رونمایی از موشک بالستیک شهید <حاج قاسم> و موشک کروز <ابومهدی>

گروه سیاسی/ پنجشنبه گذشته در نوزدهمین هفته از هفته‌های افتتاح پروژه‌های ملی، با حضور رئیس جمهوری از دستاوردهای دفاعی ایران که حاصل تلاش‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است رونمایی شد. خط تولید موتور ملی توربوجت سبک اوج موتور توربو فن سبک جهش، موشک بالستیک شهید حاج قاسم و موشک کروز شهید ابومهدی از جمله این دستاوردها بوده‌اند. به دلیل ماهیت دفاعی این یافته‌های جدید نظامی و سایر تلاش‌های نظامی ایران بود که رئیس جمهوری تأکید کرد: ما راهبرد تهاجمی نداریم، نمی‌خواهیم جایی را اشغال یا به ملتی صدمه بزنیم و همسایگان مطمئن باشند قدرت دفاعی ما به نفع آنان و دوستانمان خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این مراسم که در آستانه 31 مرداد، روز صنعت دفاعی برگزار شد، با بیان اینکه همه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفاعی، بر مبنای راهبرد بازدارندگی و دفاعی و نه تهاجمی است، تصریح کرد: ایران هیچگاه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آغازگر هیچ جنگی نبوده است. راهبرد ما راهبرد بازدارنده دفاعی است و همه توان ما برای حفظ کشور و بازدارندگی است.
رئیس جمهوری با قدردانی از وزارت دفاع به‌خاطر دستیابی به یافته‌های جدید نظامی و دفاعی، از نامگذاری دو موشک تولیدی به نام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی نیز قدردانی کرد و گفت: شهید گرانقدر قاسم سلیمانی به گردن مردم ما و کل منطقه حق دارد و مجاهدت‌های بسیار بزرگی در طول زندگی خود از دوران دفاع مقدس گرفته تا مبارزه با داعش در منطقه داشته است و شهید ابومهدی نیز از یاران باوفای شهید سلیمانی نقش بزرگی در مبارزه با داعش در منطقه و بویژه عراق ایفا کرد.
روحانی پیشرفت دانشمندان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و صنایع دفاع کشور را ستودنی دانست و تأکید کرد: برای ما مهم است که طی شش سال گذشته توانسته‌ایم در صنعت دفاعی، از جایگاه 23 جهانی به جایگاه چهاردهم دست یابیم و این نشان می‌دهد که چه استعدادها، تلاش‌ها و فداکاری‌ها در کنار هم قرار گرفته تا به این رده در زمینه صنعت دفاعی جهان دست یافته‌ایم.


رئیس جمهوری افزود: این افتتاح‌ها نشانگر موفقیت کشور در زمینه تولید تسلیحات راهبردی، بازدارنده و پدافندی است و کشور نیز همپای صنعت دفاعی دنیا در حال پیشرفت است.
روحانی پیشرفت‌های نظامی کشور در دو حوزه دید (رادارها و پهپادها) و تیر (توان شلیک و قدرت تخریب موشک‌ها) را ارزشمند خواند و گفت: خوشبختانه در بخش دید نظامی همپا با قدرت تیر یا همان برخورد، دفاع و مقابله، ما پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و توسعه رادارها، پیشرفت‌های الکترونیکی و تولید پهپادها قدرت دید نظامی کشور را ارتقا بخشیده‌اند.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت تولید موشک‌های کروز در عصر کنونی مانند استتار در مسیر برخورد با هدف، گفت که متخصصان و دانشمندان ما باید بخشی از توانشان را روی تولید و ارتقای موشک‌های کروز دریایی، زمینی و هوایی متمرکز کنند.
روحانی اظهارکرد: اینکه در بخش ارتقای موشک‌های کروز دریایی موفق شده‌ایم طی یک دوره یک‌سال و نیم، برد این موشک‌ها را از 300 کیلومتر به هزار کیلومتر ارتقا دهیم نشان می‌دهد که کشور در مسیر تولید و خودکفایی در این عرصه قرار گرفته است. رئیس جمهوری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دست یافتنی بودن آنچه که می‌خواهیم، گفت: رسیدن به این دستاوردها و قرار گرفتن در مسیر تولید و خودکفایی بیانگر آن نکته‌ای است که رهبری معظم انقلاب همیشه بر آن تأکید می‌کردند که ما می‌توانیم و آنچه می‌خواهیم و خواست ما است، دست‌یافتنی است حال ممکن است زودتر یا دیرتر برسیم و یکی ممکن است زحمت کمتر و یکی زحمت بیشتر بخواهد. او همچنین با تأکید بر اینکه آسمان ایران اسلامی باید آسمان امنی باشد، گفت: در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و ما باید راداری داشته باشیم که با توجه به فناوری‌های پرنده‌های رادارگریز، چیزی از دید آن رادار مخفی نماند تا بتوانیم همه توانمان را برای برخورد با آنها بکار بگیریم.
روایت وزیر دفاع از دستاوردهای جدید دفاعی
امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پنجشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با خبر ساعت ۱۴ رادیو ایران، جزئیات فنی و اهمیت دستاوردهای جدید دفاعی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. وزیر دفاع با اشاره به رونمایی از موتور هواپیمای کوثر در سال 95 و رونمایی از این هواپیمای نظامی در سال ۹۷ اظهار کرد: امسال ساخت تعدادی از این موتورها را در دستورکار داریم و با برنامه‌ای که داشتیم خط تولید این موتورها را راه‌اندازی کردیم.
او با بیان اینکه راه‌اندازی خط تولید موتور اوج به این معناست که هواپیمای کوثر به لحاظ موتور، بال و بدنه و همه اجزا تولید داخل است و هیچ گونه وابستگی به خارج نداریم، درباره ویژگی‌های موتور توربوفن تولید شده از سوی وزارت دفاع نیز گفت: موتور توربوفن یک نسل از موتورهای موجود ما را ارتقا می‌دهد، این نسل از موتورها می‌تواند به لحاظ عملیاتی ارتفاع بالاتر از ۶۰ هزار پا را برای ما میسر کند و با سوخت کمی که دارد می‌تواند مدت زمان پرواز بیشتری را برای ما به همراه داشته باشد. به گفته وزیر دفاع، موتور توربوفن، موتوری است که امروزه بر روی پهپادهای پیشرفته جهان استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به پهپاد آر کیو امریکایی که به غنیمت گرفتیم اشاره کرد.امیر حاتمی درباره ویژگی‌های موشک کروز شهید ابو مهدی المهندس با بیان اینکه این موشک به یکباره بیش از ۳ برابر برد موشک‌های کروز دریایی ایران را افزایش داد و برد موشک‌های ما به بالای هزار کیلومتر رسید، اظهار کرد: معنی آن این است که دشمنان ما برای نزدیک شدن به مرزهای ما باید این ملاحظه مهم را در نظر بگیرند که ما امروز یک دست بلند در اختیار داریم و اگر کسی بخواهد نگاه سوئی نسبت به منافع ما داشته باشد با یک چنین سلاح مهمی مواجه خواهد بود.
جزئیات عملیاتی و نظامی دستاوردهای جدید دفاعی
در مراسم پنجشنبه گذشته که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، سردار سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع جزئیات عملیاتی  نظامی دو موشک راهبردی جدید جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، سرتیپ تقی‌زاده با بیان اینکه دو موشک حاج قاسم و ابومهدی المهندس با یک‌دهم قیمت جهانی تولید شده و توان بازدارندگی و عمق راهبردی امنیت کشور را افزایش می‌دهند، گفت: موشک شهید‌قاسم موشک بالستیکی است با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، مایل پرتاب، کاملاً تاکتیکی و برخلاف تمام موشک‌های مشابه آن در دنیا مبتنی بر کنترل آیرودینامیکی است. او با اشاره به اینکه این موشک بر پایه تجربیات اندوخته مانند تولید موشک‌های فاتح تا سجیل طراحی و ساخته شد، تصریح کرد: بر پایه اندوخته این تجربیات موشک شهید حاج قاسم طراحی شده و سامانه‌های پدافندی موشک‌های سریع را نمی‌توانند رهگیری کنند که موشک شهید قاسم از جمله آنهاست. جانشین وزیر دفاع در تشریح مشخصات موشک راهبردی کروز گفت: موشک ابومهدی یک موشک کروز برد بلند است. ویژگی اصلی موشک‌های کروز قابلیت شلیک از عمق است و در آینده نزدیک، نیروی دریایی راهبردی کشور نیز به آن مجهز خواهد شد که با تجهیز نیروهای مسلح ما به موشک شهید ابومهدی امنیت مرزهای آبی از هزار کیلومتری تأمین خواهد شد. وی افزود: این موشک قابلیت دارد که در زمان‌های متفاوت و از چند مسیر مختلف به یک هدف برسد و بدین ترتیب پدافند دشمن در این حالت ناتوان و ناکارآمد خواهد شد.
امیر سرتیپ دوم افشین خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز هنگام افتتاح موتور توربوجت ملی «اوج» آن را اولین موتور توربوجت بومی توسعه یافته باهدف تأمین نیروی پیشران جنگنده‌های کشور از جمله جنگنده‌های کوثر، صاعقه، آذرخش و جت آموزش پیشرفته یاسین و در محدوده وزن برخاست حدود 10 تن برشمرد و گفت: فناوری به کار رفته در «اوج» به عنوان یک بسته مرجع، زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کرده است.
وی افزود: دومین دستگاه از این موتور نیز در سال 1396 تولید و تست آن در آزمایشگاه موتور ملی اوج صورت پذیرفت و آزمون‌های زمینی، تاکسی و پروازی این موتور نیز در سال‌های 1397 و 1398 بر روی هواپیمای بومی کوثر با موفقیت انجام شد.
 او طراحی و ساخت موتور بومی توربوفن سبک «جهش» را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه در حوزه ساخت موتورهای هوایی کشور توصیف و اظهارکرد: موتور توربوفن سبک به عنوان اولین موتور توربوفن بومی در کلاس موتورهای نسل چهار توسعه یافته، قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین سبک با تراست 500 تا 700 کیلوگرم و در محدوده وزن 4هزار کیلوگرم را دارا است. همچنین به دلیل قابلیت اطمینان بالای طراحی، این موتور در کنار حوزه بدون سرنشین در هوانوردی عمومی نیز قابل بهره‌برداری است.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: دستیابی به فناوری ساخت پره تک بلور (تک کریستال) و ساخت سامانه‌های نوین با سطح فناوری بالا و وجود سوپر آلیاژها و متریال‌های مدرن به‌کار رفته در این موتور که نیاز به کار تحقیقاتی گسترده‌ای داشته است، برای اولین بار در کشور انجام شده است.
قدردانی سپاه پاسداران از نقش وزارت دفاع در بازدارندگی دفاعی ایران
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با گرامیداشت ۳۱ مردادماه روز صنعت دفاعی، رونمایی از موشک‌های شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی را نماد عزم و اراده ملی ایرانیان در پیگیری دکترین بازدارندگی دفاعی و تهاجمی کشور دانست و نقش وزارت دفاع در تقویت قدرت بازدارندگی و ارتقای توان دفاعی و تهاجمی ایران را در هم‌افزایی با سایر سازمان‌های نیروهای مسلح، انکارناپذیر و شایسته تقدیر و سپاس توصیف کرد.
این بیانیه، رونمایی از موشک بالستیک «شهیدحاج قاسم» و موشک کروز «ابومهدی» را نماد ظرفیت‌سازی‌های متکثر و متناسب با نیاز «ضربت متقابل» توصیف و تأکید کرد: خدای بزرگ را به پاس این نعمت عظیم شاکریم که صنعت دفاعی کشور ما امروز در لبه فناوری‌های پیشرفته جهان حرکت می‌کند و سامانه‌های دفاعی بومی تولید شده آن با ربودن گوی سبقت در رقابت با نمونه‌های خارجی، فعال‌تر و پویاتر از گذشته به افق‌های بلندتر می‌اندیشد.