آدم حسابی باشیم؛مثل دیاباته

آفتاب یزد – گروه شبکه: در همه جا به ویژه در فضای مجازی صحبت از اوست. کسی که ایرانی نیست اما در یک برنامه تلویزیونی به صراحت خود را ایرانی دانست و از همه مهم‌تر زیبا سخن گفت. آنقدر که همه از او به عنوان آدم حسابی و نماد انسانی درست و با اخلاق یاد می‌کنند. ماجرا از این قرار است که چندی پیش شیخ دیاباته بازیکن تیم استقلال مهمان برنامه فوتبال برتر بود. او در این برنامه برخلاف بعضی از بازیکنان ایرانی که به هنگام حضور در چنین برنامه‌هایی با تیکه و کنایه و از مواضع بالا سخن می‌گویند و به طرز عجیبی برای رقیبشان کری می‌خوانند؛ با احترام از ایران حرف زد، پرسپولیس را شایسته قهرمانی دانست، از علی علیپور که در بازی برگشت لیگ برتر بعد از گلزنی به سبک او پنجه‌هایش را رو به هواداران نشان داد، با لفظ «برادر» یاد کرد و حتی کسی را که قراردادش را در فضای مجازی منتشر کرد بخشید و گفت:«قرارداد من را منتشر کردند، من نمی‌دانم چه کسی این کار را کرد، این کار حرفه‌ای نبود. می‌خواهم از همه درخواست کنم کسی که این قرارداد را منتشر کرده را ببخشند. من خودم او را بخشیدم. مسائلی مهمتر از انتشار قرارداد من وجود دارد. چند وقت پیش افرادی را در بیمارستان دیدم که روی تخت بودند،این مهمتر از همه چیز است که آنها سلامت باشند. بعضی مواقع کودکانی را در حال تکدی گری می‌بینم، این یک مشکل بزرگ است.از همه می‌خواهم اگر می‌توانید به آنها کمک کنید.نمی دانم چه کسی قرارداد من را منتشر کرده، او را نمی‌شناسم ولی شخصی که قرارداد من را منتشر کرد را بخشیدم و به او می‌گویم اگر مصاحبه من را می‌بیند بداند من او را بخشیدم، امیدوارم خدا تو را ببخشد.»
> شما خیلی آدم حسابی هستی آقای دیاباته!
در این راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم احسان محمدی نوشته است:« من از فردا خبر ندارم، شرط بستن روی آینده آدم‌ها وقتی روزگار این همه الاکلنگ دارد دیوانگی است اما شیخ دیاباته مهاجم استقلال تا این لحظه یک «آدم حسابی» است، از آنها که برای فوتبال آبرو می‌خرند. گرچه تمام سایت‌های خبری پر شده از رندی ویلموتس و ناشیگری (ان‌شاءالله البته!) مدیران ما در عقد قرارداد اما رفتار و گفتار شیخ دیاباته در برنامه فوتبال برتر را می‌شود به عنوان یک الگوی آموزشی در مدارس فوتبال به بچه‌ها و حتی بعضی بزرگترها درس داد. او آنقدر متین و جنتلمن بود و برخورد کرد که نمی‌شود تحسینش نکرد. اعتراف می‌کنم که آنقدر سر ذوق آمدم که اگر همین الان به سبک دوران نوجوانی بخواهم عکس سه بازیکن را به دیوار اتاقم بزنم یکی از آنها شیخ دیاباته است! مگر می‌شود اینقدر آدم حسابی بود؟! آن هم وقتی برخی از ما که این همه دم از اخلاق می‌زنیم و مدعی هستیم حضرت علی(ع) و تختی الگویمان هستند در تحقیر همدیگر، در نیش زدن به هم، در تقلا برای لایک و همراه کردن تعدادی هوادار هیجان‌زده از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنیم! او شبیه غول‌های مهربان است. از آنها که مردم
از دور آنها را قضاوت می‌کنند ولی


قلب شان از طلاست. مثل کینگ‌کنگ. چند
ماه پیش وقتی در فرودگاه یکی از نیروهای خدمات به او پشت پا زد و چیزی نمانده بود با صورت کف زمین پخش شود، به جای مقابله به مثل، برگشت نگاهی کرد و رفت و همان موقع این همه وقار او را تحسین کردم. این رفتار و گفتار او به منش فردی‌اش ربط دارد، نه به تاثیر باشگاه‌های به ظاهر فرهنگی- ورزشی ما! شاید به خاستگاه خانوادگی جوان برخاسته از آفریقا که علیرغم کیفیت خوبش، غروری از خودش را به نمایش نمی‌گذارد و رفتارش هم نمایشی نیست. بزک کرده نیست، در
طمع اخذ لقب و لایک نیست. مرز میان
سر سائیدن به عرش یا فروکوفته شدن بر فرش
در فوتبال خیلی باریک است. شیخ دیاباته در بازی‌های ابتدایی فصل غول بی‌دست و پایی عنوان می‌شد «بلد نیست به گربه هم لگد بزند». «از فیزیکش معلومه فوتبالیست نیست و از رشته پرتاب وزنه آمده!»، «توطئه وزیر پرسپولیسیه که لابه‌لای بار به استقلالی‌ها انداخته‌اند».گفتند و نوشتند که بی‌کیفیت است و هدف آنها که به این خرید تن داده‌اند، خیانت به استقلال است و... اما حالا گویندگان آن جملات حاشا می‌کنند و جز با تحسین و هیاهو در مورد شیخ استقلال حرفی نمی‌زنند. مرز میان زنده باد و مُرده باد، میان قهرمان و خائن در این کشور باریک است. آدم‌ها را صبح روی دوش می‌گیریم و عصر بر زمین می‌کوبیم و برعکس! مهاجمی که فیزیکش آدم را یاد امیل هسکی انگلیسی، رشیدی یکینی نیجریه‌ای و کارستن یانکر آلمانی می‌اندازد، حالا محبوب همه آنهاست که «انسانیت را بالاتر از فوتبال» می‌دانند.خوشحالم که امثال او در فوتبال ایران هستند، این آدم حسابی‌ها هستند که هوای عفن‌آلود روزگار را قابل نفس کشیدن می‌کنند.»
> دیاباته مظهر انسانیت
حالا شخصیت بالای این بازیکن فضای مجازی را به تسخیر خود در آورده و تحسین کاربران شبکه‌های اجتماعی را
در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«دیاباته با این حرفاش نشون داد که خیلی آدم با شخصیته و‌ای کاش همه آدم‌ها همینطوری بودن و برای تیم رقیب احترام قائل بودن»
دیگری نوشت:« شیخ دیاباته از نظر اخلاقی انسان بزرگ و شریفیه. اونایی که دنبال اذیت و فشار به این آدم بودن خودشون خجالت نمیکشن و احساس شرمساری نمیکنن؟»
یکی دیگر کاربران گفته است«شیخ دیاباته با هر میزانی انسان شریفیه! تصویر خوبی برام به جا گذاشت! فکر نمی‌کنم اگر در هر بازی بجز دربی گل بزنه ناراحت بشم و آرزوی موفقیتشو دارم! اظهار نظرش درباره شایستگی کامل پرسپولیس در ایامی که همه نفرت پراکنی میکنن، شایسته تقدیره!»
دیگر کاربری اینطور می‌نویسد:« این مصاحبه شیخ دیاباته رو هربار می‌بینم، لذت می‌برم. چقدر باشعوره»
کاربران دیگر نوشته اند:« دیاباته ایران رو‌ کشور خودش دونست، به تیم رقیب احترام گذاشت و ابداً کری نخوند، برای قلعه‌نویی عمیقاً آرزوی سلامتی کرد، منتشر‌کننده قراردادش رو بخشید و از بچه‌های کار گفت شیخ دیاباته نشون داد جلوه و مظهر انسانیت و شرافته»، «حرفای شیخ دیاباته جالبه.. تو ایران خیلی بهش خوش میگذره..ولی فکر نمی‌کردم خیلی لطیف و احساساتی باشه»، «خیلیا تعجب کردن از حرف‌های شیخ دیاباته و اصلا انتظار نداشتند چنین روح بزرگ و قلب گرم و شخصیت دوست‌داشتنی‌ای داشته باشه. ولی شیخ تو فرانسه دقیقا به همین‌ها معروفه»، «دیاباته چقدر انسانه چیزایی که شیخ میگه مدت‌هاست برای ما بی‌اهمیت شده»، «شیخ دیاباته رو آوردن فوتبال برتر. بابا چه شیخ وارسته‌ایه!»، « شیخ دیاباته به معنای واقعی کلمه دوست داشتنی، محترم، با شخصیت و انسانه»، «آقا این شیخ دیاباته چقدر خوبه! واقعا خوشم اومد از شخصیتش»، « شیخ دیاباته آدم حسابیه حرفایی زد که حسرت به دلمون موند از زبون بازیکنای ایرانی بشنوم .
انسانیت، نژاد، رنگ و قومیت نمیشناسه»، « کاش تک تک بازیکنان ایرانی ازش یاد بگیرند. پیشکسوت‌های قدیمی استقلال و پرسپولیس با فحش و تیکه از هم پذیرایی میکنن و این شیخه که میگه اول احترام بعد فوتبال. واقعاً خیلی حیف میشه اگر همچین شخصیتی از فوتبال ایران بره»، « با این که پرسپولیسی هستم ولی شیخ دیاباته رو انسانی فرا فوتبالی دیدم و از بودن همچین فوتبالیستی تو لیگ خوشحالم»، «اگه همه آدم‌های دنیا مثل شیخ دیاباته بودن دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی می‌شد»، «حرف‌های شیخ دیاباته پر از احترام،
پر از عشق و صمیمیت بود اونجا که گفت من اونی که قراردادمو منتشر کرد بخشیدم و از کودکان‌کار و مشکلات جامعه صحبت کرد واقعا لذت بردم»، « فقط میخوام بگم آقای شیخ دیاباته خیلی مردی»