مدرس خیابانی، وزیر نشد

مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد را در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار داد ولی در نهایت او نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور یافت. حضور نیافتن حسن روحانی از موضوعات مهم برای نمایندگان در این جلسه بود و عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد موضوعی بود که توانست در نهایت بر رأی نمایندگان تأثیر بگذارد. آن‌ها با ۱۴۰ رأی مخالف به مدرس خیابانی رأی عدم اعتماد دادند.
از چند روز گذشته اعلام شده بود که رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت حضور نمی‌یابد بر همین اساس اسحاق جهانگیری به همراه وزیر پیشنهادی صنعت و امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافتند.
در این جلسه محسن زنگنه، حسینعلی حاجی دلیگانی، علی‌اصغر عنابستانی و عباس گودرزی به عنوان مخالف و سیدسلمان ذاکر،‌ علی بابایی کارنامی، محمد خدابخشی و سیداحمد رسولی‌نژاد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی کردند. عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد موضوعی بود که در نطق نمایندگان مخالف مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین جمعی از نمایندگان در جریان استماع سخنان مخالفان مدرس خیابانی «احسنت احسنت» می‌گفتند.


۱۵ ماه مسئولیت مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت در این وزارتخانه نیز از دیگر موضوعاتی بود که مورد اشاره مخالفان قرار داشت. آن‌ها معتقد بودند او فرصت لازم را داشته و اقدام خاصی انجام نداده است؛ در بین موافقان هم علی بابایی کارنامه نماینده ساری از مافیای خودرو و فولاد سخن گفت که به گفته او به دنبال مدیریت برخی برای رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی هستند.
وزیر پیشنهادی نیز به مدت نیم ساعت از خود دفاع کرد و با توجه به آنکه آیین‌نامه فرصت یک ساعته برای دفاع رئیس جمهور پیش‌بینی کرده بود و او در جلسه حضور نداشت فرصتی برای دفاع معاون اول رئیس جمهور وجود نداشت. بنابراین معاون اول رئیس جمهور به همراه معاون پارلمانی و وزیر پیشنهادی با آغاز رأی‌گیری جلسه علنی مجلس را ترک کردند.
وزیر پیشنهادی صمت ضمن تشریع برنامه‌های خود عنوان کرد: اطمینان می‌دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه‌های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.
حسین مدرس خیابانی گفت: شرایط کنونی کشور سخت و البته اعتلابخش، سخت به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم و همراه شدن شیوع کرونا ویروس با آن که بی سابقه ترین فشار اقتصادی را در پی آن شاهد هستیم و اعتلابخش از جهت فرصت‌هایی که این شرایط برای خودکفایی و بلوغ توانمندی‌های تولید و صادرات ایجاد می‌کند،در کنار هم قرار گرفتن حاکمیت، مردم و نهاد‌های انقلابی در مدیریت شیوع کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است.
مدرس خیابانی عنوان کرد: از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی،حضور میدانی در بازدید از واحد‌ها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخش‌های صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان دو موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغه‌های نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالا دستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد.
بعد از توضیح وزیر و اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأی‌گیری آغاز شد و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند.
نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ با انتخاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند.
قالیباف رئیس مجلس پس از اعلام رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی گفت: از رئیس جمهور می‌خواهیم هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت را به مجلس معرفی کند.
پیش از آغاز رأی‌گیری در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه تذکری درمورد عدم حضور رئیس جمهور داد که به نظر می‌رسد توانست تا حدودی بر فضای جلسه رأی اعتماد تأثیر بگذارد.
او در این تذکر گفت: چطور گفته می‌شود رئیس جمهور به توصیه ستاد ملی کرونا در مجلس حضور پیدا نکرده در حالی که به یک میلیون دانش‌آموز می‌گوید در کنکور شرکت کنید؟ مگر خون شما رنگین‌تر است؟
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز تأیید کرد که نامه مکتوبی از دفتر ریاست جمهوری و همچنین امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور دریافت کرده که براساس آن اعلام شده رئیس جمهور برای حضور در مجلس از ستاد ملی کرونا استعلام کرده و آن‌ها حضور ایشان در مجلس را از جهت شرایط کرونایی به مصحلت ندانستند.
ستاد ملی کرونا مخالف حضور رئیس جمهور در مجلس بود
معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه حضور رئیس جمهور در مجامع تابع نظر ستاد ملی کروناست، از مخالفت این ستاد با حضور روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت در مجلس خبر داد.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به علت عدم حضور روحانی در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رئیس جمهوری اعلام امادگی کرده بودند که برای دفاع از مهندس خیابانی در مجلس حضوریابند، اما حضور ایشان در مجامع تابع تصویب ستاد ملی کرونا است و دفتر رئیس‌جمهور استعلام کرده بودند و ستاد هم به دفتر رئیس جمهور و به معاونت پارلمانی اعلام کرده بودند.حضور رئیس جمهور در مجلس به صلاح نیست و نباید در مجلس حضور پیدا کنند و ایشان را برای حضور در مجلس منع کردند و ما این موضوع را به رئیس مجلس و هییت رئیسه اعلام کرده بودیم و اقای جهانگیری از طرف ایشان حضور پیدا کردند.
وی درباره عدم اعتماد مجلس به مدرس خیابانی اظهار کرد: مدت سرپرستی آقای مدس خیابانی از امروز منقضی شده و اقای رئیس جمهور باید از مقام معطم رهبری برای اداره وزارتخانه با سرپرستی استجازه کنند و فکر می‌کنم‌ با استجازه از مقام معم رهبری این مشکل حل می‌شود.