتای لبنانی خود بصورت تلفنی گفتگو کرد و به او خبر داد که گروهی از امدادرسان‌های فرانسه را برای کمک به بیروت می‌فرستد.
الیزه همچنین اعلام کرده که ماکرون امروز(پنجشنبه) به لبنان سفر می‌کند.
مقامات آلمان نیز اعلام کردند که پس از وقوع انفجار بزرگ در بیروت، به لبنان کمک‌هایی ارسال خواهد شد.
 بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد.
مسکو نیز از برنامه‌اش برای کمک به بیروت در مدیریت تبعات این حادثه از جمله استقرار یک بیمارستان سیار خبر داد.
دولت روسیه در یک بیانیه رسمی با اعلام اینکه این کشور پنج هواپیما حامل کمک‌های انسانی به لبنان می‌فرستد تصریح کرد: هواپیماهای متعلق به وزارت وضعیت اضطراری روسیه شامل یک بیمارستان سیار به همراه گروهی از پزشکان و نیروهای وضعیت اضطراری است.
کمک‌های اضطراری از کشورهای مختلف  در قالب کارمندان اورژانس و پرسنل پزشکی راهی لبنان شده‌اند.فرانسه دو هواپیما به همراه کارمندان شرایط اضطراری ، یک واحد پزشکی سیار و ۱۵ تن کمک ارسال کرده است. دفتر رئیس‌جمهور ماکرون گفته است این کمک ها برای مراقبت از ۵۰۰ بیمار کافی خواهدبود. به علاوه حافظان صلح فرانسه در لبنان در صحنه حضور دارند.
اردن یک بیمارستان صحرایی با پرسنل لازم اعزام کرده است.جمهوری چک گفته است که لبنان با اعزام ۳۷ نیروی امداد و نجات و سگ‌های زنده‌یاب به بیروت موافقت کرده است.
و دانمارک آماده ارسال کمک‌های انسانی شده است.سه بیمارستان صحرایی نیز از سوی قطر و عراق ایجاد می‌شود و بغداد مقادیری نفت را در طول بحران، برای لبنان می‌فرستد.