عرضه نفت در بورس با سازوکار پیشنهادی مجلس خواهد بود

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و در ادامه رسیدگی به لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شـده در بورس و اوراق بهـادار در دستور کار قرار گرفت. همچنین نکته قابل ذکر در مورد جلسه دیروز اعلام وصول طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات دولتی دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی بود.
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور دیروز مجلس شورای اسلامی در واکنش به انعقاد قرارداد بین امارات و رژیم صهیونیستی، گفت: سازش ذلیلانه خاندان حاکم بر کشور امارات متحده عربی با رژیم جنایتکار صهیونیستی خیانتی آشکار به ارزش‌های انسانی، آموزه‌های اسلام، امت اسلامی و آرمان فلسطین است. پرده تزویر، ریا و نفاق نسبت به آرمان قدس شریف دیگر برافتاده است و دشمنان انسانیت و خائنان به امت اسلامی چهره واقعی خود را آشکار کردند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی معیار روشن تشخیص حق‌طلبان و عدالت خواهان جهان از منافقان و جنایتکاران است. کسانی که با رژیم صهیونیستی طرح دوستی بریزند در نظر تمام امت اسلامی خائن و جنایتکار و همدست در تمامی اقدامات شومِ گذشته، حال و آینده رژیم منحوس صهیونیستی خواهند بود.
تقدیر از نمایندگان آزاده


قالیباف در ادامه افزود: همچنین سی امین سالگرد باشکوه ورود آزادگان سرافراز و قهرمان کشور عزیزمان را گرامی می‌داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری، این عزیزان آزاده الماس‌های درخشان هستند. در این روز یاد و خاطره سید آزادگان مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی نماینده دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی را که در دوران اسارت نقطه امید و راهنمای آنان بود ارج می نهیم.
در بخش دیگری از جلسه دیروز مجلس، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور اسامی نمایندگان آزاده را قرائت کرد.
در ادامه، سید احمد آقایی نماینده دزفول، حجت‌الله فیروزی نماینده فسا، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و محمدرضا احمدی نماینده رشت در جایگاه هیئت‌رئیسه حضور پیدا کرده و رئیس‌مجلس شورای اسلامی با تقدیم لوح تقدیر از آنها تجلیل کرد.
طرح گشایش اقتصادی
محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: از ساعت ۸:۱۰ جلسه غیرعلنی مجلس جهت بررسی فروش اوراق سلف نفتی که در دستور کار شورای عالی هماهنگی اقتصادی است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه این مسئله در دستور کار شورای عالی هماهنگی اقتصادی است، لازم بود همه نمایندگان هم درباره این موضوع نظرات خود را مطرح کنند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس گزارشی درباره این موضوع ارائه کردند و قطعاً جمع‌بندی‌های این جلسه می‌تواند در تصمیم‌گیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی تأثیرگذار باشد. قرار بر این شد که کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی به صورت جداگانه و یا مشترک این مسئله را مورد رسیدگی قرار دهند و نهایی کنند.
قالیباف همچنین با‌اشاره به برگزاری کنکور سراسری در هفته جاری گفت: در بخش دیگری از جلسه غیرعلنی قرار بر این شد با توجه به اینکه پایان این هفته کنکور سراسری برگزاری می‌شود، برخی از اعضای کمیسیون‌های بهداشت و درمان و آموزش در حوزه‌های انتخابیه خودشان بر روند برگزاری کنکور نظارت داشته باشند و توجه کنند، پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود.
در چارچوب تصمیم مجلس
محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: امروز ابهامات مربوط به طرح گشایش اقتصادی و بحث عرضه نفت در بورس در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس‌مجلس در این جلسه توضیحاتی درباره مباحثی که در ستاد هماهنگی سران قوا مطرح شده است، ارائه کرد که بر اساس این گزارش، کلیات موضوع مذکور در جلسه شورای هماهنگی سران قوا تصویب شده است و قرار است در جلسه بعدی، جزئیات آن مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی ادامه داد: در جلسه غیرعلنی مجلس، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس و چند تن از نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره این موضوع مطرح کردند.
فرهنگی با‌اشاره به اظهارات نمایندگان در این جلسه، گفت: تاکید نمایندگان، تعیین محدوده اختیارات شورای هماهنگی سران قوا بود و درخواست‌شان این بود که قالیباف، تصمیمات مجلس را در جلسات شورای هماهنگی سران قوا عنوان کند. رئیس‌مجلس در این جلسه تاکید کرد که موضوع عرضه نفت در بورس قطعاً در چارچوبی خواهد بود که مجلس تصمیم می‌گیرد و در نشست شورای هماهنگی نیز با فروش نفت به صورت اوراق و مدت‌دار مخالفت شد و هر فروشی به صورت نقدی و از طریق بورس خواهد بود.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجموع نمایندگان و رئیس‌مجلس تاکید داشتند که هر تصمیمی باید در چارچوب قوانین و مجوز اختیارات مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا باشد.
حمایت از توان موشکی و بنیه دفاعی
علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز، بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از صنعت دفاعی و صیانت از قدرت موشکی به مناسبت سالروز صنعت دفاعی را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «به مناسبت سالروز صنعت دفاعی در بحبوحه تحریم‌های ظالمانه، فراگیر و مستمر استکبار جهانی که به نحو آشکار و جدی، بنیانها و ظرفیتهای انقلاب اسلامی ایران را نشانه رفته و از هیچ کوشش منجر به تضعیف این نظام الهی و مردمی، جمهوری اسلامی فروگذار نمی‌نمایند. آنچه امید به فتح و چیرگی بر استیلای جبهه دشمن را به چشمه‌ساران بالندگی و تعالی بدل نموده و چون کوهی سترگ از دستاوردهای رفیع و بی‌مانند نظام اسلامی، صیانت می‌نماید، آمادگی دفاعی و جهاد بی‌وقفه شرافتمندانه فرزندان خدوم در عرصه قدرت بازدارندگی و صنعت دفاعی است.»
در ادامه این بیانیه آمده: «خدمت‌گذاران صدیق کشور در صنعت دفاعی با تاسی به راهبری‌های راهگشای فرماندهی معظم کل قوا، با عزمی راسخ گام‌های بلند و اطمینان بخش را در توسعه صنعت دفاعی طی نموده‌اند و امنیت، آرامش، صلابت و استواری را برای ملت شریف ایران به ارمغان آورده و پیام صلح و ثبات را به دوستان در منطقه و جهان تقدیم نموده اند، انتظار میرود؛ نخبگان مرتبط و فعال در صنعت دفاعی و شرکتهای دانش‌بنیان و شبکه همکار دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، مشارکت مؤثرتر در تداوم پیشرفت‌های فناوری دفاعی فراتر از روند موفق کنونی، به عمل آورند.»
نمایندگان مجلس افزوده اند: «در راستای تأمین نیازهای اصلی کشور در حوزه اقتصاد به ویژه اولویت جهش تولید با استفاده از ظرفیت‌های مازاد و توانمندی‌های صنایع دفاعی در بخش غیر نظامی برای نیل به اهداف تولید ملی و با اتکا به ظرفیتهای داخلی با مشارکت بخش خصوصی اولویت داده شود و مجلس انقلابی، اصلاح و توسعه قوانین مقتضی را در دستور کار قرار خواهد داد.»
در بخش پایانی این بیانیه می‌خوانیم: «همانگونه که مقام معظم رهبری در سال جاری پیشرفتهای صنعت دفاعی را «پیشرفتهای حیرت انگیز» و «تولیدات شگفت آور» بیان فرمودند، با درک اهمیت راهبردی تلاش‌های صورت گرفته جهادگران عرصه خطیر صنعت دفاعی کشور، حمایت و مراتب قدرشناسی بی‌دریغ و همه‌جانبه خود را از صنعتگران مبتکر و کارآمد دفاعی قاطعانه اعلام میداریم.»
افزایش سرمایه شرکت­‌های پذیرفته شده
 در بورس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، ماده یک لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم را بررسی و به تصویب رساندند.
مطابق با این مصوبه، شرکت‌های پذیرفته‏ شده در بورس تهران یا فرابورس ایران که کنترل و یا مالکیت بیش از ۵۰ درصد سهام آنها در اختیار دستگاه‏‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی قرار دارند، موظفند از تاریخ لازم‏ الاجرا شدن این قانون تا پایان مدت اعتبار قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تأمین منابع مالی موردنیاز خود از طریق بازار سرمایه را پس از تصویب درخواست افزایش سرمایه در مجمع عمومی شرکت، از محل افزایش سرمایه به روش صرف سهام با سلب حق تقدم از سهامداران و عرضه عمومی آن انجام دهند.
استفاده از سایر روش‌های تأمین منابع مالی از بازار سرمایه، منوط به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عدم امکان تأمین مالی از طریق مذکور است.
بر اساس تبصره این ماده، شرکت‌های تحت کنترل شرکت‏‌هایی هستند که به تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس آخرین اطلاعات مالی حسابرسی شده خود به طور مستقیم و یا غیرمستقیم توانایی راهبری سیاست‌های مالی و عملیاتی این شرکت‌ها را دارند و یا از توانایی نصب و عزل اکثریت اعضای هیئت مدیره یا سایر ارکان اداره‌کننده و یا بیش از نصف حق رای واحد تجاری مستقلاً یا از طریق توافق با سایر سهامداران برخوردار هستند.