آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن از هفته آینده


گروه راه و مسکن: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از پرداخت وام ودیعه مسکن تا هفته آتی خبر داد و گفت: ۱۵ بانک پرداخت این تسهیلات را برعهده خواهند گرفت.

پروانه اصلانی در گفتگو با وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، اعلام کرد: مقدمات پرداخت وام ودیعه مسکن که شامل شناسایی و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط استفاده از این تسهیلات بوده توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون اسامی واجدان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانکها اعلام شده است و پیشبینی میشود با برنامهریزیهایی که انجام گرفته در هفته جاری و یا نهایتا هفته آینده، پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط آغاز شود.

همکاری ۱۵ بانک در پرداخت تسهیلات به مستاجران

اصلانی افزود: ۱۵ بانک از جمله بانکهای ملت، ملی، سپه، صادرات، پرداخت این تسهیلات را برعهده خواهند گرفت و متقاضیان واجد شرایط می توانند با اعلام قبلی برای دریافت این تسهیلات در زمان اعلام شده به بانکها مراجعه کنند.

وی با یادآوری این مطلب که وام ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمیعت از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است، توضیح داد: سقف وام ودیعه مسکن طبق اعلام رسمی پرداخت می شود مگر آنکه متقاضیان خود درخواست مبلغی پایینتر را داشته باشند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنندگان وام ودیعه مسکن واجد شرایط را به بانک های پرداخت کننده معرفی کرده است. بانک ها ظرف چند روز آینده پرداخت وام ودیعه مسکن را آغاز خواهند کرد. وی اعلام کرد: هنوز پرداخت ها آغاز نشده است اما پیشبینی میشود وام ودیعه مسکن با هماهنگی بانکها طی این هفته و یا نهایتا هفته آتی به واجدان شرایط، پرداخت شود. بر اساس این گزارش، از تیرماه بحث ارایه وام ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومانی ودیعه به مستاجران نهایی شد و قرار شد به مستاجران شهرهای کوچک ۱۵ میلیون، کلانشهرها ۳۰ و تهرانی ها ۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن بدهند. با آغاز ثبت نام ۲.۲ میلیون نفر برای دریافت وام ودیعه اسم نویسی کردند. پالایش ثبتنام کنندگان از ۱۱ مرداد آغار شد و طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی با پایش درخواست متقاضیان دریافت وام مسکن تاکنون حدود ۷۰ هزار نفر واجد شرایط بودند و پرونده آنها نهایی شده است. روند دریافت وام ودیعه برای آنهایی که تایید شدهاند به این نحو است که افرادی که پالایش میشوند و تایید میشوند میتوانند با مراجعه به سامانه و سایت اعلام شده، بانکشان را انتخاب کنند که ۱۵ بانک عامل در ارایه این وام معرفی شدهاند و بعد از آن اسامی به شعب بانکها ارسال میشود. سپس افراد میتوانند با مراجعه به بانک و ارایه مدارک تشکیل پرونده دهند. طبق گزارش اعلام شده تا روز گذشته تعداد کسانی که اطلاعات خود را تکمیل کردند ۳۲۸ هزار نفر بودند که از این تعداد ۷۰ هزار نفر از آنها پالایش شدند.

بازپرداخت وام ودیعه مسکن چگونه خواهد بود؟

پیش از این سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه این تسهیلات به دو صورت قابل پرداخت است، گفته بود: با بررسیهای به عمل آمده و باتوجه به ملاحظات شرعی شورای فقهی بانک مرکزی، دو روش بنا به تمایل و انتخاب متقاضی برای بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده است. وی درخصوص روش نخست بازپرداخت اقساط گفت: در روش نخست، که به صورت یک ساله است، متفاضیان صرفاً سود تسهیلات را در ۱۲ قسط خود پرداخت میکنند و پس از گذشت ۱۲ ماه یک جا تسهیلات را بازپرداخت میکنند و با بانک تسویه میکنند. مبلغ هر قسط بازپرداخت تسهیلات در این روش برای مستأجران، در شهر تهران (تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی) تقریباً ۵۴۲ هزار تومان، سایر کلانشهرها (تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی) ۳۲۵ هزار تومان و در سایر شهرها (تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی) ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین نرخ سود در این روش ۱۳ درصد است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص روش دوم در نظر گرفته شده برای بازپرداخت این تسهیلات عنوان کرد: در روش دوم که به صورت سه ساله و با بازپرداخت ۳۶ ماهه است، روش توامان است؛ بدین معناکه مستأجران بخشی از سود و بخشی از تسهیلات را بازپرداخت میکنند و پس از گذشت ۳۶ ماه، با بانک تسویه میکنند