سنوات ارفاقی بازنشستگان را در همسان سازی حقوق محاسبه کنید




مهسا قوی قلب


خبرنگار
براساس بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مردادماه سال‌جاری در حقوق آنها اعمال شد، به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، به حقوق مستمری‌بگیرانی که 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، 365 هزار تومان افزوده شد، همچنین مستمری‌بگیرانی هم که 35 سال به بالا سابقه پرداخت حق بیمه دارند، از این ماه 465 هزار تومان به حقوقشان اضافه شده است، این در حالی است که برخی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور تأمین اجتماعی بر این باورند که در همسان‌سازی حقوق، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند؛ آنها معتقدند که سنوات آنها در همسان‌سازی محاسبه نشده است و از 30 سال سابقه خدمت آنها فقط 20 سال محاسبه شده، یعنی میزان سختی کار آنها در همسان‌سازی، به حساب نیامده است. البته مسئولان سازمان تأمین اجتماعی اظهار می‌دارند که در روزهای جاری، جزئیات پایه سنواتی این افراد بازنگری خواهد شد.
یک مقام مسئول در کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه رقم 4 درصد باید در حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور اعمال شود، معتقد است: افرادی که 20 سال یا 25 سال سابقه خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند، رقم 4 درصد حقوق آنها به هر میزانی که باشد باید محاسبه و به سابقه خدمتی آنها اضافه شود. این بحث در توافقات اولیه بوده و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است که آن را اجرا کند.
دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به اجرایی شدن طرح، به «ایران» می‌گوید: کلیات طرح همسان‌سازی، خوب و اثربخش و با رضایتمندی بازنشستگان همراه شده است، اما در این بین گروهی از بازنشستگان در‌خصوص سنوات ارفاقی، اعتراضاتی داشتند. به گفته محمد اسدی، انتظار داریم در‌خصوص انتظارات جمعی از بازنشستگان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در جهت رسیدگی به مسائل مطرح شده، راهکارهای مناسبی اتخاذ کنند. همسان‌سازی حقوق، یکی از مطالباتی بود که پس از سال‌ها برای اولین بار عملیاتی شد. امسال با اختصاص 32 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای اجرای این طرح گام‌های خوبی برداشته شد. امیدوارم در‌خصوص مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمده در مدت زمان کوتاهی به نتایج مطلوب برسیم.
بازنشستگان سخت و زیان‌آور باید از تمامی مزایای بازنشستگی برخوردار باشند
دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران هم با بیان اینکه بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور دارای حقوقی قانونی هستند، به «ایران» می‌گوید: زودتر از موعد بازنشسته شدن افراد در مشاغل سخت و زیان‌آور به این دلیل است که آنها در شرایط کاری دچار مشکلات جسمی و روحی زیادی می‌شوند و از آن جایی که استانداردسازی در این قبیل مشاغل وجود ندارد، این افراد زودبازنشسته می‌شوند و طبعاً هم باید از کلیه مزایای بازنشستگی برخوردار شوند. به اعتقاد حسین حبیبی، بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور با میل و اراده خود نخواسته‌اند که بازنشسته شوند بلکه شرایط کارگاه محل خدمت آنها سبب بازنشستگی زودهنگام آنها شده است. از این‌رو مدیرعامل سازمان باید به این امر توجه بیشتری داشته باشد تا حقوق این دسته از بازنشستگان ضایع نشود، این درحالی است که در صورت ارائه شکایت، دیوان عدالت اداری، به نفع کارگر رأی خواهد داد و آنها هم مانند سایرین در همسان‌سازی حقوق، ارتقای حقوق خواهند داشت. او در ادامه پیشنهاد می‌دهد: سازمان تأمین اجتماعی بهتر است که برای حفظ منابع مالی اندک خود، پیگیر مطالباتش از دولت باشد بنابراین لازم است در تمامی مشکلات و موانع پیش روی بازنشستگان، مدیرعامل و مدیران سازمان تأمین اجتماعی باید دوشادوش و درکنار بازنشستگان قرار بگیرند و در رفع و حل مشکلات این قشر نهایت همدلی و همراهی را داشته باشند.
بازنشستگان نظرات اصلاحی را ارائه دهند
مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی هم در این‌باره می‌گوید از وضعیت معیشت بازنشستگان باخبر هستیم، این ادعا را نداریم که با اجرای همسان‌سازی وضعیت معیشتی تمام بازنشستگان بهبود یافته است. البته این میزان حقوق با زندگی حد متوسط قطعاً فاصله دارد و اگر خود من هم بازنشسته بودم و این حقوق را دریافت می‌کردم ناراضی بودم.
وی می‌افزاید: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با رقم همسان‌سازی، از اول مرداد ماه اعمال و احکام را صادر کردیم و واریز حقوق مرداد ماه با احتساب همسان‌سازی در حال اجرا است و از ۳.۵ میلیون بازنشسته، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حقوق مرداد ماه را دریافت کردند و حقوق ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم درحال پرداخت است. وی درباره اعتراض امروز بازنشستگان و بازنشستگانی که مشاغل سخت و زیان‌آور داشته اند، می‌گوید: فرمول افزایش با مشارکت نمایندگان بازنشستگان محاسبه شد و بخش عمده کاری که امروز انجام دادیم بر مبنای نظرات بازنشستگان بوده است، لذا اجرای همسان‌سازی بر ۳ محور است؛ یکی مبلغ پایه که بر حقوق بازنشستگان افزوده شده است و کسی اعتراضی برای این مبلغ ندارد. یکی هم براساس سوابق افراد است، فاصله این افراد با حداقل‌بگیران کمتر شده است و یکی هم براساس سابقه بیمه‌پردازی است این عامل سوم مبنی بر اصول صندوق‌داری و بیمه‌ای است.
سالاری درباره اعتراض امروز بازنشستگان به حقوقشان در چند شهر کشور، می‌گوید: درخصوص نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور و این که چه طور حساب کنیم تا میزان حق بیمه‌ای را که آنها داده اند، تبدیل به سابقه کنیم نظرات کارشناسی متفاوت است و با توجه به نظرات مختلف برای حقوق این دسته از بازنشستگان تصمیم‌گیری شده است. این گروه از بازنشستگان می‌توانند فرمول جدید را به ما دهند و نظرات اصلاحی را مستقیماً اعلام کنند تا تصمیم‌گیری شود.