آمریکا بدون تغییر محتوا قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را بزک کرد


نماینده آمریکا در سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه از تعویق یک هفته‌ای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.
کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که رای‌گیری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هفته آینده انجام خواهد شد.
بنا به برنامه شورای امنیت قرار بود سه‌شنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به رای گذاشته شود که با توجه به پیش‌بینی‌ها از شکست واشنگتن در موفقیت این کار، آمریکا تصمیم گرفت تا رای‌گیری را یک هفته به تعویق بیاندازد تا شاید بتواند اعضای بیشتری از شورای امنیت را همراه خود کند تا از شکست فرار کند.
وی که با شبکه العربیه مصاحبه می‌کرد، درباره این پیش‌نویس مدعی شد: «کشورها در برابر دو انتخاب هستند یا به حمایت از تروریسم یا به صلح رای دهند و کشورهای شورای امنیت سازمان ملل باید ابعاد پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را درک کنند».


کرفت تاکید کرد که واشنگتن تمام تلاش خود را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به کار خواهد گرفت.
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن گزینه‌های متعددی درخصوص تعامل با پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دارد و اگر پیش‌نویس این قطعنامه تصویب نشود تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهیم کرد.
وی مدعی شد که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مانع از توسعه فناوری هسته‌ای ایران خواهد شد.
اصلاحات موذیانه
در پیش‌نویس قطعنامه
واشنگتن اصلاحاتی را در پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته تا روز چهارشنبه هفته آینده نظر خود درباره این پیش‌نویس را ارائه دهند.
خبرنگار خبرگزاری رویترز در سازمان ملل خبر داد که واشنگتن در پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران اصلاحاتی انجام داده است.
خبرنگار رویترز گزارش داده آمریکا در این پیش‌نویس از اعضا خواسته تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید کنند.
براساس این اصلاحات موذیانه، تحریم تسلیحاتی ایران تا اطلاع ثانوی تمدید خواهد شد و پایان تحریم تسلیحاتی ایران به زمانی نامعلوم و نامشخص در آینده موکول خواهد شد.
در حقیقت آمریکا با هدف فریب اعضای شورای امنیت، بدون تغییر محتوا، پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را بزک کرد.
تحریم‌های تسلیحاتی ۱۳ ساله سازمان ملل علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود و در ماههای اخیر مقام‌های آمریکایی به شدت به تکاپو افتاده‌اند که مجدداً به صورت نامحدود، این تحریم‌های ضدایرانی را در شورای امنیت تمدید کنند.
دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.
با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
مراقب باشید فریب نخورید
یکی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل گفت، پیش‌نویس جدید قطعنامه چهارپاراگرافی آمریکا علیه ایران همچنان مجوز تحریم‌های نامحدود ایران را صادر می‌کند، بنابراین احتمالاً این قطعنامه تا روز جمعه شکست خواهد خورد.
ریچارد گاون، مدیر «گروه بحران بین‌المللی» در سازمان ملل با‌اشاره به قطعنامه جدید آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: اجازه ندهید که مختصر بودن پیش‌نویس جدید آمریکا شما را گول بزند. نکته کلیدی این است که این (پیش‌نویس) مجوز تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را می‌دهد و... چین و روسیه چنین چیزی را دوست ندارند. بنابراین به احتمال خیلی زیاد، پس این پیش‌نویس آمریکا تا روز جمعه شکست خواهد خورد.
دیپلمات‌های غربی و تحلیلگران پیش‌نویس قطعنامه پیشین آمریکا علیه ایران را بعنوان یک پیش‌نویس «ماکسیمالیستی» توصیف کرده بودند که شامل تعداد زیادی صفحات بود و کشورها را ملزم می‌کرد که محموله‌هایی که به یا از ایران می‌آیند را مورد بازرسی قرار دهند و شامل پیوستی از افراد و نهادهایی می‌شد که آمریکا در صدد قرار دادن آنها در لیست تحریم‌های هدفمند است.
پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه بر تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
عملکرد شورای امنیت در حال حاضر به صورت مجازی است و در صورتیکه قرار به رأی‌گیری باشد، اعضا ۲۴ ساعت برای ارائه پاسخ خود زمان دارند و نتیجه این رأی‌گیری در یک نشست عمومی اعلام خواهد شد.
تلاش مذبوحانه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مقاله‌ای در ایران دیلی آنلاین نوشت: من اطمینان دارم که -در هفته‌ها و ماه‌های حساس بعدی- اعضای شورای امنیت تلاشِ مذبوحانه انتخاباتیِ دولتِ مستأصلِ ایالات متحده را ناکام ساخته و اجازه نخواهند داد که در این روند آنچه از چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل باقی‌مانده است نابود شود.
ظریف در این مقاله نوشت: کارزار دروغ‌پراکنی دولت ایالات متحده –ازجمله ادعاهای غلط و جعلی درباره اجماع منطقه‌ای– درباره عواقب پایبندی امضا کنندگان باقی‌مانده از برجام به مفاد توافقنامه -از جمله عادی‌سازی همکاری‌های دفاعی ایران با جهان در ماه اکتبر- نیرنگی برای پنهان‌کردن انگیزه‌های واقعی و بدخواهانه آن است: آمریکا در فروپاشاندن قطعنامه ۲۲۳۱ علیرغم دو سال تحمیل بی‌رحمانه‌ترین «فشار حداکثری» که تاکنون به یک ملت تحمیل شده است - از جمله محروم کردن مردم عادی ایرانی از دسترسی به داروها و تجهیزات پزشکی در هنگام کشنده‌ترین بیماری همه‌گیر که دنیا در دهه‌های متمادی به‌خود دیده است—شکست خورد. اکنون آمریکا امیدوار است که با سوءتفسیر خود از مفاد همان قطعنامه‌ای که در سال ۲۰۱۸ آن‌را ترک کرد، سرانجام همان قطعنامه را نابود کند. این رفتار عمیقاً مخرب ایالات متحده کل ساختار ملل متحد را هدف گرفته است. شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته است تا با استفاده از سازوکار خود ملل متحد، این نهاد جهانی را نابود کند.
پیش‌نویس جدید
همانند قبلی است
به گزارش مهر، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آمریکا پس از مخالفت اعضای شورای امنیت، مجبور به عقب‌نشینی از پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد و نسخه دیگری را ارائه داد که آن هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیش‌نویس جدید در ماهیت و هدف مشابه پیش‌نویس قبلی است. به طور حتم شورا این پیش‌نویس را هم دوباره رد خواهد کرد.
واکنش روسیه
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره گمانه‌زنی‌ها درخصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران گفت، تلاش‌های واشنگتن برای تغییر مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ سازنده نیست.
در اولین واکنش یک مقام دولت روسیه به خبرهای رسانه‌ها‌ در رابطه با «اصلاحات» آمریکا در پیش‌نویس پیشنهادی خود به شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده مسکو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «تلاش‌های» ضدایرانی واشنگتن را توجیه‌ناپذیر و غیرسازنده خواند.
در روزهای گذشته یک دیپلمات چینی شاغل در سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تأکید کرد که قطعنامه‌ای که آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ارائه کرده، فاقد مبنای قانونی است.
علاوه‌بر این، دیپلمات‌ها در روزهای گذشته گفته‌اند که تلاش‌های آلمان، فرانسه و انگلیس (تروئیکای اروپا) تا آخرین فرصت برای مذاکره با روسیه و چین در راستای توافق بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکنون ناموفق بوده است.
تروئیکای اروپا همواره در اقدامات ضدایرانی با آمریکا هم‌صدا و همراه بوده‌اند.
روسیه و چین به صراحت گفته‌اند با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت از تصویب این قطعنامه جلوگیری خواهند کرد.
دیپلمات‌های غربی به بلومبرگ گفته‌اند آمریکا احتمالاً حتی از ۹ رأی لازم برای تصویب این قطعنامه و مجبور کردن روسیه و چین به استفاده از وتو هم برخوردار نخواهد بود.
وندی شرمن، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای منتهی به برجام به بلومبرگ گفت: «چنانچه دولت ترامپ این اقدام را انجام دهد و همه طرف‌های دیگر در آن سوی میز قرار بگیرند، دولت یکبار دیگر خودش را منزوی کرده و شکست خواهد خورد».
شرمن افزود: با توجه به خروج دولت ترامپ از برجام، آمریکا حقی برای استفاده از این مکانیسم ندارد.
واکنش مقام قطری به بیانیه ضدایرانی
در پی اقدام چند روز پیش دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر ارسال نامه‌ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت و استقبال وزیر خارجه آمریکا از این نامه، یک مقام مسئول قطری به صراحت از اهمیت ارسال این نامه کاست و گفت که مواضع شورای همکاری مبتنی بر مصوبات نشست‌های وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا است نه بیانیه‌های دبیرکلی.
«مطلق بن ماجد القحطانی» نماینده ویژه وزیر خارجه قطر برای مبارزه با تروریسم و میانجی‌گری برای حل اختلافات در گفت‌وگو با «الجزیره» در این‌باره گفت که مواضع توافق شده شورای همکاری خلیج‌ [فارس]، همواره منطبق بر مصوبات نشست‌های وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا است نه بیانیه‌های دبیرکل که صرفا بیانگر دیدگاه دبیرخانه این شورا است.
وی درباره بیانیه دبیرخانه شورای همکاری که خواستار تمدید تحریم بین‌المللی تسلیحاتی ایران گفت: ما در قطر معتقدیم که تحریم‌های کنونی علیه ایران به نتایج مثبتی منجر نمی‌شود و به حل بحران‌ها کمکی نمی‌کند. حل بحران‌ها باید بر اساس گفت‌وگو باشد.
این مقام مسئول قطری توضیح داد: ایران کشوری همسایه است و روابط مبتنی بر حسن هم‌جواری ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند. [ضمن اینکه] دولت و ملت قطر از موضع ایران به ویژه طی محاصره ظالمانه علیه قطر تقدیر می‌کنند.