پایان لیگ «خسته»

گروه ورزشی/ هفته سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر پنجشنبه شب با برگزاری 8 بازی همزمان برگزار شد تا لیگ طولانی و فرسایشی نوزدهم بالاخره پس از فراز و نشیب‌های فراوان به پایان برسد. رقابت‌هایی که 31 مرداد 98 آغاز شده بود، 30 مرداد 99 به پایان رسید تا علاقه‌مندان به فوتبال شاهد ماراتنی سخت و نفسگیر باشند.
قهرمان بالاخره برد
پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان سایپا بود که این دیدار در نهایت با برتری 3-0 شاگردان یحیی گل‌محمدی به پایان رسید. در این بازی، وحید امیری (۴) روی یک پاس عمقی دروازه سایپا را باز کرد تا سرخ‌ها خیلی زود به گل برسند. در حالی که نیمه اول رو به پایان بود، کریستین اوساگونا (۴۵) روی سانتر بشار رسن از جناح راست دروازه اکبر منادی را باز کرد تا این بازیکن نیجریه‌ای اولین گل خود برای قرمزها را در هفته پایانی به ثمر برساند. در حالی که بازی رو به پایان بود، علی علیپور (90) گل سوم پرسپولیس را روی یک ضربه زیبا از روی خط محوطه جریم به ثمر رساند تا پرسپولیس که بعد از مسجل شدن قهرمانی‌اش، 3 بازی متوالی نبرده بود، بالاخره با 3 امتیاز زمین را ترک کند. پرسپولیس ۶٧ امتیازی شد و به عنوان تیمی که بیشترین امتیاز را در ادوار لیگ برتر کسب کرده به کار خود پایان داد. سرخپوشان با هدایت برانکو در 3 دوره قبلی لیگ برتر با امتیازات ۶١، ۶۴، و ۶۶ امتیاز به قهرمانی رسیده بود. گفتنی است شاگردان ابراهیم صادقی در سایپا هم با 29 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه چهاردهم به کار خود پایان دادند.
خداحافظی تلخ شاهین و نایب قهرمانی استقلال


شاهین و استقلال  در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر به مصاف هم رفتند. میلاد صارمی در دقیقه ۲۴ با یک شوت از راه دور زیبا دروازه سید حسین حسینی را باز کرد و شاهین را پیش انداخت تا شاگردان مهدی پاشازاده پیروز به رختکن بروند. در نیمه دوم ورق برگشت و استقلال که با به میدان آمدن فرشید اسماعیلی شرایط بهتری پیدا کرده بود، توسط کاپیتان خود وریا غفوری (۴۷) به گل تساوی رسید. در ادامه شیخ دیاباته در دقایق ۶۵ و ۸۱  و مهدی قائدی(۷۱) گل‌های برتری آبی‌پوشان را به ثمر رساندند تا این بازی در نهایت با پیروزی 4-1 شاگردان فرهاد مجیدی به پایان برسد. با این نتیجه، استقلال ۵۳ امتیازی شد و با کسب رتبه دوم، به عنوان نایب قهرمان لیگ موفق شد سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. شاهین بوشهر هم که با ۲۲ امتیاز و پیش از این بازی سقوطش به لیگ دسته یک مسجل شده بود، خداحافظی تلخی با مسابقات داشت.
ماشین‌سازی برد و ماند
در بازی مرگ و زندگی که در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی تبریز برگزار شد، ماشین‌سازی که در خطر سقوط به لیگ دسته یک قرار داشت، صنعت نفت آبادان را 1-0 شکست داد و بقایش در لیگ برتر را جشن گرفت. فردین عابدینی (۳۹) برای ماشین سازی گلزنی کرد تا تیم هومن افاضلی بعد از 4 هفته پیروز شود و با 31 امتیازدر رده یازدهم جای بگیرد. صنعت نفت هم با ۴۱ امتیاز در جایگاه هفتم جدول قرار گرفت تا فصل خوبی را پشت سر بگذارد. در یکی از بازی‌های نه چندان مهم این هفته هم شهرخودرو و نساجی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد به مصاف هم رفتند که این دیدار با تساوی بدون گل تمام شد. به این ترتیب، مصاف مربیان استقلالی یعنی سهراب بختیاری زاده سرمربی شهرخودرو و محمود فکری سرمربی نساجی برنده ای نداشت. در پایان شهرخودرو با ۴۶ امتیاز ششم شد و نساجی هم با ۳۸ امتیاز در رده نهم جدول جا خوش کرد. این تیم با هدایت فکری با رکورد 10 بازی بدون باخت به کار خود خاتمه داد.
سقوط پارس جنوبی توسط تارتار
مصاف نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان برای جمی‌ها حکم مرگ و زندگی را داشت اما این بازی با برتری 1-0 نفت پایان یافت تا دومین تیم استان بوشهر هم به لیگ دسته اول سقوط کند. تک گل این بازی توسط امید سینگ (۸۸) به ثمر رسید. پارس جنوبی در حالی با ۲۷ امتیاز، در رده پانزدهم قرار گرفت که 3 سال پیش با هدایت مهدی تارتار به لیگ برتر هفدهم صعود کرده بود ولی حالا تیم همین مربی که روی نیمکت نفتی‌ها حضور داشت، با گلزنی بازیکن سابق پارس جنوبی، حکم سقوط این تیم را صادر کردند که این بازی جوانمردانه از سوی تارتار و شاگردانش قابل تقدیر است. نفت مسجد سلیمان با این برد ۳۸ امتیازی شد و در رده هشتم کارش را تمام کرد.
پیکان ماند، سپاهان به سهمیه نرسید
یکی از حساس‌ترین بازی‌های این هفته میان پیکان و سپاهان در ورزشگاه شهدا شهر قدس برگزار شد. بازیکنان دو تیم با انگیزه‌های فراوانی در بالا و پایین جدول وارد زمین شدند و در نهایت به تساوی 1-1 رضایت دادند. محمد محبی (45) برای سپاهان و شهریار مغانلو (پنالتی -۵۱) برای پیکان گلزنی کردند. با این نتیجه، سپاهان ۴۹ امتیازی شد و با قرار گرفتن در سکوی پنجم، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد و فصل پرفراز و نشیب این تیم بدون موفقیت به پایان رسید. شاگردان عبدالله ویسی هم با ۲۹ امتیاز در رده سیزدهم قرار گرفتند. در یکی دیگر از دیدارهای جذاب و حساس، ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر 3-2 مغلوب گل گهر شد.  در این دیدار، امین پورعلی (۲۳)، میلاد کمندانی (۴۵) و یونس شاکری (61) برای گل گهرِ مجید جلالی گلزنی کردند. دارو بیدوف (45 - پنالتی) و ایوان مارکوویچ (۸۵) هم برای ذوبی‌ها گل زدند. شاگردان لوکا بوناچیچ اگرچه باختند ولی با 30 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه دوازدهم در لیگ ماندنی شدند و گل گهر هم با ۳۳ امتیاز و قرار گرفتن در رده دهم به کارش پایان داد.
فولاد سهمیه گرفت، تراکتور نه
فولاد و تراکتور در ورزشگاه شهدا فولاد اهواز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در خوزستان به میدان رفتند ولی این شاگردان جواد نکونام بودند که تراکتور را 1-0 شکست دادند تا به هدف خود برسند. در این دیدار، عارف آقاسی (۷) دروازه تیم سابق خود را باز کرد تا مهم‌ترین گل فصل تیمش را به ثمر برساند. با این نتیجه، سرخپوشان اهوازی ۵۱ امتیازی و سوم شدند و تراکتور هم با ۵۰ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفت تا سهمیه آسیا را در جام حذفی جست‌وجو کند.

بــــرش

دیاباته آقای گل شد، قائدی آقای پاس گل
زوج آبی کولاک کرد

هفته پایانی لیگ برتر نوزدهم برگزار شد و شیخ دیاباته با 15 گل زده عنوان «آقای گل» را از آن خود کرد. مهاجم اهل مالی آبی‌پوشان نخستین بازیکن خارجی استقلال است که موفق به کسب این عنوان ارزشمند شد. او در شرایطی بهترین گلزن حال حاضر استقلال محسوب می‌شود که آرش برهانی در فصل  88- 87 (لیگ هشتم) با ۲۰ گل آخرین بازیکنی بود که از جمع آبی‌پوشان، آقای گل لیگ شد. همچنین رضا عنایتی (2 بار)، علی سامره و زنده یاد غلامحسین مظلومی با پیراهن استقلال به این عنوان دست یافته‌اند و به این ترتیب دیاباته پنجمین آقای گل استقلال محسوب می‌شود. دیاباته و شهریار مغانلو مهاجم پیکان که رقابت نزدیکی برای کسب عنوان آقای گلی داشتند، هر دو در بازی آخر تیم‌شان گلزنی کردند. مغانلو از روی نقطه پنالتی دروازه سپاهان را گشود و 13 گله شد اما شیخ دیاباته مقابل شاهین دبل کرد و 15 گله شد. علی علیپور مهاجم پرسپولیس که در بازی با سایپا نیمکت‌نشین بود، دقیقه 72 جایگزین کریستین اوساگونا شد و دقیقه 90 گل سوم سرخپوشان را به ثمر رساند تا به همراه عیسی آل کثیر مهاجم صنعت نفت آبادان 12 گله شود و با قرار گرفتن در رده سوم برترین گلزنان لیگ به کار خود پایان دهد. علیپور در پایان بازی در حالی که ناراحت بود و اشک می‌ریخت، زمین بازی را ترک کرد؛ به نظر می‌رسد این آخرین گل او برای سرخپوشان در لیگ بود و قصد دارد لژیونر شود. همچنین مهدی قائدی و میلاد جهانی از نفت آبادان مشترکاً با 8 پاس گل عنوان برترین پاسور لیگ را از آن خود کردند. ضمن اینکه مهدی ترابی، مهاجم پرسپولیس هم با 6 پاس گل در رده دوم بهترین پاسورهای لیگ قرار گرفت. گفتنی است قائدی در این بازی دهمین گل خود در لیگ را زد تا هم طلسم گل نزدن هایش پس از 14 بازی شکسته شود و هم خود را به عنوان مؤثرترین بازیکن لیگ نوزدهم با 10 گل، 8 پاس گل و 2 پنالتی معرفی کند. گفتنی است استقلال با 55 گل زده، عنوان بهترین خط حمله لیگ را تصاحب کرد. جالب این که 35 گل از این تعداد توسط 3 بازیکن به ثمر رسید؛ قائدی و امیر ارسلان مطهری هرکدام 10 گل زدند و دیاباته هم 15 گل.