ظریف: آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را اجرا کند

دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند.
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ‌ترامپ طی سخنرانی در باشگاه گلف خود در شهر «بدمینستر» با اذعان به اینکه واشنگتن از قبل می‌دانست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رأی نمی‌آورد، مدعی شد: ما می‌دانستیم که نتیجه رأی‌گیری چه می‌شود، ولی بازگشت تحریم‌ها را امتحان می‌کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعا کرد که ایران بسیار مشتاق است تا او در انتخابات شکست بخورد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در مراسم تودیع و معارفه سخنگوی وزارت امور خارجه با‌ اشاره به اینکه همه ما می‌دانیم گام بعدی آمریکا اسنپ‌بک(مکانیسم بازگشت تحریم‌ها در برجام) است، گفت: آمریکا در این مورد هیچ حق قانونی ندارد؛ اگر اسنپ‌بک(مکانیسم ماشه) اینقدر برای آمریکا ساده بود چرا دو سال پیش و یا دیروز و همچنین به جای به رأی گذاشتن تمدید تحریم تسلیحاتی از آن استفاده نکرد.
ظریف با تأکید بر اینکه اسنپ بک آمریکا آن‌قدر غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست، افزود: آمریکایی‌ها این را می‌دانند. نباید فکر کنیم، چون آمریکایی‌ها دائم این را تکرار می‌کنند پس می‌توانند از اسنپ‌بک استفاده کنند.


در برجام نیستیم که از مکانیسم ماشه استفاده کنیم
آنتونی بلیکن، مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در یک پیام توییتری به توییت اخیر «ریچارد گلدبرگ» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا که مدعی بود آمریکا صلاحیت فعالسازی مکانیسم ماشه را دارد، پاسخ داد. این دیپلمات آمریکایی با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به «مکانیسم ماشه» با توجه به خروج دو سال پیش دولت ‌ترامپ از برجام، نوشت: راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای «شرکت‌کننده» (اعضای برجام) است. کاخ سفید در (زمان) خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام» قرار داد.
گلدبرگ که پیشتر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را خطری برای ثبات جهانی توصیف کرده بود، روز شنبه در پیامی ‌توییتری، واشنگتن را واجد شرایط فعالسازی مکانیسم ماشه دانسته بود.
پیش از آن شرمن نیز در پیامی ‌توییتری اعلام کرده بود که بند مکانیسم ماشه مربوط به اعضای برجام می‌شود.
وی در این خصوص گفته بود: تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و نه برجام است. برجام مورد تأیید قطعنامه 2231 است اما بند «مکانیسم ماشه» در خود برجام
است.
واکنش سخنگوی بورل
سخنگوی «جوزپ بورل»‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت، از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد.
به نوشته خبرگزاری آلمان، سخنگوی بورل گفت: «آمریکا به طور یکجانبه در ماه می‌۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده است و هیچ مشارکتی در ساختارها و فعالیت آن نداشته است. به همین دلیل نمی‌توان آمریکا را عضوی از برجام دانست».
«رادیو فردا» به نقل از این منبع آلمانی نوشت: «بنابراین ما این نکته را در نظر داریم که آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به مکانیسم‌های مخصوص طرف‌های برجام (از قبیل مکانیسم ماشه) رجوع کند».
مارک فیتزبرگ، کارشناس برجسته و دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه «آیا آمریکا خواهد توانست مکانیزم ماشه را فعال کند یا خیر؟» در مطلبی نوشت: آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه مدعی خواهد شد که ایران مرتکب ‹تخطی چشمگیر› از برجام شده است و در نتیجه ۳۰ روز بعد باید تحریم‌های سازمان ملل برگردانده شود، مگر اینکه شورای امنیت به ادامه ‹فقدان تحریم›‌های سازمان ملل رای بدهد که البته با وتوی آمریکا مواجه می‌شود.
فیتزبرگ در ادامه نوشت: برای اینکه کار به آنجا کشیده نشود، دیگر اعضای شورای امنیت با استناد به موارد آئین نامه‌های داخلی شورا رای خواهند داد که تلاش آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه از دستور کار شورا خارج شود. لذا جلسه‌ای برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه برگزار نخواهد کرد.
این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه نوشت: پس ۳۰ روز مهلتی هم در کار نخواهد بود. نهایتا آمریکا به‌طور یکجانبه مدعی خواهد شد که مکانیسم ماشه به جریان افتاده و بقیه اعضا شورا خواهند گفت که به جریان نیفتاده است. در نتیجه عملاً هیچ تأثیری بر روی ایران فراتر از تحریم‌های موجود آمریکا نخواهد داشت.
فیتزبرگ تصریح کرد: دولت آمریکا می‌داند که راه به جایی نمی‌برد. نتیجه اجرای مکانیسم ماشه توسط واشنگتن، ضربه زدن به منافع آمریکا و جایگاه شورای امنیت و تحقیر دگرباره ایالات متحده خواهد بود.