شفافیت تبلیغات نامزدها به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد


احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان و مهرداد ویس‌کرمی نماینده خرم‌آباد و مخالف این طرح با حضور در خبرگزاری تسنیم به مباحثه پرداختند.
امیرآبادی به عنوان یکی از طراحان طرح شفافیت آرای نمایندگان در این میزگرد گفت: مجلس یازدهم در موضوع شفافیت، به مردم قول داده است و می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس فعلی نیز با اصل شفافیت موافق هستند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: ما در بحث شفافیت به‌دنبال شفافیت در دولت هم هستیم. خیلی از مذاکرات دولت دارای رانت است و اطلاعاتی در این مذاکرات وجود دارد که هرکس زودتر به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، یک رانت مالی، اقتصادی و حتی امنیتی برای او به وجود بیاید.
وی افزود: به‌طور مثال در جلسه شورای اقتصاد در دولت، تصمیمات اقتصادی سرنوشت‌سازی گرفته می‌شود که طبعاً ممکن است جزئیات تصمیمات صورت‌گرفته در این جلسه برای افرادی که به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم از این جزئیات آگاه می‌شوند، تولید رانت اطلاعاتی کند، یا به همین شکل در مذاکرات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا حتی مجلس خبرگان که به هر حال ممکن است مسائلی در جلسات این مجامع و نهادها مطرح شود که جنبه رانت اطلاعاتی داشته باشد.


باید رأی‌گیری به‌شکل علنی و شفاف باشد
امیرآبادی با‌اشاره به جزئیات طرح شفافیت مجلس گفت: از مهم‌ترین مسائلی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته، یکی این است که رأی الکترونیکی را به‌رسمیت شناختیم اما تصریح کردیم که باید رأی‌گیری به‌شکل علنی و شفاف باشد.
وی با بیان اینکه «باید شرایط برای مخفی‌کردن رأی‌گیری سخت شود» گفت: در پیش‌نویس طرح شفافیت آرای نمایندگان تصریح شده است که اگر چنانچه حداقل 15 نفر از نماینده‌ها درخواست غیرعلنی شدن رأی‌گیری را داشته باشند، این موضوع با رأی دوسوم کل نماینده‌ها (نه دوسوم حاضرین در جلسه رأی‌گیری) منظور شود.
اهمیت پخش مذاکرات کمیسیون‌ها
 برای تحقق شفافیت
امیرآبادی بیان کرد: نکته بعدی، شفافیت کمیسیون‌ها از جمله بحث مذاکرات و آرای کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. در این بخش نیز طرح به‌صراحت اعلام کرده است که باید شفافیت آرا در نظر گرفته شود.
ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و مخالف این طرح هم در این میزگرد گفت: بسیاری از مشکلات فعلی کشور به‌دلیل عدم‌شفافیت است.
با شفافیت مخالف نیستیم اما
طرح مزبور، قابل امضا نیست
نماینده مردم خرم‌آباد بیان کرد: در ارتباط با طرح شفافیت آرای نمایندگان به‌واقع بحث ما بر سر اصل شفافیت نبود، مسئله ما بر سر بعضی مسائل بود که گاهی این شفافیت ممکن است خودش یک دیکتاتوری ایجاد کند، کمااینکه در ابتدای مجلس یازدهم نیز درباره طرح شفافیت آراء شاهد بروز چنین جوی بودیم، به‌طوری که یک دوقطبی کاذب مبنی بر موافقان و مخالفان شفافیت در مجلس ایجاد شد.
وی افزود: همین مسئله نیز در موضوع طرح شفافیت آرا فضای مجلس را تحت‌الشعاع قرار داد و عده‌ای از نمایندگان علیرغم اینکه اساساً این طرح را ندیده بودند ولی براساس جو غالب اقدام به امضای آن کردند. از سوی دیگر نیز آن دسته از نمایندگانی که پس از قرائت پیش‌نویس ابهاماتی برایشان ایجاد شده بود از ترس اینکه در افکار عمومی به‌عنوان نماینده مخالف شفافیت شناخته شوند، از بیان مخالفت خود با طرح مذکور خودداری کردند.
ویس کرمی با‌اشاره به علت مخالفت خود با طرح شفافیت نمایندگان گفت: حرف ما این است که می‌گوییم تا وقتی این طرح پخته نشده و نظرات مختلف شنیده نشود و تا وقتی این طرح به‌شکل واقع‌بینانه مورد بررسی قرار نگیرد، حق داریم آن را نپذیریم و حتی امضا نکنیم، کما اینکه من معتقدم طرحی که داده شد، قابل امضا نیست و جای کار دارد و مرکز پژوهش‌ها هم به آن ایراد اساسی گرفت، بنابراین بنده نه‌تنها با شفافیت در آرای نمایندگان موافق هستم بلکه بر این باورم که این شفافیت باید به رفتار و اموال و انتصابات نمایندگان نیز تسرّی پیدا کند منتها در قالب طرح‌هایی معقول و قابل اجرا.
نماینده مردم خرم‌آباد با بیان اینکه اگر استثناها در شفافیت لحاظ نشود آسیب می‌بینیم، اظهار داشت: طرح شفافیت شتاب‌زده ارائه شد.
طرح شفافیت آرا تا دو ماه آینده
 به صحن می‌آید
امیرآبادی نیز با بیان اینکه قانون شفافیت هزینه‌های کاندیداها به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد، گفت: طرح شفافیت آرا نیز نهایتاً تا دو ماه آینده به صحن می‌آید.