برخی دیدگاه‌ها مانع تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور می‌شود


به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه گذشته در نشست احیای حقوق عامه در حوزه سلامت و تجلیل از جامعه پزشکی با گرامیداشت روز پزشک و یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت و تقدیر از تلاش‌های پزشکان و پرستاران در دوران شیوع بیماری کرونا، گفت: آمریکا و اروپا با آن همه ادعای تخصیص تولید ناخالص ملی به بخش سلامت، در مواجهه با کرونا فشل شدند اما در ایران با تدبیر رهبر معظم انقلاب و همراهی مردم با وجود این کادر پزشکی توفیقات بزرگی حاصل شد.
رئیسی، امر سلامت در همه ابعاد جسمی و روحی و معنوی و اجتماعی را مهم دانست و با اشاره به تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلان این حوزه، از عدم اجرای کامل این سیاست‌ها و بندهای مربوط به نظام سلامت در برنامه چهارم توسعه انتقاد کرد.
وی با تأکید بر عدالت در نظام سلامت و توجه به حقوق همه مرتبطان با این حوزه، اجرای طرح‌هایی همچون پزشک خانواده، تشکیل پرونده سلامت، راه‌اندازی نظام ارجاع و صدور نسخه‌های پزشکی الکترونیک را در احقاق حقوق عامه در بخش سلامت اثرگذار
دانست.


رئیس قوه قضائیه با استقبال از تفویض کار نظارت بر پزشکان به سازمان نظام پزشکی و دیگر نهادهای مربوط به جامعه پزشکی گفت: قوه قضاییه موافق است که امور نظارتی و برخورد با تخلفات پزشکی به نهادهای مرتبط با این حوزه واگذار شود و در خود قوه قضائیه هم با وجود دادسرای ویژه، این مأموریت به شورای اختلاف تفویض شده اما باید مراقب آفات این کار هم بود.
رئیسی ادامه داد: نظارت و رسیدگی به تخلفات و قصور و تقصیرها باید جدی باشد ولی گاهی ملاحظات هم صنفی مانع از نظارت می‌شود و در برخورد با یک تخلف پزشکی نباید با رودربایستی موجب تضییع حقوق مردم شد و خود پزشکان باید در صف مقدم نظارت‌پذیری باشند.
وی با اشاره به موضوع غلبه نگاه سودجویانه و تجاری‌سازی پزشکی، آن را آفتی برای نظام سلامت کشور و فعالیت حرفه‌ای پزشکان دانست.
 بررسی پیشنهاد ارتقاء دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش از بررسی پیشنهاد ارتقاء دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی به دادسرای ویژه حوزه سلامت سخن گفت و با اشاره به برخی انتقادها از صدور حکم حبس برای پزشکان در پرونده‌های مربوط به قصور پزشکی اظهار داشت: قضات بر اساس نظر کارشناسی مراجع تخصصی که جرمی را تشخیص می‌دهند حکم صادر می‌کنند اما با این وجود سیاست ما آن است که در حد امکان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنیم تا هم حقوق مردم و هم حرمت جامعه پزشکی حفظ شود.
 موانع تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور
رئیسی با اشاره به سیاست‌های جمعیتی در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب با حساسیت ویژه به موضوع افزایش جمعیت تأکید دارند و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این مسئله موضوعی پیچیده و لاینحل نیست اما به نظر می‌رسد برخی سیاست‌ها و دیدگاه‌ها مانع از تحقق آن می‌شود.
 آمار سقط جنین نگران‌کننده است
وی یکی از موضوعات مهم در این زمینه را بی‌توجهی به سقط جنین در کشور عنوان کرد و افزود: آمار سقط جنین در کشور نگران‌کننده است و هر کسی که در نظام سلامت دغدغه سلامت جامعه و موضوع جمعیت را دارد، حتماً باید برای آن چاره‌اندیشی کند.
رئیس قوه قضائیه گفت: افزایش جمعیت حتماً یک فرایند پیوسته اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است که باید در کنار هم و به طور جامع دیده شوند اما برخی اقدامات خلاف سیاست‌های کلان نظام است که باید به آنها توجه داشت و نباید اجازه داد این نوع اقدامات صورت گیرند.
رئیسی با بیان این که در حوزه جمعیت به اندازه کافی مطالعه و کار پژوهشی انجام شده و با کمبود سیاست و قانون مواجه نیستیم تأکید کرد: افزایش جمعیت نیازمند اراده جدی همه بخش‌هاست تا سیاست‌ها و قوانین موجود را عملیاتی و روش‌های موجود را اصلاح نمایند.
ماموریت به سازمان بازرسی
درباره طرح تحول سلامت
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقادات از مدیریت حوزه سلامت، بیان کاستی‌ها و آسیب‌ها را امری ضروری و راهگشا دانست و با تأکید بر لزوم ارائه پاسخ‌های اقناعی یا اصلاح روش‌ها از سوی مسئولان امر،  با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص طرح تحول نظام سلامت، به رئیس سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا با بررسی نحوه اجرای این طرح، گزارشی ویژه از اشکالات و ایرادات اجرای آن ارائه و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.
گفتنی است، پیش از سخنرانی رئیس دستگاه قضا، دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر ابراهیمی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علیرضا زالی فرمانده مبارزه با کرونا در تهران‌، دکتر حسین قناعتی استاد دانشگاه علوم پزشکی، دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت، دکتر فاطمه گیتی‌نورد و دکتر ناصر سیم فروش به بیان نظرات خود در زمینه نظام سلامت و مسائل پیرامونی آن
پرداختند.
رئیس قوه قضائیه در واکنش به سخنان دکتر حسینی یکتا، خواستار فعال‌تر شدن اطبای سنتی در برخورد با افراد کلاهبردار در این حوزه شد و تأکید کرد: طب سنتی و ایرانی جایگاه مهمی در نظام سلامت دارد اما اگر فعالیت قانونمندی در عرصه طب ایرانی نشود، فریبکاران وارد عمل می‌شوند و هم به مردم آسیب می‌زنند، و هم به جایگاه و اعتبار طب سنتی و اسلامی لطمه وارد می‌کنند.
رئیسی همچنین در واکنش به اظهارات دکتر گیتی‌نورد در مورد مشکلات مربوط به پزشکان زن از بدو ورود به دانشگاه تا عضویت در هیئت های علمی دانشگاه‌ها همچون تعهد به عدم فرزندآوری در دوره خدمت و تعهد به عدم استفاده از مرخصی زایمان برای عضویت در هیئت علمی، بر لزوم اصلاح ضوابطی تأکید کرد که خلاف سیاست‌های کلان بوده و مانع از حضور و خدمت‌رسانی بانوان در حوزه سلامت می‌شود.