آلبوم خانوادگی ناصرالدین شاه پس از ۵ ماه پیدا شد

زهرا کشوری
 خبرنگار
بخشی از کاشی‌های کاخ گلستان ریخت تا این اثر ثبت جهانی شده در یونسکو یک بار دیگر در صدر اخبار نگران‌کننده رسانه‌ها بنشیند. پیش از فرو ریختن کاشی‌ها، گم شدن آلبوم عکس قاجاری در این کاخ به نگرانی فعالان حوزه میراث فرهنگی دامن زده بود، البته همزمان با نگارش این گزارش، کاخ گلستان خبر از پیدا شدن آلبوم مفقود شده داد. این آلبوم که حاوی ۱۰۰ عکس از زنان ناصرالدین شاه و برخی خدمه دربار و حرمسرای او است، پنج ماه پیش گم شد. کاخ در ۵ ماه گذشته درباره گم شدن آلبوم عکس قاجاری سکوت کرده بود، تا این که نزدیک به ۱۰ روز پیش خبر به رسانه‌ها درز کرد. وقتی خبر به رسانه‌ها رسید مسئولان کاخ سکوت خود را شکستند و خبر دادند که پنج ماه است که آلبوم عکس خانوادگی ناصرالدین شاه گم شده است. برخی از این عکس‌ها توسط شاه قاجار عکاسی شده است. گویا این آلبوم در جایی دور از دسترس افتاده بود!
داستان گم شدن آلبوم خانه سلطنتی با گم شدن جام سفالین شهر سوخته شباهت‌های بسیاری دارد. از این جام سفالی به عنوان نخستین تصاویر متحرک جهان یاد می‌کنند. این جام پنج هزار ساله سال ۹۴ گم شد. جام بعد از اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های رسانه‌ای در جایی دور از دسترس پیدا شد. آن زمان گمانه‌زنی‌ها این فرضیه را مطرح کرد که جام توسط فردی برداشته شده و با توجه به رسانه‌ای شدن آن، بازگردانده شده است. برخی از افراد در آن زمان متهم به پنهان کردن جام ۵ هزار ساله


 با هدف خروج آن از کشور شدند اما این مسأله هرگز اثبات نشد. جام در موزه ملی قرار گرفت و مسأله هم به مرور زمان فراموش شد. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا گم و پیدا شدن آلبوم خانه سلطنتی هم مشابه چنین سناریویی بوده است؟!
کاشی‌های ۱۰ ساله فرو ریخت
مدتی است فیلمی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که نشان از ریزش بخشی از آجرهای لعابدار پله کریمخانی کاخ گلستان دارد.
در این میان جبار آوج (معاون اجرایی کاخ گلستان) که مسئولیت کارگاه‌های مرمتی این مجموعه را نیز دارد به ایلنا می‌گوید: «این موضوع را می‌توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد. نخست آنکه کاخ گلستان حدود ۷ هزار مترمربع کاشیکاری در تکنیک‌های مختلف مانند هفت رنگ، معقلی، معرق، کاشی برجسته و... در محوطه خود دارد. این وسعت کاشی‌ها که در محوطه کاخ گلستان قرار دارد همواره در معرض عوامل محیطی و جوی و از همه بدتر در معرض برخورد مردم و بازدیدکنندگان قرار دارند. در عین حال کاخ گلستان دارای فضای سبز وسیعی است که مملو از پرندگان است. تمام این عوامل، کاشی‌های کاخ گلستان را در معرض آسیب قرار می‌دهند. وظیفه ما نیز آن است که مدام وضعیت کاشی‌ها را پایش و بررسی کنیم تا بخش‌هایی که سست شده‌اند یا در معرض خطر قرار دارند را تا جایی که برای ما مقدور است و بودجه به ما این امکان را می‌دهد، قبل از سقوط و قبل از آنکه اتفاقی برایشان بیفتد، نجات دهیم و مرمت کنیم. او می‌گوید: باتوجه به امکانات موجود برای ما این امر میسر نیست که هر روز بتوانیم این کاشی‌ها را پایش کنیم. ضمن آنکه، شخصی که این کاشی‌ها را پیدا کرده بود در اسرع وقت به مدیریت اطلاع داد و مدیر به محض مطلع شدن دستور انتقال کاشی‌ها را به کارگاه مرمت داد.