این برجام نمرده بود

گروه سیاسی/  جلسه تودیع و معارفه سخنگویان قدیم و جدید وزارت خارجه فرصتی شد تا محمدجواد ظریف توضیحات مبسوط‌‌تری درباره آنچه این روزها موفقیت دیپلماسی ایران در شورای امنیت و شکست تاریخی امریکا می‌خوانند بدهد.
روز جمعه قطعنامه امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برخلاف نص برجام به‌جز خود امریکا تنها یک رأی مثبت از جمهوری دومینیکن گرفت و 11 عضو دیگر شورای امنیت رأی ممتنع دادند. رأی مخالف چین و روسیه هم سبب‌ساز این رویداد تاریخی  یا به تعبیر رئیس جمهوری شکست ماندگار دونالد ترامپ شد. با این حال در داخل کشور آنگونه که انتظار می‌رفت از این موفقیت استقبال چندانی نشد. برخی خبرگزاری‌های خاص، حتی یک خبر تولیدی در‌این‌باره منتشر نکردند. این شکست تاریخی یا موفقیت ایرانی در جلسه علنی دیروز هم راهی به نطق‌ها و تذکرات نمایندگان مجلس نبرد.
 حالا ظریف معتقد است که از طریق دیپلماسی عمومی باید این موفقیت بزرگ تبیین شود. او البته طیف‌های داخلی برجام را هم تلویحاً خطاب قرار داد همان‌ها که خیلی پیش‌تر حکم باطل شد به برجام زده بودند اما حالا به گفته رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همین سند نیمه جان در برابر امریکا ایستاده و او را شکست داده است.
ظریف توضیحات خود را اینگونه آغاز کرد که وظیفه اصلی وزارت خارجه دفاع از جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی است، یعنی وزارت امور خارجه موظف است که اگر یک وقتی تعارض پیدا شد بین دفاع از سیاست‌های خود در داخل کشور و دفاع از منافع کشور در سطح بین‌المللی، خودش را فدای کشور کند، منافع صنفی و دستگاهی خود را فدای منافع ملی کند و اجازه بدهد در داخل کشور مورد هجمه قرار گیرد اما حرفی را مطرح نکند و توجیهی را برای سیاست‌ها و اقناع افکار عمومی مطرح نکند که به هزینه پیشبرد منافع ملی در سطح بین‌المللی تمام شود.


به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در ادامه به شکست بی‌سابقه دولت واشنگتن در جلسه اخیر شورای امنیت جهت بررسی قطعنامه پیشنهادی امریکا به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران اشاره کرد و گفت: فقط یک کشور همسو با امریکا رأی مثبت به این قطعنامه داد و ما نباید اهمیت اتفاقی که افتاد را فراموش کنیم. در شرایط کنونی روشن کردن افکار عمومی چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان یک وظیفه بسیار خطیر برای دیپلماسی است. درواقع این موضوع قسمت عمده از دیپلماسی کشور را در بر می‌گیرد.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که دیپلماسی عمومی در شرایط کنونی نقش برجسته‌ای در روابط پیدا کرده است و ساختن اذهان و شکل دادن به نگاه‌ها یکی از کارهای اساسی در حوزه دیپلماسی است.
ظریف افزود: این سؤال برای مردم پیش می‌آید که چطور برجامی که چند بار در داخل کشور تشییع و دفن شد، توانست امریکا را
۱۳ به ۲ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شکست دهد؟ چطور جسد برجام توانست امریکا را در شورای امنیت شکست دهد؟ برای مردم سؤال پیش می‌آید که نکند این حرکت امریکا هدفش چیز دیگری بوده است، چون آنها فکر می‌کردند برجام مرده است و خاصیتی ندارد. ما نیز در داخل کشور چون هدف‌مان دفاع از خودمان نبود بلکه هدف‌مان دفاع از کشور بود، نگفته بودیم که اخبار مرگ زودرس برجام مبالغه‌آمیز است، نگفته بودیم که نه تنها مبالغه‌آمیز است بلکه با حقیقت فاصله بسیار دارد به همین دلیل برای مردم از دیروز این سؤال به‌وجود آمده است چطور یک جنازه توانست امریکا را شکست بدهد، این چالشی است که اکنون با آن روبه‌رو هستیم.
ظریف ادامه داد: ترامپ بیش از یک سال پیش روزشماری را در وزارت خارجه گذاشت که ۷۰۰ روز دیگر تمدید تسلیحاتی ایران تمام می‌شود. یک روز یک روز کم می‌کرد. از آن وقت کارزار بین‌المللی را شروع کرد. در ماه ژوئن یک قطعنامه ۳۵ بندی تهیه کرد و هفته پیش به این نتیجه رسید که این قطعنامه ۳۵ بندی کم رأی می‌آورد و آن را عوض کرد و به قطعنامه چهار بندی تبدیل کرد که حداقل بتواند یک رأی آبرومند بیاورد.وی افزود: مسئول میز ایرانش (برایان هوک) را برکنار کرد که بتواند گناه شکست را به گردن آن بیندازد.
همه این اتفاقات افتاد. کجا طراحی کرده بود. همه ما می‌دانیم گام بعدی امریکا اسنپ بک هست. هیچ حق قانونی ندارد. اگر اسنپ بک اینقدر برای امریکا سهل و ساده بود چرا دو سال پیش نکرد؟ چرا دیروز انجام نداد؟ چرا برای اینکه این فضاحت را تحمل بکند انجام نداد؟ظریف پاسخ داد: چون یک اقدام کاملا غیرقانونی است. اقلاً روی این قطعنامه می‌شد یک رأی گرفت. اسنپ بک امریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و امریکایی‌ها این را می‌دانند. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: خیال نکنید اگر حرفی را بلند زدند و تکرار کردند حق دارند. امریکا می‌داند نمی‌تواند اسنپ بک کند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اظهار کرد: همان‌طور که امام خمینی‌«ره» فرمودند همه چیز ما از مردم است، اقتدار ما از مردم است و اگر ما اقتدار بین‌المللی می‌خواهیم، مردم باید نسبت به سیاست خارجی کشور توجیه باشند و حامی آن باشند. ظریف با تأکید بر اینکه وظیفه ما در دستگاه دیپلماسی دفاع از منافع ملی کشور در سطح بین‌المللی است نه دفاع از خودمان، ادامه داد: همان‌طور که عرض کردم دریافت حمایت عمومی برای سیاست خارجی، بزرگ‌ترین عامل اقتدار سیاست خارجی است.

برش
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه شد

مراسم تودیع سید عباس موسوی و معارفه سعید خطیب‌زاده به‌عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد. به‌گزارش ایرنا، ‌خطیب‌زاده در مراسم تودیع سخنگوی قبلی و معارفه سخنگوی جدید با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و در محل این وزارتخانه به‌عنوان دوازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه معرفی شد.  خطیب‌زاده پیش از این معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بوده است. دوازدهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکنون در سمت‌های مختلف از جمله به‌عنوان مدیر مجله انگلیسی وزارت امور خارجه، مدیر مسئول انتشارات وزارت امور خارجه، سرپرست دفتر مطالعات، مشاور معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه، دیپلمات در کانادا و آلمان و نهایتاً به‌عنوان معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی مشغول فعالیت بوده است.
سید عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه به‌عنوان سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان منصوب شده است.