هر خانه و هر کوچه یک حسینیه ایران سیاهپوش عزای امام حسین(ع) شد

سرویس سیاسی ـبیش از 1380 سال از شهادت سید و سالار شهیدان می‌گذرد اما قرار عاشقانه محبانش برای فوران محبت به ساحت نورانی‌اش نه تنها پابرجاست که سال به سال برجسته‌تر و زنده‌تر می‌شود. اصلا تپش روز عاشوراست که ما را زنده نگه داشته است. نهضت حسین علیه‌السلام است که دارای مضامین عالیه‌ای است که ضامن حیات اسلام و جامعه اسلامی است. فدا شدن سید الشهدا علیه‌السلام در راه خدا و در مسیر اصلاح انحراف امت و بیدار ساختن وجدا‌ن‌ مردم اگر نبود، خبری از حقایق و معارف دین و طریق هدایت و رستگاری هم نبود. درخشش قیام اباعبدالله علیه‌السلام و جاذبه مغناطیس حسینی امروز سراسر عالم را تحت‌الشعاع قرار داده است و حق‌طلبان عالم راه نجات را در مکتب حسین علیه‌السلام یافته‌اند. مکتب پر برکتی که انقلاب شکوهمند اسلامی از ثمرات آن است.
اما دهه اول محرم که میعادگاه عاشقان امام‌حسین علیه‌السلام است، امسال جلوه متفاوتی دارد. کرونا اگرچه منحوس و فراگیر است اما شیفتگان را با امام عشق میثاقی همیشگی است و دلسوختگان حسین علیه‌السلام در همین شرایط ویژه کرونا با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پرچم عزای آن سفینه نجات را افراشته نگه می‌دارند. این شیوه‌ای است که رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نیز بر آن تصریح کردند. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصمیم گرفت که در فضای مسقف، مراسم عزاداری برگزار نشود. امسال فاصله اجتماعی 2 متری در هیئت‌ها رعایت می‌شود، ساعت برگزاری مراسم کاهش یافته، عزاداران با ماسک در هیئت حاضر می‌شوند و...
بر همین اساس، محرم و مجالس روضه امسال چهره دیگری دارد و پویش‌های مختلفی شکل‌ گرفته است. مردم در سراسر کشور به پویش «هر خانه، یک حسینیه، یک پرچم» پیوسته‌اند و کوچه‌ها و سر در منازل به پرچم سیاه عزای اباعبدالله علیه‌السلام مزین شده است. حاج محمود کریمی یکی از مداحانی است که با پویش «پرچم و تکیه سیار» کوچه به کوچه روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی می‌کند. او در این باره به خبرگزاری مهر می‌گوید؛ راستش برای برگزاری جلسات محرم روش‌های گوناگونی را بررسی کردیم و هدف‌مان این بود که هیچ مشکلی برای عزاداران پیش نیاید ولی با توجه به این‌که بافت قدیمی محله چیذر و اطراف امامزاده علی اکبر (ع) جوابگوی حجم بالای جمعیت نبود و در رفت‌وآمدها به‌ویژه وقت بازگشت‌شان از هیئت، ازدحام ایجاد می‌شد و این اتفاق هم، خلاف پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مربوط به کرونا بود، تصمیم دیگری گرفتیم... پویش پرچم و تکیه‌های سیار هم در همان‌راستای تعظیم شعائری است که صحبت‌شان را کردیم. در این پویش وقتی نه‌تنها در تمام شهر، بلکه در تمام کشور، بالای درب منازل، پرچم عزا زده می‌شود، چه‌فضایی ایجاد می‌شود؟ هرکس که از کوچه و خیابان عبور کند، آن شورشی را که به قول معروف در خلق عالم است، به عینه می‌بیند. در نتیجه انسان‌های غافل و بی‌تفاوت هم قطعاً تحت تأثیر این فضا قرار می‌گیرند.
سال‌ها مردم هیئت آمدند


حالا ما بین‌شان می‌رویم
حاج محمود کریمی ادامه می‌دهد؛ اما در مورد پویش تکیه‌های سیار، هدف واقعی این است که تمام محله‌ها و شهرها و حتی روستاها از برکت روضه سیدالشهدا (ع) بهره ببرند؛ بدون آن‌که از لحاظ بهداشتی و سلامتی کمترین خطری متوجه‌شان باشد؛ به این صورت که تمام شهر، بدون آن‌که نیاز باشد از خانه و محل کارشان به جای دیگر بروند، در اجرای پویش و این عزاداری مشارکت دارند... من وظیفه‌ام روضه‌خوانی اربابم سیدالشهدا (ع) است و چه‌بهتر که اکنون در این روزها که مردم امکان حضور حداکثری در جلسات را ندارند، من و امثال من، به کوچه و خیابان برویم و برای مردم روضه‌خوانی کنیم. سالیان سال مردم آمدند، حالا وقت آن است که ما برویم... در این پویش، به مردم پیشنهاد شده پرچم‌های عزا را تا جایی که امکان دارد، سر در منازل نصب کنند تا شهرمان چهره محرّمی‌تری به خود بگیرد. به این ترتیب کوچه و خیابان‌ها تبدیل به حسینیه شده و می‌توانیم در هر نقطه‌ای از شهر از مردم بخواهیم برای رفع بیماری و گرفتاری‌ها دعا کنند.
حاج مهدی رسولی، مداح زنجانی نیز در کوچه‌ها مجلس عزای حسینی برپا می‌کند.
همچنین، هیئت ریحانه‌الحسین علیه‌السلام با مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه با توجه به شرایط ویژه کرونا در مجموعه پارک ارم برگزار می‌شود و حال و هوای خاص خود را دارد. یکی از نکات درخور توجه مراسم این بود که ۱۲۵ هزار نفر، این مراسم را در یکی از شبکه‌های اجتماعی تماشا کردند.
خبر دیگر اینکه، با توجه به ممانعت ستاد ملی مبارزه با ویروس منحوس کرونا از برگزاری مراسم در فضای مسقف به اطلاع می‌رساند، مکان برپایی مراسم عزای سرور و سالار شهیدان در دهه اول محرم در حسینیه هدایت تغییر کرد. به گزارش تسنیم، بنابر دستور و ممانعت ستادملی مبارزه با ویروس کرونا، مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که قرار بود در حسینیه هدایت برگزار شود از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح روز جمعه 31 مردادماه، مصادف با اولین روز از ماه محرم در ورزشگاه شهید سعیدی واقع در بزرگراه شهید محلاتی و در فضای باز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان و مداحی ذاکران اهل بیت(ع) برپا می‌شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدنظر همه عزیزان باشد و در ضمن حضور خواهران بلامانع است. به گزارش مهر، پنج شنبه شب و در اولین شب برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و همین طور روز جمعه در اولین روز برگزاری این مراسم، گزارش میدانی خبرنگاران و عکاسان مهر نشان می‌دهد تا میزبان بالا و قابل قبولی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و عزاداری‌ها در فضای باز و با فاصله مناسب بین عزاداران برگزار شده است.
سرکشی روزانه سازمان تبلیغات اسلامی
به هیئت‌های تهران
خبر دیگر اینکه، حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی رئیس‌سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار داشت: باتوجه به شرایط برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، روند بازرسی روزانه هیئت‌های مذهبی در دستور کار این سازمان است تا بتوانیم به صورت میدانی روند اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها را بررسی کنیم.
به گزارش فارس، وی گفت: شب گذشته مصادف با شب اول محرم از دو هیئت در غرب تهران (منطقه مهرآباد) به صورت سرزده بازدید داشتیم که الحمدلله نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شده بود و نکاتی نیز وجود داشت که تذکرات لازم ارائه شد.
حجت‌الاسلام سهرابی افزود: از سوی دیگر ۲۰۰ گروه سلامت یاران حسینی باهمکاری سازمان بسیج بانوان، مساجد و محلات، پزشکان و طلاب تشکیل شده است که در قالب تیم‌های ۵ نفره با کاور مخصوس سلامت‌یاران حسینی و کارت شناسایی به هیئت‌های عزاداری تهران سرکشی می‌کنند تا در روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی سرکشی داشته باشند و در صورت نیاز تذکر و توصیه‌های لازم را داشته‌اند.
رئیس‌سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با‌اشاره به اینکه مردم را بهترین ناظر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی هیئت‌های مذهبی می‌دانیم، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۴۴۴ و شماره تماس ۰۹۳۰۷۷۷۷۶۸۶ به صورت شبانه‌روزی موارد مشاهده شده درخصوص کمبودها و کاستی‌های موجود در هیئت‌ها در زمینه رعایت نکات بهداشتی و اقلام مورد نیاز، تخلفات احتمالی و همچنین مشکلات ناشی از هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه را گزارش کنند تا در اسرع وقت مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.
اگر برای هیئت‌تان جا ندارید، این خبر را بخوانید
خبر دیگر اینکه، حجت‌الاسلام سهرابی در گفت‌وگوی دیگری با فارس اظهار داشت: با توجه به لزوم برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای غیرمسقف، اگر مسئولان هیئت‌ها و اقامه‌کنندگان عزای سیدالشهداء علیه‌السلام تاکنون موفق به تهیه مکان مناسبی نشده‌اند، می‌توانند بر اساس شناختی که از امکانات منطقه برگزاری هیئت خود دارند، برای در اختیار گرفتن فضاهای باز موجود اقدام کنند. وی افزود: این هیئت‌ها برای استفاده از صحن امام‌زادگان مدفون در استان تهران با مراجعه به مدیر آستان مورد نظر، مدارس آموزش و پرورش با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش مناطق شهر تهران و شهرستان‌های استان، برای بهره‌برداری از فضای باز فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ با ثبت‌نام در وبگاه jelveyesoog.farhangsara.ir، برای برگزاری هیئت در بوستان‌ها با مراجعه به مناطق شهرداری تهران، برای به‌کارگیری ورزشگاه‌ها به ادارات ورزش و جوانان و نیز برای استفاده از حیاط نواحی و حوزه‌های مقاومت بسیج به معاونت فرهنگی رده‌های مقاومت بسیج مراجعه کنند. همه مراجعات به نهادهای مذکور، می‌بایست با معرفی‌نامه از سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران صورت پذیرد.