عقاب هم دارم اما چون خانم هستید جوجه جغد ببرید!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روز‌ها خرید و فروش حیوانات وحشی بازار داغی دارد و این بازار حتی به فضای مجازی هم رسوخ کرده است به طوریکه با یک جستجوی ساده در پیام رسان‌ها متوجه خواهید شد که حیوانات زیادی در بند اسارت به خرید و فروش می‌رسند. مسئولین بار‌ها و بار‌ها در خصوص نگهداری و خرید حیوانات وحشی هشدار داده‌اند و حتی از لحاظ قانونی مجازاتی برای افراد نگهدارنده و یا حتی فروشنده در نظر گرفته شده است اما این طور که پیداست این مجازات‌ها تا کنون نتوانسته بر حکم ممنوعیت این موضوع مهر تائید بزند و بازدارنده باشد چرا که همچنان خرید و فروش حیوانات وحشی به سهولت در حال انجام است.
>انواع حیوانات وحشی به فروش می‌رسد
کافی است یک جست وجوی ساده در فضای مجازی داشته باشید آن وقت با صفحاتی رو به رو خواهید شد که حیوانات وحشی به فروش می‌رسانند. در اینستاگرام با صفحه‌ای رو به رو می‌شویم که انواع واقسام حیوانات وحشی مثل جغد، شاهین، عقاب و حتی سوسمار را به فروش می‌رساند. عکس تمامی این حیوانات از نژاد‌های مختلف در این صفحه اینستاگرامی موجود است و در توضیحات عکس‌ها تنها نژاد حیوانات با هشتگ آن‌ها دیده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه خرید و فروش این حیوانات به عنوان مشتری با فروشنده این حیوانات تماس گرفتم. به فرد فروشنده می‌گویم برای خرید جغد تماس گرفته‌ام و او توضیح می‌دهد:« الان به صورت موجود یک نوع جوجه جغد دارم که بهش می‌گن جغد انبار، پر فروش‌ترین و جزو گرون‌ترین جغد هاست. قیمتش هم خیلی مناسبه همه یک میلیون تومان می‌فروشند اما من میدم 600 تومان.»از او می‌پرسم چرا به این نوع جغد انبار می‌گویند؟ فروشنده جواب می‌دهد:« اسمش جغد است. به این نژاد از جغد می‌گویند جغد انبار.» در باره شرایط نگهداری جغد از او می‌پرسم و او پاسخ میدهد:« هیچ شرایط خاصی ندارد. غذای آن‌ها پرنده‌های کوچک است که باید بگیرید و با استخوان به آن‌ها بدهید بخورند تا کلسیم بدنشان تامین شود. بلدرچین برای آن‌ها بهترین غذاست، شما بلدرچین می‌گیرید و خورد می‌کنید و جلوی دهانشان می‌گیرید تا بخورند. یک بلدرچین کامل که بگیرید حدود ده هزار تومان است و برای 4 روز این جغد کافی است. بلدرچین را با استخوانش له می‌کنید و جلوی دهانش می‌گیرید تا بخورد. لازم نیست برای آن موش و حیوانات دیگر بگیرید. در نبود بلدرچین می‌توانید دل و سنگدان به او بدهید اما این غذا نباید بیشتر از 2 بار در هفته باشد چون کمبود کلسیم پیدا می‌کند.» از او می‌پرسم به غیر از جغد چه حیواناتی برای فروش دارید و او می‌گوید:« ما شاهین و عقاب هم داریم اما این حیوانات یک مقدار خشن هستند و برای یک خانم مناسب نیستند. با مزه‌ترین آن‌ها برای یک خانم جغد است. دو تا سوسمار هم داشتیم، یکی 3 متری و دیگری یک متر و بیست سانت که یک نفر هر دو را خرید. ذات سوسمار وحشی است و به همین دلیل هم شرایط خاصی برای نگهداری دارد. آن‌ها را در یک جایی مثل آکواریوم نگهداری می‌کنند.اگر بخواهید به شما یک جوجه جغد می‌دهم که به شما وابسته شود و وقتی بزرگ شد دست آموز می‌شود. بزرگش هم بخواهید دست آموز دارم اما اگر جوجه ببرید به خودتان وابسته می‌شود چون جغد یک حیوان احساسی است و به صاحبش وابسته می‌شود.» در خصوص قیمت‌ها می‌پرسم و می‌گوید:« فروش جغد جوجه الان در بین همکاران یک میلیون تومان است اما من چون بارم زیاد است و میخواهم بارم را سبک کنم 600 هزار تومان گذاشته‌ام برای فروش. دو هفته دیگر زیر یک میلیون تومان نمی‌توانم بدهم چون بارم سبک می‌شود. یک ماه دیگر هم کمتر از 5/1 نیست چون جوجه تمام می‌شود و دیگر نیست قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. الان بهترین موقع است برای خرید. همین حالا زیر یک میلیون تومان جوجه جغد جایی پیدا نمی‌کنید.»
از او می‌پرسم این جغد‌ها پرورشی است یا از طبیعت می‌گیرید؟ فروشنده در جواب می‌گوید:« اکثر این حیوانات را از طبیعت می‌گیریم. جغد پرورشی هم هست اما قیمت آن‌ها خیلی بیشتر است برای مثال600 تومان را باید دو میلیون و 500 هزار تومان پول بدهید چون یک جفت جغد نر و ماده باید یک سال بخورند و بخوابند تا یک فصل جوجه بدهند به همین دلیل قیمت آن‌ها بیشتر است. اگر بخواهید جغد مینیاتوری هم دارم. کمتر از یک وجب است و همین قدر هم باقی می‌ماند. قیمت آن 800 هزار تومان است چون نسبت به بقیه ‌ جمعیتشان کمتر است کمیاب‌تر هستند و به همین دلیل هم قیمتش بیشتر است. وقتی فصل تمام می‌شود قیمت‌ها بالا می‌رود من الان خارج از فصل آورده ام.»


از او درباره فصل می‌پرسم و می‌گوید:« فصل جوجه جغد‌ها اول بهار است، آن زمان قیمت‌ها پائین‌تر است. وقتی فصل تمام می‌شود قیمت‌ها بالا‌تر می‌رود. همین جوجه هم که من می‌دهم 600 هزار تومان یک ماه دیگر زیر 2 میلیون تومان نیست. این نوع جغد دو بار در سال جوجه می‌کند یکی اول بهار است که گذشته و دیگری شهریور ماه است یعنی الان، یک ماه که بگذرد چون باید برای جوجه 6 ماه دیگر صبر کنیم قیمت‌ها افزایش می‌یابد.» از او تشکر می‌کنم و تماس را قطع می‌کنم اما جست و جوی‌های بعدی نشان می‌دهد صفحات زیادی هستند که به همین سبک حیوانات وحشی را برای فروش عرضه می‌کنند.
>جریمه‌های نگهداری حیوانات غیر مجاز
این در حالی است که بر اساس بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل، عرضه و صدور اجزای بدن جانوران وحشی زنده یا کشته شده بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است. اما افراد قانون‌گریز و سودجو برای رسیدن به منافع اقتصادی و سود مالی دست به چنین اقدامات خلاف قانون می‌زنند.
سوم تیرماه بود که سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص گفت: «مرکز رصد و پایش فضای مجازی تحت آموزش و نظارت پلیس فتا ناجا در سازمان محیط زیست راه‌اندازی شده است و با متخلفین این حوزه در فضای مجازی برخورد می‌شود و هر شخصی که در فضای مجازی حیوانات خانگی و وحشی خود را به نمایش بگذارد شناسایی و با آن برخورد می‌شود.» او افزود: «برخی تصور ‌می‌کنند تخلفات آن‌ها در فضای مجازی قابل پیگیری نیست و در این حوزه به سودجویی و آسیب رساندن به حیات وحش اقدام می‌کنند. مرکز نظارت فضای مجازی که در ماه‌های اخیر راه‌اندازی شد وظیفه مستقیم برخورد با خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی را
بر عهده دارد. » این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ممنوعیت نگهداری حیوانات وحشی در منزل گفت: «بر اساس ماده 31 قانون شکار و صید، خرید، فروش و نگهداری، کلیه جانوران وحشی بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و یگان حفاظت محیط زیست در اجرای وظایف ذاتی خود با متخلفین این عرصه برابر مقررات برخوردی قاطع می‌کند.»
با این همه این تنها صفحه در اینستاگرام نیست که حیوانات وحشی را به فروش می‌رساند. صفحات زیادی هستند که این کار را انجام می‌دهند و موضوع حائز اهمیت این است که فضای مجازی دلیلی برای این نوع رفتار‌ها نیست بلکه تنها ابزاری است برای این نوع خرید و فروش ها. چه بسا در نبود فضای مجازی و در دنیای واقعی هم این اتفاق در حال رخ دادن است.