فتاح، مدير اجرايي است يا افشاگر؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: این روزها شاهد اظهارنظرها و تحلیل‌های بسیاری در خصوص اظهارات اخیر رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه نگاه یک تلویزیون هستیم. چنانکه بسیاری بیش از اصل حرف به حواشی و تحلیل‌های ناظر بر صحبت‌های فتاح می‌پردازند. اما این مساله باعث نمی‌شود که اصل موضوع پنهان بماند. محمد هاشمی رفسنجانی در خصوص اظهارات فتاح در مورد اینکه کاخ مرمر آسیب دیده، می‌گوید: «برخی مراجعان مجمع اعم از مهمان‌ها یا بعضی اعضا مسن بودند بر اثر پادرد نمی‌توانستند این پله‌ها را بالا بروند بنابراین در کنار یکی از درهای ورودی که جای خالی داشت و کریدوری بود، آسانسور یک‌نفره‌ای نصب شد. این آسانسور یک طبقه بالا و پایین می‌رفت، پس نه جایی خراب شد و نه هیچ پتک و کلنگی برای نصب آسانسور در کاخ مرمر استفاده شد.»
  2نگاه به اظهارات فتاح
شاید خود پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز تصور نمی‌کرد که اظهاراتش با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شود و هر آن کسی که اسمش در آن برنامه تلویزیونی به میان آمد به سخنان فتاح واکنش نشان دهد. هر چند که در مورد این اظهارات دو دیدگاه مطرح می‌شود. عده‌ای بر این عقیده‌اند که فتاح با این اظهارات رسما ورود خود به انتخابات 1400 را کلید زد تا نخستین کاندیدای اصولگرایان ماه‌ها زودتر از انتخابات مشخص شود. چنانکه اخیرا صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل سخنان فتاح گفته: «شاید اظهارات او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. آقای فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و انتقاد از چهره‌های سیاسی و نهاد‌ها را می‌توان آغاز ثبت‌نام او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دانست. البته دیدگاه دیگری نیز مطرح می‌شود که بر اساس آن برخی معتقدند فتاح قصد و نیتی برای حضور در انتخابات ندارد و با این اظهارات درصدد است عزم جدی و راسخ خود را برای بازپس‌گیری اموال بنیاد که در اختیار برخی اشخاص یا نهادها است نشان دهد. با این حال این پرسش در افکار عمومی مطرح است که چرا فتاح در شرایط فعلی باب این مسائل را باز کرد و نام همه افراد را فارغ از جناح‌های سیاسی متبوعشان به میان آورد.  از مرحوم آیت‌ا... هاشمی و مجمع تشخیص؛ رئیس دولت اصلاحات و بنیاد باران که اساسا پیش از فتاح ملک بنیاد را خالی کرده بودند و احتیاجی به بردن نام وی نبود تا حدادعادل و احمدی‌نژاد که هم‌اکنون در املاک مدنظر رئیس بنیاد به فعالیت می‌پردازند. همین رویکرد است که باعث می‌شود عده‌ای مطرح کنند فتاح درصدد است تا با طرح چنین مسائلی خود را فارغ از جریانات سیاسی و عملگرا نشان دهد. در هنگامه‌ای که همه در خصوص انتخابات 1400 اظهارنظر می‌کنند و نام برخی افراد نیز مطرح می‌شود شاید طرح چنین مسائلی از جاذبه‌های خبری بیشتری برای جامعه برخوردار باشد.
   نه پتکی زدیم؛ نه کلنگی


 یک عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تخریب ساختمان کاخ مرمر زمانی که مجمع تشخیص در آن تشکیل جلسه می‌داد، اظهار داشت: فاصله بین دو طبقه کاخ مرمر حالت معمولی نداشت که با 15 پله بتوان بین دو طبقه جابه‌جا شد. به دلیل بلندی سقف بیش از 30 پله بین دو طبقه وجود داشت. نامه‌نیوز نوشت، محمد هاشمی رفسنجانی گفت: برخی مراجعان مجمع اعم از مهمان‌ها یا بعضی اعضا مسن بودند بر اثر پادرد نمی‌توانستند این پله‌ها را بالا بروند بنابراین در کنار یکی از درهای ورودی که جای خالی داشت و کریدوری بود، آسانسور یک‌نفره‌ای نصب شد. این آسانسور یک طبقه بالا و پایین می‌رفت، پس نه جایی خراب شد و نه هیچ پتک و کلنگی برای نصب آسانسور در کاخ مرمر استفاده شد. وی افزود: این روزها در رسانه‌ها خیلی مطرح شده، آقای فتاح تبلیغات انتخابات 1400 را خیلی زود شروع کرده است که علیه آقای هاشمی، آقای حداد، رئیس دولت اصلاحات و دیگران حرف‌هایی زده تا خودش را به اصطلاح مطرح کند. ناگفته نماند که بعد از آقای هاشمی تا دو سال کمیسیون‌های مجمع همچنان در کاخ مرمر تشکیل می‌شد. رئیس دفتر آیت‌ا... هاشمی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مجموع حرف‌های آقای فتاح یا از روی عدم آگاهی یا به‌منظور خاصی بیان شد. ان‌شاءا... که خدا همه را هدایت کند و اینگونه نخواهند نام نیک رفتگان را ضایع کنند.
ادامه در صفحه 6