راهکار اجرای موفق طرح گشایش اقتصادی دولت

نساء نژاد زارع-زمانی که رئیس جمهوری در ۱۵ مرداد ماه خبر از ارائه طرح گشایش اقتصادی در شورای عالی هماهنگی سران قوا داد، هیچ وقت فکر نمی‌کرد کارشناسان به حدی جلوی این تصمیم دولت بایستند که نه تنها جلوی طرح "پیش فروش ارزی نفت " را بگیرند، بلکه به سوءاستفاده دولت از این جلسات نیز اعتراض کنند و آن‌را شیوه‌ای خارج از عرف قانون‌گذاری بدانند. پس از خبر گشایش اقتصادی، موجی از اعتراض بلند شد که هدف همه 2 چیز بود، نخست ورود این طرح به مجلس برای بررسی کارشناسی آن، دوم خطر بزرگ بدهکار کردن دولت بعد و وابسته کردن بودجه به نفت. مجموع این اعتراضات سبب شد تا در جلسه بعدی شورای هماهنگی سران قوا، روسای 2قوه‌مقننه و قضائیه با شروطی این طرح را بپذیرند؛ شروطی که در صورت رعایت از سوی دولت منجر به تغییر و دگرگونی طرح گشایش اقتصادی خواهد شد.
دستاورد دیگر اعتراضات چند روزه اخیر این بود که رئیس مجلس در اقدامی کم‌سابقه، نظر خود را منوط به بررسی 3 کمیسیون تخصصی مرتبط دانست و به آنها اجازه بررسی طرح را داد. قالیباف در صحن مجلس گفت: قرار بر این شد که کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی به صورت جداگانه و یا مشترک این مسئله را مورد رسیدگی قرار دهند و نهایی کنند. وی همچنین در همان جلسه اضافه کرد: روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس گزارشی درباره این موضوع ارائه کردند و قطعاً جمع‌بندی این جلسه می‌تواند در تصمیم‌گیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاثیرگذار باشد.
اما فارغ از اینکه دولت در این زمینه راه درست را می‌پیماید یا نادرست، باید جزییات این طرح به دور از هرگونه حُب و بغض سیاسی و جناحی ارزیابی شود؛ چرا که هرگونه موضع متعصبانه و بخشی‌نگرانه موجب لطمه به شاکله نظام اقتصادی به هم ریخته کنونی نیز خواهد گردید. به طورقطع این طرح جزئیاتی دارد که باید بررسی کارشناسی شود. کما اینکه به اعتقاد برخی اگر می‌خواهد فروش آتی برای نفت در داخل اتفاق بیفتد، در ابتدا باید فروش نقد آن در بورس انرژی اتفاق بیفتد، دوم اینکه در مقاطع زمانی متفاوت مانند ۶ ماهه، یک ساله و … رخ دهد و الزامی هم برای سررسید 2 ساله نباشد. نکته سوم این که باید این پیش فروش به تحویل قطعی منجر شود و دولت نباید با یک عملیات مالی، نفت فروخته شده را بازخرید کند.
البته اگر این طرح پس از پخته شدن در شورای سران به مجلس برود و آنها نیز بدون گرایش سیاسی متضاد با دولت روحانی آن را با قید فوریت بررسی و مصوب کنند، به حصول نتیجه منطقی و به ثواب نزدیک‌تر است! به عنوان نمونه طرح افزایش سرمایه شرکت‌های بورس و فرابورس که به قید فوریت بررسی شد و زمان آن به 2 هفته نیز نرسید. پس در صورت تعامل و وفاق روی واقعیت‌ها می‌توان دولت و مجلس را در موارد استراتژیک و حیاتی همراه دید و نیازی به اعلام مصوبات ناگهانی خارج شده از نشست سران مانند واقعه اعلام قیمت جدید بنزین نبود!