آیت‌الله محمد علی تسخیری دعوت حق را لبیک گفت

آیت‌الله محمدعلی تسخیری (زاده ۲۷ مهر ۱۳۲۳)، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور جهان اسلام، رئیس‌شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ظهر روز گذشته به دلیل عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش مهر، آیت‌الله تسخیری در سال ۱۳۷۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تأسیس کرد تا فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور در یک سازمان اداره شود. وی در سال ۱۳۸۰ از سوی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد و در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۱ از دبیری مجمع تقریب مذاهب کنار رفت و به سمت مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام منصوب شد.
دبیری مجمع جهانی اهل بیت(علیهم‌السلام) به مدت ۹ سال، مشاوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل و رئیس‌هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی از جمله مناصب وی بوده است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌قوه قضائیه در پیامی درگذشت آیت‌الله تسخیری را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: درگذشت عالم ربانی و اندیشمند مبرز جهان اسلام، مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری، که عمر با برکت خود را با درایت نظری و مجاهدت عملی، صرف افزایش وحدت و همدلی فرقه‌های گوناگون امت اسلامی نمودند، موجب تأثر و تألم گردید.


وی افزود: وجود ارزشمند آن فقیه فرزانه در حوزه مشاوره مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، ریاست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، منشأ خدمات و برکات فراوانی برای جامعه مسلمین و نظام جمهوری اسلامی بود که ان شاءالله موجب علو درجات روحانی و حشر در زمره صالحان و مجاهدان خواهد بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خاندان معزز آن مرحوم، صبر و اجر بازماندگان را از خدواند متعال مسئلت دارم.
زبان رسای فرهنگ اهل بیت(ع)
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با صدور پیامی خاطرنشان کرد: رحلت عالم پارسا، حضرت آیت‌الله تسخیری، دبیرکل فقید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عضو سابق مجلس خبرگان و مشاور مقام معظم رهبری، موجب تأثر و اندوه فراوان شد. این روحانی وارسته که از پیشگامان وحدت امت اسلامی در جهان اسلام و زبان رسای فرهنگ اهل بیت(سلام‌الله علیهم) بود، سالیان متمادی از عمر پربرکت خود را دلسوزانه صرف ترویج معارف دینی، تقریب مذاهب اسلامی و تعامل مستمر با فرهیختگان جهان اسلام نمود و کارنامه علمی درخشانی از خود به یادگار گذاشت.
رئیس‌جمهور افزود: اینجانب این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و همجواری با اولیاء الهی و برای عموم بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.
آیت‌الله تسخیری؛ منادی وحدت امت اسلامی
 با اثراتی ماندگار و بی‌نظیر
علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت آیت‌الله تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام را تسلیت گفت.
به گزارش فارس، در این پیام آمده است: خبر تاسف انگیز رحلت عالم ربانی و مجتهد عالی‌قدر جهان اسلام و مشاور عالی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در امور جهان اسلام، حضرت آیت‌الله محمد علی تسخیری که عمر بابرکت خویش را همواره در راه اعتلای ارزش‌های بلند و متعالی اسلام مصروف داشتند، موجب تاثر و تالم فراوان گردید. ایشان به عنوان شخصیتی تاثیرگذار در جهان اسلام، منادی وحدت امت اسلامی با اثراتی ماندگار و بی‌نظیر بودند و خدمات ارزشمندی را از خود به یادگار گذاردند و نام و یاد ایشان به نیکی همواره در اذهان ملت ایران و امت اسلامی ثبت و ضبط خواهد ماند.
ولایتی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله تسخیری در مسئولیت‌های خطیری همچون نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، ریاست شورای عالی و سال‌ها دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نایب‌رئیس‌اتحادیه جهانی علمای مسلمان، رئیس‌سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضو مجمع فقه اسلامی جده، عضو کمیته فقهی بانک جهانی توسعه اسلامی و... در کنار تواضع و فروتنی همواره تلاش‌های وصف ناپذیری داشتند و ثمرات و برکات بسیاری از اقدامات ایشان کماکان مورد بهره‌برداری در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی قرار دارد.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: تألیف بیش از ۵۰ کتاب به زبان‌های مختلف در زمینه‌های تفسیر، اقتصاد ‌اسلامی، مسائل فقهی، فکری و تاریخی و بیش از ۲۰۰ مقاله نشان دهنده عمق توانایی‌های فکری و علمی ایشان است که شاگردان فراوانی را نیز در جهت خدمت به جهان اسلام پرورش داد. این ضایعه تاسف انگیز را به محضر امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و علمای جهان اسلام، ملت بزرگ ایران، بیت معظم و شاگردان و ارادتمندان آن مجتهد عالی مقام تسلیت عرض نموده، علو درجات و غفران و رحمت الهی را از درگاه خداوند متعال و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت
می‌نمایم.
سایر اخبار این روزنامه
حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان شد یک قرارداد برد- برد دیگر/ ۲۲۰ میلیارد تومان در جیب مربی خارجی! برجام زنده است /امضا: ویلموتس و شرکا(یادداشت روز) اخبار ویژه هلاکت تعدادی از سرکرده‌های تروریست در ادلب با حمله جنگنده‌های سوریه ورود 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه آیت‌الله محمد علی تسخیری دعوت حق را لبیک گفت مردم غزه با بادبادک‌های آتش‌زا 42 نقطه را در فلسطین اشغالی به آتش کشیدند قوه قضائیه صاحبان درآمدهای کلان و فراری از مالیات را تحت تعقیب قرار می‌دهد نقشه راه اقتصادی کشور در هفته دولت اعلام می‌شود برای ممانعت از طرح ننگین سازش امارات و رژیم صهیونیستی مجالس کشورهای اسلامی به میدان بیایند مواجب بگیر بی‌بی سی در روزنامه اصلاح‌طلب: 28 مرداد کودتا نبود! یک قرارداد برد- برد دیگر/ ۲۲۰ میلیارد تومان در جیب مربی خارجی! یک قرارداد برد- برد دیگر/ ۲۲۰ میلیارد تومان در جیب مربی خارجی!