اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند اما حامی برجام هستند!

سرویس سیاسی-چندی پیش روزنامه سازندگی-از حامیان برجام- در اعترافی دیرهنگام نوشته بود: «امروز فقط یک کشور به صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران. آشکار است که اکنون دیگر توافقی وجود ندارد که اروپایی‌ها بخواهند از آن حمایت کنند. بلکه آنان از محدودیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند».
مقامات اروپایی بارها تاکید کرده‌اند که در مسئله ایران با آمریکا دارای هدف مشترک بوده و فقط در روش‌های رسیدن به این هدف با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
آمریکا و اروپا در موضوع برجام با یکدیگر تقسیم وظیفه انجام داده‌اند. آمریکا در تقلا برای اجرای سیاست ضدایرانی فشارحداکثری است و اروپا نیز با فریبکاری مسئول نگه داشتن ایران در برجام است.
مقام سابق آمریکا: دوره کدخدامَنشی آمریکا گذشته


روزنامه شرق در شماره پیشین خود مصاحبه‌ای را با شخصی به نام «فرانک فون هیپل»، انجام داده است. این فرد چنانکه شرق عنوان کرده؛ دستیار سابق شورای امنیت ملی آمریکا بوده است.
از محتوای مصاحبه برمی‌آید که این شخص به سمت نامزد دموکرات‌ها (جو بایدن) گرایش دارد. برای نمونه وی گفته است: « اغلب محافظه‌کاران آمریکایی بایدن را به او ترجیح می‌دهند؛ به این دلیل که با فساد ترامپ و اطرافیانش مخالف هستند... بحث و مناظره با ترامپ واقعا کاری دشوار است؛ چراکه مرتب دروغ می‌گوید و رقیب او نمی‌تواند تمام وقت خود را صرف اثبات دروغ‌بودن ادعاهای ترامپ کند.»
نکته قابل تاملی در این مصاحبه وجود دارد آن هم آنجایی که شرق پرسیده است: «دولت ترامپ اعلام کرده که قصد دارد مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال كند و از این طریق تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان‌ملل علیه ایران را بازگرداند. با وجود اینکه ایالات‌ متحده از برجام خارج شده، آیا ترامپ موفق به انجام چنین کاری خواهد شد؟»
سپس فرانک فون هیپل که در کل مصاحبه به صورت علنی علیه ترامپ سخن گفته و او را دروغگو و فاسد و متقلب معرفی کرده است اما وقتی احساس می‌کند پای منافع ملی به میان آمده همین فرد مواضع حزبی و جناحی را کنار گذاشته و در یک حق کُشی آشکار، جانب ترامپ را می‌گیرد و می‌گوید: «اطلاع چندانی از جزئیات فنی در این زمینه ندارم تا بتوانم به‌‌طور روشن و واضح اظهارنظر کنم؛ اما به نظرم دولت ترامپ با وجود خروج از برجام هنوز این حق[!!] را دارد تا از طریق مکانیسم ماشه، تحریم‌ها را مجددا فعال کند. دولت ترامپ در اعمال فشار بر دیگر کشورها و مجاب‌کردن آنها در همراهی با تحریم‌ها بسیار موفق عمل کرده است.»
متاسفانه روزنامه شرق نیز از وی نپرسیده که چگونه و با چه منطقی ممکن است که یکی از طرف‌های یک قرارداد از آن خارج شود و تعهدات و تکالیفش، ذیل این قرارداد را انجام ندهد اما از امکان‌های آن قرارداد هر زمان که خواست بتواند بهره‌مند شود؟! اینجا و در بهره‌مندی از امکان‌های قرارداد؛ فرق میان کشوری که در قرارداد مانده و به تعهداتش عمل کرده با کشوری که ناجوانمردانه زیر میز زده و مکارانه خود را بیرون از چرخه قرارداد کشیده چیست؟!
در بخش پایانی این مصاحبه شرق پرسیده: «برخی اعتقاد دارند با پیروزی بایدن در انتخابات رابطه واشنگتن با جهان تفاوتی اساسی با سال‌های ریاست‌جمهوری ترامپ خواهد داشت؛ آیا بایدن این توانایی را دارد تا نظم جهانی را بازتعریف کند؟»
پاسخ این مقام پیشین دولت آمریکا به سؤال این روزنامه ایرانی که به دنبال احیاگری نظم جهانی توسط آمریکاست جالب توجه است. این فرد در پاسخ سؤال فوق گفته است: «مدت‌هاست که ایالات متحده دیگر در جایگاهی نیست که نظم جهانی را بازتعریف کند.»
طرح مسکن اجتماعی حتی روی کاغذ هم نیامد!
روزنامه ابتکار در گزارش تیتر 1 خود به نقل از کارشناس بازار مسکن نوشت: «قطعاً دولت‌ها باید برنامه‌ای برای خانه‌دار‌شدن دهک‌های پایین جامعه داشته باشند. اکنون زوج‌های جوان، کارگران و بسیاری از کارمندان توانایی تأمین مسکن را ندارند و چون سرمایه‌ای در اختیارشان نیست نمی‌توانند وارد بازار شوند.»
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: «تأمین نیاز باید برای قشرهای متوسط روبه پایین باشد، به خصوص شرایط بحرانی که ما اکنون گرفتار آن هستیم و تورم رمقی برای افراد باقی نگذاشته است. این‌روزها در تصور نمی‌گنجد که زوج‌های جوان و یا کارگران بتوانند سرپناهی را برای خود تأمین کنند.»
لازم به ذکر است که روزنامه اعتماد نیز در اواخر چهارسال نخست دولت تدبیر و امید در گزارشی قریب به همین مضمون را آورده و نوشته بود که آثار طرح مسکن اجتماعی آقای آخوندی فقط به یکی دوتا زونکن و چند برگه کاغذ خلاصه می‌شود. چند روز پس از آن این روزنامه در مطلبی به تعریف و تمجید از طرح‌های دولتی پرداخت.
مسکن مهر در مسیر قانون اساسی بود
ابتکار نوشت: «متاسفانه تا کنون دولت‌ها بر خلاف تکلیف قانون اساسی نتوانستند در این راه موفق عمل کنند. البته طرح مسکن مهر دولت احمدی‌نژاد با وجود ایراداتی که داشت در مسیر همان تکلیف قانون ‌اساسی بود. دولت‌ها باید طرح‌هایی همانند مسکن مهر البته بدون ایراد و مشکل را در دستور کار قرار دهند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «مخالفان پروژه مسکن مهر بعد از پایان دولت مانع ادامه آن شدند، پس از آن صحبت از مسکن اجتماعی به میان آمد که این طرح حتی بر روی کاغذ هم نیامد. اخیراً نیز از طرح مسکن ملی رونمایی شده است، ما در پایان دولت قرار داریم و گمان نمی‌کنم این طرح هم نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.»
لازم به ذکر است مدعیان اصلاحات که امروز درخصوص وضعیت مسکن به ویژه تورم چندصددرصدی در این حوزه، لب به انتقاد گشوده‌اند حامی اصلی دولتی هستند که عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در رابطه با مسکن مهر، آن را «مزخرف» دانسته و افتخار کرده بود که در دوره مدیریتش «حتی یک واحد مسکن مهر نساخته است!»
با مقصران قرارداد ویلموتس برخورد شود
روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج‌شنبه در مطلبی درباره ماجرای خسارت ایران در قرارداد ویلموتس نوشت: «همان زمان که ویلموتس شکایت کرد، تمام ارکان فدراسیون فوتبال باید بسیج می‌شد و با استفاده از مستندات قوی و با حمایت وزارت ورزش و جوانان از حقوق خود دفاع می‌کرد و نمی‌گذاشت ماجرا به اینجا کشیده شود. در حال حاضر فدراسیون فوتبال می‌تواند در CAS از ویلموتس شکایت کند و فدراسیون باید به دنبال این باشد تا در CAS دفاعیات پیشین خود را اصلاح کند و با دست پر در آنجا حاضر شود. البته این فقط یک فرض و احتمال است و با توجه به سابقه شکایت‌های ایران در CAS نباید حساب زیادی روی آن باز کرد... و فقط می‌توان کورسوی امیدی داشت تا حداقل چند ده میلیارد از کل مبلغ جریمه کاسته شود.»
ارگان دولت افزود: «متاسفانه ما در تمامی موارد این گونه هستیم و تا درخت می‌افتد، تبر را برمی‌داریم. متاسفانه فدراسیون در سپردن این پرونده به وکلای بین‌المللی هم کوتاهی کرد و این پرونده را به وکلای نامدار نسپرد. پرونده‌های این چنینی را باید به وکلای نامدار بین‌المللی بسپاریم تا بتوانیم از حق‌مان دفاع کنیم. با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که فدراسیون فوتبال در نهایت بازنده این پرونده باشد و محکوم به پرداخت غرامت به مرد بلژیکی شود.»
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «در حال حاضر بحث داغ دیگر در پرونده ویلموتس این است که همه دنبال مقصر می‌گردند؛ البته باید مقصران این موضوع را پیدا کنیم و مانع از بروز چنین اتفاقاتی در آینده شویم. فدراسیون باید پیشقدم شود و بگوید که ما احساس می‌کنیم به دلیل ناکارآمدی برخی از مدیران‌مان ضرر و زیان دیده‌ایم و باید در داخل کشور این مشکل را برطرف کنیم. تاریخ نشان می‌دهد که بیرون رفتن اتفاقات ورزش در کشورمان باعث ایجاد دردسرهایی می‌شود همانند اتفاقی که در قانون بازنشستگی در کشورمان افتاد و برخی‌ها دست به دامن فدراسیون‌های بین‌المللی شدند که دخالت آنها باعث شد تا مشکلاتی برای برخی از ورزش‌ها به وجود بیاید. اگر در این موضوع مقصر را پیدا کنند و کار به مجامع بین‌المللی نرسد، مشکل برطرف خواهد شد در غیر این صورت ورزش ما مجددا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.
باید در این موضوع حراست وزارت ورزش و سایر ارکان قضایی دست به کار شوند و مقصران اصلی را پیدا و با آنها برخورد کنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست در فوتبال نباشیم.»
ارگان دولت ادامه داد: «کسانی که گفتند با علم و حساب شده قرارداد بستیم، نباید پنهان شوند، باید بیایند و پاسخگو باشند. هر قراردادی در جای خودش محفوظ است و در قرارداد اول یک تجربه به دست می‌آورید و این تجربه را در قرارداد دوم استفاده می‌کنید. ما نه تنها از نکات قرارداد با کی‌روش استفاده نکردیم، بلکه این بار خسارت جبران ناپذیری را هم به خودمان زدیم.»
گفتنی است، ضعف، بی‌دقتی و شتابزدگی مدیران ورزشی در انعقاد قرارداد با ویلموتس، موجب محکومیت ایران به پرداخت خسارت  6 میلیون و 200 هزار یورو معادل 167میلیارد تومان شده است. پیگرد قضایی با عوامل این فاجعه، امری ضروری و لازم است.