عروس خاورمیانه در سوگ


روز گذشته خورشید چهارشنبه در حالی در بیروت طلوع کرد که از این شهر زیبا که زمانی عروس خاورمیانه نامیده میشد، خرابهای بیشتر برجا نمانده بود. به ندرت ساختمانی در این شهر یافت می شود که از انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم با قدرت یک پنجم انفجار هستهای هیروشیما بیتاثیر مانده باشد. خیابان پشت خیابان، ساختمانها بدون بام و پنجره هستند و داخل ساختمانها براثر شدت انفجار خراب شده است.
به گزارش ایسنا، پس از یک شبانه روز شوک و وحشت میزان تخریب و تلفات در بیروت غیرقابل باور است، بیمارستانها امکانات و حتی جایی برای پذیرش مجروحان ندارند و هنوز دود غلیظی از ساختمانهای نیمه سوخته رو به آسمان است.
تعداد جان باختگان انفجار روز سهشنبه، در بیروت، پایتخت لبنانِ به ۱۰۰ نفر و شمار زخمیها به بیش از ۴ هزار نفر افزایش پیدا کرد. هنوز البته جستجو ادامه دارد و ممکن است به این آمار اضافه شود. وزیر دفاع لبنان تأکید کرده است که عاملان انفجارهای بندر بیروت مجازات خواهند شد.
استاندار بیروت گفته است که نیمی از شهر در اثر انفجار تخریب شده است، قاضی مروان عبود، استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناگازاکی بود.



او افزود: حجم خسارات وارده به بندر بیروت و اطراف آن در اثر انفجار روز گذشته بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار و چه بسا بیشتر برآورد شده است.
حتی فرودگاه اصلی بیروت که شش مایل با بندر فاصله دارد در اثر انفجار تخریب شده است. و تخمین زده می شود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شدند.

دلیل انفجار چه بود؟

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار تایید کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کودها و بمبها مورد استفاده قرار میگیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.
بنا بر گزارشها، این نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده است.
نیترات آمونیوم کاربردهای مختلفی دارد ، اما دو مورد رایج آن استفاده به عنوان کود کشاورزی و همچنین مواد منفجره است. این ماده شیمایی در هنگام برخورد با آتش بسیار انفجاری عمل میکند و میتواند گازهای سمی از جمله اکسیدهای ازت و گاز آمونیاک آزاد نماید.
این انفجار به اندازهای قوی بوده که حتی تا ۲۴۰ کیلومتر دورتر در جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه احساس شده و مردم این جزیره تصور کردند زمین لرزهای به وقوع پیوسته است.
در همین حال افزایش سریع تعداد تلفات و زخمیها نگرانیها در خصوص وضعیت انسانی را افزایش داده است. جورج کتانی، رئیس صلیب سرخ لبنان به شبکه المیادین گفت: «ما شاهد یک فاجعه بزرگ هستیم، قربانیان و تلفات در همه جای شهر دیده میشوند و هر لحظه نیز بر تعداد آنها افزوده میشود.
انفجار مهیب روز سهشنبه برای بسیاری از لبنانیها خاطرات تلخ سالها جنگ داخلی در این کشور ۱۹۷۵-۱۹۹۰ را زنده کرد. خاطرات روزهایی که بمبگذاری در خودروها و جنگهای خیابانی در کنار حملات هوایی اسرائیل روزگار دشواری را برای عروس خاورمیانه رقم میزد.
حسان دیاب، نخست وزیر لبنان به مردم این کشور قول داد تا این حادثه را پیگیری خواهد کرد و کسانی که باعث آن شدهاند هزینه آنرا را پرداخت خواهند.
اما نگرانکنندهتر از تعداد ۱۰۰ کشته افرادی هستند که پس از حادثه روز گذشته مفقود شدهاند. مردم از شب گذشته به اورژانسهای بیمارستانهای مختلف سر میزدند و سراغ عزیزان خود را میگرفتند، این در حالی است که قطعی برق کار را دشوارتر نیز کرده است.
حزبالله لبنان دیروز در راستای همبستگی و همدردی با زخمیهای انفجار بندر بیروت، برای شرکت در طرح اهدای خون در تمامی مراکز درمانی و بیمارستانهای این کشور فراخوان داد.

واکنشهای بینالمللی

فاجعه انفجار مهیب در پایتخت لبنان جهان را در شوک و اندوه فرو برد و از لحظات نخست حادثه پیام های بسیاری برای همدردی با مردم لبنان از سوی دولت ها و شخصیت های جهان منتشر شد.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.
وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلبهای ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.»
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت عبدالله دوم، پادشاه اردن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر،مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از جمله کسانی بودند که با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کرده و برای ارسال کمک اعلام آمادگی کردند.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان برای لبنان و قربانیان این انفجار دست به دعا برداشت و گفت:لبنان با لحظه بسیار تراژیک و دردناکی روبرو است اما با کمک جامعه بینالمللی بر این بحران بزرگ فائق خواهد آمد.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ساعات پایانی روز سهشنبه با میشل عون، همتای لبنانی خود بصورت تلفنی گفتگو کرد و به او خبر داد که گروهی از امدادرسانهای فرانسه را برای کمک به بیروت میفرستد.
الیزه همچنین اعلام کرده که ماکرون امروز (پنجشنبه) به لبنان سفر میکند.
شورای امنیت نیز اعلام کرد که روز دوشنبه آینده به درخواست کشورهای عربی برای بررسی انفجار بیروت تشکیل جلسه خواهد داد.
در این میان مشاهده فیلمهای عجیب و غریب این انفجار در شبکههای اجتماعی موجی از گمانهزنی را در میان افراد مختلف در خصوص دلیل این حادثه پدید آورد که در مهمترین آنها دونالد ترامپ، پس از مشاهده فیلمهای اولیه این حادثه استدلال کرده دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.
وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت میکرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر میرسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که سران نظامی آمریکا ارزیابی کردهاند که به نظر میرسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.
این در حالی است که چندین منبع امنیتی در دولت آمریکا پس از بررسی جوانب مختلف ماجرا، به خبرگزاری رویترز گفتهاند که اطلاعات موجود با استدلال ترامپ مغایر است.