رد گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت از سوی مجلس یازدهم مدرس خیابانی وزیر نشد

گروه بازار و سرمایه - مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه به ریاست محمد قالیباف بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس‌خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد را در دستور کار جلسه علنی روز گذشته نمایندگان قرار داد. در این جلسه نمایندگان با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ آرا با حضور حسین مدرس‌خیابانی در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند.
پس از برکناری رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر روز 22 اردیبهشت‌ماه سال جاری در خبری ناگهانی پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نوشت: «حسن روحانی، رئیس جمهوری در حکمی حسین مدرس‌خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صمت به جای رضا رحمانی منصوب کرد.»
مدرس‌خیابانی که از سه ماه پیش و درپی برکناری ناگهانی رضا رحمانی، سمت سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده داشت، پس از گمانه‌زنی‌های بسیار به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی بیش از ۱۷ سال در پست‌های مختلف وزارت صمت مشغول فعالیت بوده و همین مسئله باعث شده بود که بسیاری از صاحب‌نظران آن را بهترین گزینه دولت به عنوان وزیر پیشنهادی صمت بدانند. چندی پیش محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در توئیتر خود درخصوص وزیر پیشنهادی صمت نوشت: «پس از کش و قوس‌های فراوان بلاخره آقای مدرس‌خیابا‌نی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی شدند، با توجه به عملکرد مثبت ایشان، مطمئنا این انتخاب بهترین گزینه دولت بوده است.»
اما برخلاف انتظار عده‌ای از فعالان اقتصادی و برخی از نمایندگان مردم، مجلس یازدهم با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت مخالفت کرد.


عدم حضور رئیس جمهور بی‌حرمتی به مجلس است
جلسه رای اعتماد به حسین مدرس‌خیابانی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه برگزار شد و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به نیابت از رئیس‌جمهوری و دولت در صحن علنی حاضر شد. در این جلسه برخی نمایندگان مجلس نسبت به حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در جلسه علنی اعتراض کردند و بر همین اساس هیئت‌رئیسه مجلس با استناد به قانون و تاکید بر حضور و دفاع رئیس‌جمهوری از وزیر پیشنهادی، اجازه صحبت و دفاع به جهانگیری ندادند. در این میان علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی این عمل رئیس‌جمهور را بی‌حرمتی به مجلس دانست. محمدباقر قالیباف در پاسخ به انتقادات نمایندگان درباره حضور نیافتن رئیس‌جمهوری گفت: «نامه‌ای از طرف ستاد ملی کرونا رسمی و کتبی به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده و در آن بر لزوم حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در صحن علنی تاکید شده است. رئیس‌جمهوری بر اساس قانون از ستاد ملی کرونا برای حضور در مجلس استعلام گرفته و این ستاد اعلام کرده‌اند که صلاح نمی‌بینند در شرایط کرونا ایشان در صحن علنی مجلس حاضر شوند.»
شرایط کنونی کشور سخت است
طی در جلسه علنی روز گذشته مجلس حسین مدرس‌خیابانی ضمن تشریع برنامه‌های خود گفت: «اطمینان می‌دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه‌های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد. شرایط کنونی کشور سخت و البته اعتلابخش، سخت به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم و همراه شدن شیوع کرونا ویروس با آن که بی‌سابقه‌ترین فشار اقتصادی را درپی آن شاهد هستیم و اعتلابخش از جهت فرصت‌هایی که این شرایط برای خودکفایی و بلوغ توانمندی‌های تولید و صادرات ایجاد می‌کند، در کنار هم قرار گرفتن حاکمیت، مردم و نهاد‌های انقلابی در مدیریت شیوع کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است. از رویکردهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی، حضور میدانی در بازدید از واحدها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخش‌های صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان دو موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغه‌های نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالا دستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد.»
مخالفان مدرس‌خیابانی چه گفتند؟
در این جلسه تعدادی از موافقان و مخالفان برنامه‌های مدرس خیابانی پای تریبون مجلس آمدند و به بیان توضیحاتی پرداختند‌. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه گفت: «عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهم‌ترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد».
وی بیان کرد: «آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازه‌ها و نسل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است.»
از سوی دیگر عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مدرس‌خیابانی ۱۵ ماه بالاترین اختیارات را در وزارت صنعت داشته گفت: «مدرس خیابانی به جای اینکه کاندیدای اخذ رای برای وزارت باشد باید در جایگاه پاسخگو قرار گیرد. امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. ما هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور نداریم بلکه شاخص ما انقلاب، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. ما دلسوز دولت هستیم.»
چرا مدرس‌خیابانی باید پاسخگو باشد؟
در مقابل مخالفان موافقان، وزیر پیشنهادی دولت را بهترین گزینه برای وزارت صمت دانستند و معتقد بودند که رای به مدرس خیابانی یعنی مدیریت صحیح وزارت صمت و رسیدن به ثبات بازار است. علی بابایی‌کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری یکی از موافقان صبح روز چهارشنبه در بخشی از سخنانش تاکید کرد: «کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس‌خیابانی رای ندهیم. مخالفان عزیز سخنان شما صحیح است، ولی چرا مدرس‌خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی‌دلیگانی بدانید آقای مدرس‌خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟»
از سوی دیگر احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی سلامت و دیانت را به عنوان ویژگی‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برشمرد و گفت: «نباید تمام مشکلات ۷ سال دولت را برگردن آقای خیابانی انداخت. بنده در دوره‌های قبلی کمتر به عنوان موافق وزیر صحبت کردم و عمدتا مخالف بودم. در دولت‌های سازندگی و اصلاحات در مجلس حضور داشتم و آقای جهانگیری هم خاطرش است که در آن زمان به عنوان مخالف وزیر صنایع صحبت کردم.»
گزینه جدید وزارت صمت کیست؟
حسین مدرس‌خیابانی، گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری روز گذشته نتوانست رای اعتماد نمایندگان را از آن‌ خود کند، حالا در این شرایط رئیس جمهوری تنها ۳ ماه فرصت دارد تا فرد دیگری را به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت صنعت به مجلس معرفی کند. گزینه‌های مختلفی برای تصدی وزارت صنعت به گوش می‌رسد که از میان آنها باید به محمد خوش‌چهره، اقتصاددان، محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار، غریب‌پور رئیس فعلی سازمان توسعه، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی و اردشیر سعد‌محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد. حال باید منتظر ماند و دید که گزینه جدید وزارت صمت چه کسی است؟
سایر اخبار این روزنامه
آذری‌جهرمی: بیمار بودم پاسخ وزیر جوان به شایعه قهر از دولت ژوبین صفاری بدن‫های یخ‫ زده از وعده‫های پوچ وزیر بهداشت با تاکید بر تداوم رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کووید19 خبر داد انتخاب یک زن رنگین‌پوست به عنوان معاون اول کاندیدای حزب دموکرات آمریکا چه پیام‌هایی دارد؟ آیا سالن‌های سینما با وجود اکران‌های به‌هم ریخته و بلاتکلیفی‌ها می‌توانند زنده بمانند؟ آمریکا از طرح قطعنامه‌ای که احتمالا رد می‌شود چه هدفی را دنبال می‌کند؟ معمای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ظاهرا اوضاع مالیات خوب است چهارراه تامین کسری بودجه، ورود ممنوع استقراض! رد گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت از سوی مجلس یازدهم مدرس خیابانی وزیر نشد روحانی: کسی که به کار دولت ایراد می‌گیرد، بیاید و لطفاً بگوید راهکارش چیست؟ گلایه رئیس‌جمهوری از هجمه‌ها به اقدامات دولت وزیر نفت: اختلافی میان وزارتخانه های نفت و اقتصاد نیست و نبوده است امیر دریادار سیاری اعلام کرد آمادگی ارتش برای انجام ماموریت‌های پدافند زیستی رسانه‌ها از پذیرش اعاده دادرسی دادستان پیشین تهران خبر دادند سعید مرتضوی به قوه قضائیه باز می‌گردد؟! سخنگوی سپاه: آماده واگذاری مکان های آموزشی و ورزشی خود برای برگزاری کنکور هستیم