واکسن‌های ایرانی کرونا تقریباً مدل انسانی را پاس کرده‌اند


به گزارش ایرنا، سعید نمکی دیروز در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تولید واکسن کرونا در کشور اظهارداشت: هنوز حرف‌های زیادی درباره واکسن کرونا در جهان وجود دارد و به نتیجه قابل قبولی در این زمینه نرسیدیم. مشابه این ویروس تاکنون دیده نشده و در نتیجه تهیه این واکسن هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اینکه این واکسن یا در جهان چه زمانی به بازار می‌آید و آیا واکسنی که به بازار می‌آید، طول مدت ایمنی آن چقدر خواهد بود مورد تردید است.
نمکی ادامه داد: در مجمع بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت هم شرکت کرده و سبد خود را در خرید گذاشته‌ایم تا اگر جایی از جهان این واکسن را عرضه کرد، بتوانیم این واکسن را برای شهروندان خود خریداری کنیم.
وی افزود: رسانه‌ها به مردم این را یاد بدهند که تا زمانی که واکسن موثر نیامده، موثرترین پدیده شستن دست‌ها، رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه‌های بهداشتی است.
ماجرای تعویق کنکور


وزیر بهداشت: در پاسخ به سؤالی درباره کنکور گفت: اعلام نکردیم که کنکور به تعویق افتاد. وقتی پروتکل‌های ما نسبت به پروتکل‌های برگزاری کارشناسی ارشد و دکتری سخت‌تر شد، وزیر علوم و رئیس‌سازمان سنجش اعلام کردند که اگر بخواهیم این پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تر را اجرا کنیم، نیازمند وقت بیشتری برای فضایابی هستیم. در نتیجه اعلام کردیم که این موضوع باید در ستاد ملی کرونا مطرح شده و تعویق آن تصویب شود. نمکی ادامه داد: خانواده‌ها در اضطراب بودند و در این زمینه جلسه‌ای گذاشتیم و دیدیم که این تامین فضا را می‌توانیم انجام بدهیم. در نتیجه اعلام شد که تاریخ همان تاریخ باشد و کل این موضوع در کمتر از ۲۴ ساعت طول کشید. اصرار ما این بود که باید پروتکل‌ها سخت‌گیرانه‌تر باشد. موضوع کنکور تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست و تصمیم وزارت بهداشت یا وزارت علوم نیست.
 30 درصد از یک میلیارد یورو را دریافت کردیم
وی درباره یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی نیز گفت: از این یک میلیارد یورو، ۳۰ درصد اولیه را تحویل گرفتیم که بیشتر آن هم در کاهش درآمدهای بیمارستان‌ها، قسمتی برای دارو و تجهیزات پزشکی، قسمتی برای تامین اکسیژن برای مراکز درمانی و قسمتی هم برای توسعه زیرساخت‌هایی مثل تخت آی سی یو هزینه شده است. بعد از آن هم هنوز دریافتی از این مبلغ نداشتیم.
علت نوسان آمار کرونا
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره نوسان آمارهای کرونا اظهارداشت: نوسان آمار معمولا نشان از یک راست گویی و صداقت در سیستم است. این نوسان حاصل کم یا زیاد شدن مرگ و میرها در کشور است. اگر امروز بستری در یک استان بالا برود، ۱۵ روز دیگر مرگ‌ها افزایش پیدا می‌کند و وقتی موج جدید می‌رسد، تغییری دیده می‌شود. این را بدانید که آمارهای کرونا در ایران یکی از دقیق‌ترین و منطبق بر حق‌ترین آمارهاست.